Jump to content

Langholdsutstyr for en nybegynner


Andyy

Recommended Posts

Jeg nærmer meg veldig min første langholdsrifle. Har bare ikke bestemt meg hva slags skjefte jeg skal ha på den enda. Original STR skjefte eller McMillan. Jeg har også en bursdag som nærmer seg og en stor familie som maser om bursdagsønsker.

 

Spørsmålet mitt er hva slags utstyr er det en nybegynner trenger? (Jeg har flere rearbags allerede)

 

-Tofot? Hva slags? Holder det med en Harris eller må jeg opp i atlas, accutac, RPS pris?

-Utstyr til å måle høyde, barometrisk trykk, vind osv? Ballistic datamaskin eller klokker som feks suunto?

-Rangefinder, om det trengs, hvilken?

-Skytereim, har sett litt på PRS reima til Ulfhednar, men kan ingenting så den kan være dårlig for alt jeg veit.

-Kronograf? Hvor stort er behovet?

-Lyddemper/brems? Tenker mest på demper for hørselen.

-Bøker, filmer om langholdsskyting? Tar gjerne i mot anbefalinger.

-Kikkert/spottescope. Om det trengs, hva slags?

-Kanskje en god momentnøkkel om noen har en anbefaling? Til skjefte, løp og kikkertmontasje.

 

Hva annet tilleggsutsyr har dere å anbefale? Sikkert mye mer jeg trenger og sikkert veldig mye av dette jeg kan klare meg uten. Alle tips og anbefalinger tas gledelig i mot, jeg ønsker å lære mest mulig :)

 

 

PS: Jeg forstår også at behovet mitt som en nybegynner er å ligge på 15-100m og skyte mange mange tusen skudd. Det kommer ikke til å bli mangel på trening, jeg er bare nysgjerrig på hva slags utstyr man kan ha nytte av i langholdsskyting/prs.

 

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo fortelle om hvilken erfaring du har fra før med rifleskyting. Har du skutt mye finkaliber, grovkaliber, hvilke våpen, hvilke hold, etc. 

 

Få rifla i nevene og skyt en del under veiledning fra mer erfarne folk. Gjerne i DFS- eller NJFF-regi. Du forteller ikke hvilket kaliber du har kjøpt/skal kjøpe, hvilken kikkert du skal ha og hvilken montasje den skal stå i; spesifiser litt :) 

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til du har rimelig god kontrol på utstyr som er relevant. Som regel er det lurt å komme igang litt, så ser man hva man trenger, og man kan prøve og se på hva andre har for å finne ut hvilke type etc man foretrekker. Når det er sagt er det jo en fin mulighet med bursdag for å få litt utstyr inn.

Det jeg ville gått for utenom det du har ramset opp er ladeutstyr. Skal du bli go å skyte langhold/Prs eller generelt er det mye skyting som skal til, og ammo koster. I tillegg er lading en fin hobby, og for mange en mulighett il å hente litt ekstra presisjon ut av rifla.  Om jeg skal nevnet en ting jeg ikke kunne vært uten i min reise i denne sporten bortsett fra våpen etc, så er det en god kronograf.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du kan jo fortelle om hvilken erfaring du har fra før med rifleskyting. Har du skutt mye finkaliber, grovkaliber, hvilke våpen, hvilke hold, etc. 

 

Få rifla i nevene og skyt en del under veiledning fra mer erfarne folk. Gjerne i DFS- eller NJFF-regi. Du forteller ikke hvilket kaliber du har kjøpt/skal kjøpe, hvilken kikkert du skal ha og hvilken montasje den skal stå i; spesifiser litt :) 

Jeg har absolutt skutt mest pistol/hagle. Skøyt veldig mye med vanlig salongrifle i barndommen, noe i en lokal DFS klubb (Tror jeg, jeg var veldig ung. Det var innendørs i hvert fall), men mest på campingvogna med familien. Av rifle erfaring har jeg skutt en del nå på elgbanen på 100m med 30-06. Cirka 50/50 på blink og løpende elg, men jeg har også skutt en del med salongrifla der.

 

Som jeg nevnte forstår jeg at trening er det jeg virkelig trenger og det har jeg planer om å gjøre så mye jeg har mulighet til. Jeg skal kjøpe STR i 6.5. Jeg tenker spuhr montasje og kikkert er ikke helt bestemt enda.

 

Kan vell bare si det enkelt, jeg er av typen som liker utstyr, jeg har bursdag snart og en stor familie som er lei av å gi bort gavekort på XXL som maser etter ønskeliste :) Derfor lufter jeg litt hva jeg kanskje kan trenge i fremtiden og hva jeg kan bruke for å bli en bedre skytter på kort sikt. Forstår som sagt det jeg trenger nå er masse masse trening.

