Jump to content

Patronen passer ikke etter hjemmelading


AndersGr

Recommended Posts

Har en Kongsberg mauser m67 mer eller mindre original og hadde ladet 6,5-55 normahylser og hornady kuler med mrp-krutt. Fant ingen eksakte ladetabeller, men endte med å starte på 42gr og øke med 0,5 opp til 45gr. Fulgte også oppskrift på lengde, men nå får jeg ikke lukket ladearmen. Redd jeg må dytte kula lengre inn i hylsa og hvordan dette vil påvirke ladedataene. Noen erfaringer? Må jeg lade om alt? Hvordan kan jeg vite maks/min nå?

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders og velkommen på kammeret.no. Fint om du kan svare på noen spørsmål:

 

Du sier du «ikke fant noen ladetabeller». Betyr det at du har startet med hjemmelading uten en eneste ladebok/ladekilde?

 

Hvilken «oppskrift» brukte du for å beregne lengde på patronene?

 

Ble dine Normahylser «skutt tomme» i den samme børsa som du nå lader til?

 

Hvilken Hornady kule er det du har brukt? Og hvilken lengde er det på patronene dine?

 

Hva står det på den die’n som du presset hylsene med? Og til sist; Prøvde du en ferdigpresset tomhylse i kammeret på børsa før du gikk videre i ladeprosessen?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

Du sier du «ikke fant noen ladetabeller». Betyr det at du har startet med hjemmelading uten en eneste ladebok/ladekilde?

 

I så tilfelle var det kanskje like så greitt at patronene ikke kamret!

 

Her har du et innføringskurs i lading (må være "registrert bruker", gå til heimesida til DFS, "opplæring", "e-kurs"):

 

https://kurs.dfs.no/course/index.php?categoryid=42

 

Normal totallengde (COL) for 6,5-patroner med 9 grams kule (eller tilsvarende lange kuler) er ca. 78 mm.

Link to comment
Share on other sites

Her ble det sendt ut mye kritikk og lite hjelp. 

Jeg har ladeboka og har i tillegg sjekket med ladetabeller inne på norma sin app, da det selvsagt var naturlig når jeg bruker norma hylser og norma mrp krutt. 

Ladekilder er derfor brukt på bakgrunn av kuler med vekt på 140 og 156, når jeg ikke kunne finne noe liknende kule i ladetabeller på 147.

Og jo jeg har passet på hylselengde (trimming) og målt nøye hva hornady har skrevet om totallengde på kule-esken. ELD match. 147gr. 

 

Så nå: kula bytter i løpet og løpet lager merker i kula så jeg tipper jeg må presse kula lengre inn i hylsa. Noen med erfaringer med trykk og redusert totallengde på kule og hylse. Hvormye påvirker det ladedataene?

 

Link to comment
Share on other sites

En av mine første undringer i ladebenken på rifle var denne:

Necksizede hylser som passet perfekt kamret ikke med alle de ferdige patronene.

Patronlengde var satt til 1,5 mm friflukt.

 

Etter å ha snudd på ferdige patroner oppdaget jeg feilen. Høye hetter. 

Da ble den fantastiske håndhettesetteren satt bort og kulehammeren tatt frem. 😓

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Hei Anders og velkommen på kammeret.no. Takk

Fint om du kan svare på noen spørsmål:

 

Du sier du «ikke fant noen ladetabeller». Betyr det at du har startet med hjemmelading uten en eneste ladebok/ladekilde? Nei

 

Hvilken «oppskrift» brukte du for å beregne lengde på patronene? C.O.L på kulepakken

 

Ble dine Normahylser «skutt tomme» i den samme børsa som du nå lader til? Nei, men det er ikke hylsene som butter. 

 

Hvilken Hornady kule er det du har brukt? Og hvilken lengde er det på patronene dine?

Eld match 147gr

 

Hva står det på den die’n som du presset hylsene med? Det er Lyman diesett til 6,5. 

