Jump to content

Vihtavuori N-560 og magnumpatroner


hansen deluxe

Recommended Posts

Ladde noen testskudd til 7 mm rem mag og .300 wby i løpet av uken.

Lørdag var det tid for teste hastighet og presisjon. Forventningene var store til å prøve .300`n og den såkallte "grisete" rekylen som enkelte kaller den. Har noen skudd fra 8x68`n i skulderen så jeg visste sånn noenlunde hva som ventet.

Satte meg godt til rette i benken, ladde opp med et skudd, skviset avtrekkeren og lot skuddet gå.

Har aldri blitt så skuffet av en rekyl, kikket ned for å se på hastigheten... 730 m/s... Skuffelsen ble enda større :oops:

Hadde ladd 200 grs Gameking med 70 grs N-560 bak.

Lader opp med et skudd til og prøver. 732 m/s.

Neste ladning. 2 grs mer bak Sierra`n og målte 763, 763 og 758 m/s.

Jeg gadd ikke engang teste presisjonen. Skjøt resten i reinsfiguren sittende.

 

Byttet pipe, nå var det 7 mm. rem. mag`n sin tur.

168 grs Sierra MK med 62 grs N-560 bak. Skuffelsen ble like stor. 780, 778 og 784 m/s.

Det ble kronografert patroner i andre kalibre som ga forventet hastighet, så kronografen viser riktig hastighet.

 

Det blir nok siste gang jeg prøver 560 kruttet. Og bruker heller MRP og MRP2.

Noen andre som har prøvd det kruttet?

Link to comment
Share on other sites

MRP og 300 wby er som brød og smør - det hører sammen.

Jeg husker ikke helt hvor mye MRP jeg bruker til 200 grs kule, men tror det er 83 grs. Det går så det suser. Dessuten er ikke rekylen så ille som mange skal ha det til, men det avhegner jo selvsagt litt av våpenvekten og kolben og alt det der.

Link to comment
Share on other sites

Synes du "gir opp" N-560-ien vel tidlig Hansen......

Etter å ha brukt/testet N-560 i ganske så maaange kaliber etterhvert er jeg kommet til at det kruttet egentlig ikke er så fjernt ifra Norma sitt MRP, med tanke på trykk, og trykkoppbygging.

Ville iallefall ledet opp til 75-77 grs før jeg hadde "gitt opp".

Om du hadde ladet MRP-en med 70-72 grs skulle det ikke forundret meg mye om hastigheten der hadde ligget på linje med den hastigheten du fikk med N-560-ien med samme kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

Joda, er med på den. Var av den grunnen at jeg kjøpte N-560, pga likheten/brennhastighet. Samt at kruttet koster halvparten enn hva Norma sitt gjør.

Men fatter ikke helt hvordan Vihatavuori klarer å få de hastighetene med sine ladninger. 74,2 grs skal liksom være max. Og det skal i følge de gi 872 m/s... Med 26" pipe. (660 mm). Jeg testet med 650 mm pipe.

Tror neppe jeg klarer å få 100 m/s med 2,4 grs mere krutt.

Er nok litt forsiktig av meg hva gjelder ladning :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe jeg klarer å få 100 m/s med 2,4 grs mere krutt.

 

Desverre ikke alle som deler din oppfatning av hva som er maks. Hansen... (din er en meget sunn holdning spør du meg :wink: )

Helt enig i grunnholdningen din, hold deg til kjente data....

 

Men det er ikke dermed sagt at Vitav. sine testdata i den konstellasjonen de brukte, er maks i din børse med din kule.

Jeg skal være freidig nok å si at i dette tilfellet er det mere å gå på.

Den målte hastigheten du fikk, får iallefall meg til å si; at her er det mere å gå på.

 

Jeg ville ladet opp flere testladninger (3 og 3) med en økning på 1 grain, skutt de, kronografert, og sett etter alle kjente tegn på trykk.

Jeg ville ikke, og tror nok ei heller du, være fornøyd med ett løp i 300 Weath som ligner på en 30-06 på litt steroider... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke, og tror nok ei heller du, være fornøyd med ett løp i 300 Weath som ligner på en 30-06 på litt steroider... :wink:
Steroider?

200grs i 730m/s er vel ikke akkurat heftig i en frisk 30-06 heller?

 

Er løpet med freebore eller uten? VV datane er sikkert for løp uten, de vil nok ikke riskere at noen later for freebore og ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt opp 1kg N-560 snart og mine erfaringer er også at dette kruttet er svært likt MRP.

Har ladd 208grs A-Max i 300 Win til 880m/s - Dette var maks ladning i mitt våpen, men ingen umulighet å oppnå.

Har ladd 215grs Sierra SP i 338 RUM til 950m/s og 210grs Swift Scirocco til 960m/s.

Tror nok du bør skuffe på litt mer pulver..

 

Du burde jo vel egentlig greie rundt 900m/s med 200grs Sierra i en 300 Wby. (?)

 

Det er jo en mulighet for at du har en veldig treg lot, men det burde ikke skille så mye.

Forøvrig. 70 grs N-560 høres ut som en veldig slapp ladning til 200grs kule...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladd opp noen testskudd i gjen. Bare se å få kommet meg på banen.

77 grs. og 78 grs. N-560, samme kule og samme lengde.

Ladde noen få med MRP også, 78 og 79 grs. Bare for å sammenlikne.

 

Litt ot... Skal også teste 125 grs Speer TNT med 84 grs. og 85 grs. BN-160 bak. Litt spent på hastigheten :D

Beverjakt i helga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He, he, det er ikkje problem å forstå det Hansen. Som mor mi sa ein gong " hadd rævva di vært laus, så hadde du glemt den også !! ". :lol:

Har nok gjort samme tabben med sluttstykke, hørselvern osv... :oops:

 

Men du får prøve igjen, så får me håpe at denne ladninga er litt meri futt i... 8)

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg dratt med meg alt utstyret...

 

Samme kule, 200 grs Sierra GK.

77 grs N-560 ga 834 m/s i snitt.

78 grs N-560 ga 854 m/s i snitt.

Det siste tilsvarer hva Ladeboka oppgir med Nosler P i samme vekt med MRP bak..

Pga regnvær fikk jeg ikke skutt de referanse patronene med MRP. Chrony`n likte ikke vann på sensorene.

 

Men grei fart for trening.

 

Testet også 125 grs Speer TNT ladd med N-160.

84 grs ga 1043 m/s.

85 grs ga 1063 m/s.

Fart i massevis for beverjakta.

Gjenstår å få testet presisjonen på alle ladingene.

 

Til orientering, de øverst nevnte ladninger er over max hva Vihtavuori oppgir i sine ladetabeller....

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det vel mere normal hatigheter.

Hvordan var det med friflukt i 300Wby løpet ditt?

 

Ja, hastigheten nærmer seg det Ladeboka oppgir med MRP i samme vekt.

Friflukten er ikke målt, latskap fra min side :oops:

Brukte lengden fra VV tabellen. Kunne sikkert ha økt lengden med 1 millimeter. Vil tippe at magasinet begrenser lengden før kula tar i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars "Burre", ser :shock: for meg en litt oppblåst "Burre" før "lyset går av"...... :wink::roll:

Sannsynligvis "morsom" til kråkedesimering også den ladningen der hansen.....

 

Må få testet presisjon før jeg bruker i jaktsammenheng 8)

Mulig kula blir i det tyngste laget for å unngå gjennomskyting. Mulig jeg må ta en test på noen vannkanner. Se om den stopper i de :wink:

Tror ikke jeg skal skyte så mye med de ladningene med tanke på løpsslitasje :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...