 

9 minutter siden, pererik skrev:

Det ser ut til du har rimelig god kontrol på utstyr som er relevant. Som regel er det lurt å komme igang litt, så ser man hva man trenger, og man kan prøve og se på hva andre har for å finne ut hvilke type etc man foretrekker. Når det er sagt er det jo en fin mulighet med bursdag for å få litt utstyr inn.

Det jeg ville gått for utenom det du har ramset opp er ladeutstyr. Skal du bli go å skyte langhold/Prs eller generelt er det mye skyting som skal til, og ammo koster. I tillegg er lading en fin hobby, og for mange en mulighett il å hente litt ekstra presisjon ut av rifla.  Om jeg skal nevnet en ting jeg ikke kunne vært uten i min reise i denne sporten bortsett fra våpen etc, så er det en god kronograf.

 

Ja, jeg er vell enig med deg. Jeg burde nok bare komme i gang og se hva jeg trenger. Kanskje jeg burde endre spørsmålet til "must have". Jeg har tilgang til ladeutstyr, men har plass i leiligheten før jeg flytter til å sette det opp, får ta det til neste år :)


Har du noen spesifikk kronograf å anbefale? Jeg har sett at man fester noen på løpet på rifla, mens andre er like de vi bruker i pistolskytinga, der hvor man skyter mellom to bøyler.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp rifle og kikkert, magasiner, ammunisjon, biltema tofot - rifle, kikkert og ammo må ha en viss kvalitet. Ser ut som du har kontroll der.

Begynn å skyt - da ser du hva du trenger, og hva du MÅ ha, og hva som må være bra, og hva som ikke er så nøye med, handle inn og forbedre etterhvert. Alt for mange venter til de har samlet alt de tror de trenger, og så bruker de det knapt uansett. Lader du EN ammo trenger du å kronografere fint lite, lån. Skyt sammen med andre, ikke ligg alene og spekuler og spør her. Skyting er IRL.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja.. Da får jeg ønske meg sokker igjen da, dere er altfor rasjonelle her 😛. Jeg forstår 100% hva dere mener, jeg håpet bare jeg kunne finne noe mer spennende å fylle opp ønskelista med.

 

Når jeg ser litt mer på lista må vell noen av tingene være litt mer essensielle? En god momentnøkkel og reim trodde jeg var ett must jeg, men jeg kan nok ta feil.

Hva med applied ballistic bøkene? Verdt å lese allerede nå eller trenger jeg flere skudd under belte først?

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger til STR'en er montasje og en brukbar kikkert (spør M67 om typer). Kikkerten vil nok koste en del, så ønsk deg gavekort.

 

Med din skytterbakgrunn vil jeg anta at det du har aller mest behov for, er grunnleggende skytetrening, i liggende stilling. Ikke på langhold med alskens stæsj og fantasy-ladninger, men med .22 LR på 15, 50 eller 100 m. En gammel M/67 miniatyr gjør jobben, slike gis bort, eller selges svært rimelig. Få satt på vanlige klakker/ringer, og en billig-kikkert, så har du utstyr for mengdetrening. Når du holder deg innom blinken på 100 meter med ei eske skudd, har du skyteferdighetene i orden.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Andyy skrev:

PS: Jeg forstår også at behovet mitt som en nybegynner er å ligge på 15-100m og skyte mange mange tusen skudd. Det kommer ikke til å bli mangel på trening, jeg er bare nysgjerrig på hva slags utstyr man kan ha nytte av i langholdsskyting/prs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Applied Ballistic bøkene er et poeng. "Applied Ball. for Long Range Shooting" er det bare å kjøpe. Mange burde hatt den, mange spekulerer på ting som står i klartekst der, og mange lager sine egne teorrier når de rette står der.

22LR er nice, om du har tid til å bruke den. 22-sett går fint - det er måneder uten at en får skutt noe særlig om vinteren, eller i brannfaretida - 22- inne er da gull. Når du blir lei av å bytte kjøper du kompl. sett. Har du råd kan du kjøpe alt med en gang, men det er vel sjelden et poeng å bruke mest mulig fortest mulig.

 

Sitat

PS: Jeg forstår også at behovet mitt som en nybegynner er å ligge på 15-100m og skyte mange mange tusen skudd. Det kommer ikke til å bli mangel på trening, jeg er bare nysgjerrig på hva slags utstyr man kan ha nytte av i langholdsskyting/prs.