Og til sist; Prøvde du en ferdigpresset tomhylse i kammeret på børsa før du gikk videre i ladeprosessen?ja

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Per-S skrev:

Mest sansynlig har du ikke presset hylsene nok. Prøv å kamre en presset hylse uten kule. Dersom det ikke går må du presse hylsene mer, helt til en tomhylse går i kammeret. Det er ikke hylsa som ikke passer

 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

I så tilfelle var det kanskje like så greitt at patronene ikke kamret!

 

Her har du et innføringskurs i lading (må være "registrert bruker", gå til heimesida til DFS, "opplæring", "e-kurs"):

 

https://kurs.dfs.no/course/index.php?categoryid=42

 

Normal totallengde (COL) for 6,5-patroner med 9 grams kule (eller tilsvarende lange kuler) er ca. 78 mm.

Jo takk. Men passer ikke

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du bruker en kule som er laget for 6.5 Creedmoor.

 

Begynn med å få rett friflukt, da får du en idé om hvor mye hylsevolum du spiser opp. Ladedata for 6.5 Creedmoor kan ikke brukes ukritisk da denne patronen har vesentlig høyere arbeidstrykk enn 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene Anders. Jeg visste ikke at Hornady har begynt å trykke COL på kulepakkene? Dette var rart? Men da har vel Thor rett i at lengden som er oppgitt ikke er for 6,5x55 SM?

 

Jeg syntes uansett at ladningene dine virker slappe. Så jeg ser ikke problemet med at kula dyttes litt lenger inn (så den ikke tar i bommene). Antageligvis er ladningene for slappe også da.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Thor skrev:

Problemet er at du bruker en kule som er laget for 6.5 Creedmoor.

 

Begynn med å få rett friflukt, da får du en idé om hvor mye hylsevolum du spiser opp. Ladedata for 6.5 Creedmoor kan ikke brukes ukritisk da denne patronen har vesentlig høyere arbeidstrykk enn 6.5x55.

 

Kulen er kjøpt med informasjon om at den skulle passe og være en optimal kule for langhold til 6,5-55. Jeg bruker ikke ladedata til creedmoor. 

Link to comment
Share on other sites

Som du antar så øker trykket når du setter kula dypere. Dvs at du ikke ukritisk kan lade opp mot maks hvis du går under tabellens totallenge.

Jeg måler friflukt med pussestang metoden. Og bruker 2mm friflukt eller kulehold lik kaliber som et utgangspunkt. Så må jeg gjøre en vurdering mtp hvor mye volum jeg har brukt i hylsa i forhold til kule og col i ladetabellene. Da leter jeg etter data for tilsvarende kuler, lengde, vekt og konstruksjon. Hvis jeg ikke finner data for den kula jeg bruker med Norma krutt. Så ser jeg etter data med Vhitavouri og amerikanske krutt. Jeg runder da heller ned enn opp, for å si det slik. 

6,5x55 lader jeg kun til Krag,  så noen videre vurdering av dataene dine vil jeg ikke komme med. Men det må vel finnes noen her som lader med samme kule eller kan kjøre en Quick load simulering for deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Takk for svarene Anders. Jeg visste ikke at Hornady har begynt å trykke COL på kulepakkene? Dette var rart? Men da har vel Thor rett i at lengden som er oppgitt ikke er for 6,5x55 SM?

 

Jeg syntes uansett at ladningene dine virker slappe. Så jeg ser ikke problemet med at kula dyttes litt lenger inn (så den ikke tar i bommene). Antageligvis er ladningene for slappe også da.

Jeg får vel prøve det ut. Kan ikke se at 42 skulle bli noe problem og så får jeg følge nøye med på trykktegn på hylse og hette 

Link to comment
Share on other sites

Prinsipiellt vil trykket øke når du korter ned patronen/minker forbrenningsrommet- som du sier. Men ladestigen din (opp til 45mrp, om jeg forstår det rett) er såpass godt innafor at jeg kan ikke tro at det blir noe som helst problem. 

Jeg pleier å måle «patronlengde ved friflukt 0», med pussestokkmetoden og så slå av et par mm; den patronlengden tar jeg utgangspunkt i. «Pussestokkmetoden» tror jeg står i ladeboken

 

edit:8x68s slo meg på målstreken. 

Edited by spindrift
Parallell posting
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...