Jump to content

sporlys til 22.cal


the dearhunter

Recommended Posts

Hei.

 

er det noen som har vært borti dette til salong rifle?

eventuelt veit om et sted det går ann og få tak i dette?

dette er tvilsomt noe standar..

del synspunkter og påstander...

 

slå gjerne av en prat på pm.

 

mvh kristoffer j

 

Er ganske sikker på at det kun er forsvaret som har lov til og bruke dette, har noe med forurensning av fosfor og gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske lenge sia (15-20 år) jeg kjøpte noen pakker med slike, og kan huske at den første pakka var litt morsom å teste, så forsvant entusiasmen fort.

Kan kort oppsumeres slik, ikke alle funket, dårlig presisjon og svært varierende hvor langt ut man så noe lys. Men i ett par fulle 30 skudds magasiner og en Marlin halvaut så var det gøy en stund...

Dette var leketøy, som forsvant fort fra hyllene i butikkene når folk kjøpte en pakke og ikke kjøpte fler...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske lenge sia (15-20 år) jeg kjøpte noen pakker med slike, og kan huske at den første pakka var litt morsom å teste, så forsvant entusiasmen fort.

Kan kort oppsumeres slik, ikke alle funket, dårlig presisjon og svært varierende hvor langt ut man så noe lys. Men i ett par fulle 30 skudds magasiner og en Marlin halvaut så var det gøy en stund...

Dette var leketøy, som forsvant fort fra hyllene i butikkene når folk kjøpte en pakke og ikke kjøpte fler...

Det var såpass variasjon i dem ja. kan tenke meg det var gøy og sende avgårde noen salver.

men jeg håper fortsatt det er noen som har noen liggende igjen de ikke trenger.

bare og slå ann en prat på pm.

Link to comment
Share on other sites

Så veldig rett frem ut den der, forsåvidt. Men jeg tror jeg ville satset på å støpe miksen inn snarere enn å presse den for å spare litt tid/penger/arbeid. Jeg ville også støpt kuleholdere (med aktuell kule som form) av noe solid glassfibersparkel, polyester etc snarere enn å tilpasse et bor og drille hull i aluminiumsblokker.

 

En enkel rød miks burde være strontiumnitrat, magnesium og parlon (klordonor). Parlon kan løses i aceton, og burde således kunne binde blandingen for støping.

 

*innhold redigert av moderator*

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror vi skal holde diskusjoner rundt hjemmelagd sporlys på et helt teoretisk nivå. For det første er det ikke lov å produsere pyrotekniske satser uten tillatelse, og man skal uansett ikke prøve seg på slikt uten å ha en god forståelse av farene ved slike prosjekter. Oppskriftene her inkluderer bl.a. løselige barium-salter som er ganske giftige og reaktivt magnesium-pulver, altså kjemikalier som ikke er videre egnet for amatører.

 

Fulmen

Global Moderator

Link to comment
Share on other sites

løselige barium-salter som er ganske giftige og reaktivt magnesium-pulver

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/18/440539.html

http://www.dagbladet.no/nettguiden/961212-guide-2.html

 

Mer enn nok folk har blåst av seg fingre, hender, øyne og mer til med slike "eksperimenter", for noen slike blandinger er det kornstørrelsen alene som avgjør om det brenner eller detonerer...

Er du kompetent til å vurdere om "oppskriften" er til å stole på?

 

Slike ting kan gjøres safe, og en kan nok utdanne seg selv, men ikke over natta. Er vel som hjemmelading omtrent, men du må lage kruttet selv også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med Fulmen og M67, å prøve å lage sånt uten å ha den minste peling på dette, er fullstendig idiotisk. Sånne ting skal ein være veldig forsiktig med.

Har sjølv laga krutt og eksposiver, og heldigvis har dette gått bra i mitt tilfelle. Ein tidligere nabo av meg, gjekk det ikkje så bra med, så derfor mangler han 1.5 finger i dag, og er ein erfaring rikere, som han skulle gjerne vært foruten.

Link to comment
Share on other sites

Testet noen skudd sporlys med .22 i "gamle dager", samt sporlys til hagle (!). Synes det var tafatte greier, sporlyset var synlig i et tiendels sekund og presisjonen.. Kulebanen så ut som en grisehale. Kjedelige greier. 12,7n i militæret var en helt annen historie da ja!

Link to comment
Share on other sites

Vær så snille å ikke prøv å lage disse satsene selv.

Dette har jeg jobbet med og da ble blandingen og granuleringen utført i små bygninger med fjernstyrt utstyr. Et fremmedlegeme i denne blandingen...

 

Ikke lek med dette!

 

Hadde jeg hatt noe med styringen av forumet å gjøre så hadde jeg fjernet linken.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det ser ikke slik ut.

 

Fra Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 8-5. Erverv av ammunisjon for medlemmer av skytterlag

Medlemmer av visse skytterlag/-klubb kan erverve ammunisjon etter de regler som er gitt i kap. 9.

Det er til sivilt bruk forbudt å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon. Det samme gjelder ammunisjon med

eksploderende prosjektil og brannprosjektil.

 

Selv om sporlys inneholder en brennende lyssats er de hverken laget for eller egnet til å starte branner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...