Tenker du PRS så må du komme deg opp fra liggende. Tren gjerne mye liggende, da kan du perfeksjonere avtrekksteknikk uten forstyrrende momenter og bevegelse i rifla - tørrtren gjerne (det er gørr kjedelig, men de sier det virker...) - men du må opp og lære deg å finne støtte, og finne stødighet i de ustødige stillingene.

 

Ellers er jo hva en må/bør/kan ha avhengig av ambisjonene. Jeg har pakket nå for å reise på PRS stevne på Sunnmøre, når jeg pakker ut skal jeg ta noen bilder - det er de mest nødvendige tingene vil jeg si - Noen MÅ, noen nice, og noen kjekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Nydelig. Da får jeg i hvert fall inn ett ekstra ønske på lista :D

 

Jeg er av den rare sorten som elsker å tørrtrene. Har gjort det veldig mye med pistol og føler det hjalp meg en del. Sitter å klør i fingra og bestemte meg vell akkurat bare for å starte med orignale sauer stokken så bestilling går inn i morgen. Det går ikke ann å hente den på DFS sine kontorer tilfeldigvis? :P

 

Ambisjonene må jeg kanskje vente med, men jeg ønsker å konkurere. Pga helsemessige årsaker har jeg måtte slutte med idrett og har ett enormt konkuranse instinkt/behov og jeg føler den der type skyting kan fylle de behovene :)

 

3 minutter siden, Jegermeistern skrev:

ZKM'en

 

ZKM'en er et utmerket våpen. Litt lett, kanskje, men det kan fixes med litt bly.

Så bra. Jeg har prøvd å tørrtrent en del med det hjemme, men den føles som du sier veldig lett og liten. Når saueren kommer i hus får jeg bruke den til tørrtrening og og ZKM'en til mengdetrening på banen :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på hvor gavmild familien er, men ville vurdert å få samme eller lignende stokk på salongen som STRen, feks en brukt Anschutz kan være noe lignende. Lettere å trene mye med.

En brukt Anschutz skiskytterrifle med bolt og magasin får du for 2-5000 kr.

 

Ellers er det jo noe PRS kurs rundt omkring, kan jo ønske deg det eller sponset tur på et stevne for å komme litt innpå og se hva som skjer. 

 

Ammunisjon er litt vanskelig å ønske seg uten våpenkort, og da blir det vel gavekort ;) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal titte litt mer på ny en anschutz, men jeg veit bare ikke om jeg har lyst til å fylle opp våpengarderoben med enda en .22

 

Har en del i familien med 6.5x55 inkludert dama, så kunne sikkert ønsket meg det også :)
 

Har du noen tips til hvor man kan finne PRS kurs eller alle mulige typer rifle kurs?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Skal titte litt mer på ny en anschutz, men jeg veit bare ikke om jeg har lyst til å fylle opp våpengarderoben med enda en .22

Mange 22er liker ikke tørrtrening, de lager hakk i kammerenden av pipa med tennstemplet. Jeg vet ikke om CZen gjør det, men med en 200STR som LH-rifle ville jeg tørrtrent med den. En som LIKER å tørrtrene kan fort bli farlig...

Skal du trene for å skyte med Sauer blir du aldri fornøyd med noe annet, for det er så greit at det er likt. 22-settet koster 7000,- ish

 

 

Sitat

Har du noen tips til hvor man kan finne PRS kurs eller alle mulige typer rifle kurs

Det er vel en del PRS-folk som skal på dette? https://www.eventbrite.com/e/ch-precision-rifle-training-at-ryseland-ranch-aug-17th-tickets-45482144318

 

Sitat

Det går ikke ann å hente den på DFS sine kontorer tilfeldigvis? 

Det har iallefall gått an før

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg må kanskje vente til jeg har litt mer erfaring under føtta før jeg melder meg på det, men kan spørre her på kammeret når jeg føler meg litt mer komfortabel.

 

Pleide man bare å ringe og høre om man kan komme innom da eller? Har søknad og alt klart.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Andyy skrev:

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Beklaga, var nok ikkje så mykje du fekk ut av den meldinga men budskapet mitt var, sjølv om eg ikkje har dreve med langhold at eg trur ikkje du treng alt da der, men da er jo alt nevnt. Berre ein tanke, viss du har tenkt deg på jakt etter kvart der du kanskje må gå litt. Kvifor ikkje gå for ei vanlig jaktrifla med eit vanlige sikte?

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men vil ikke lage ny tråd bare for ett raskt spørsmål.

 

Jeg har lest at mange kjøper seg jr. stokken selv som voksen mann. Hva er grunnen og er det normalt sett til DFS skyting eller langhold? Jeg er 187cm om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Dette med normalt eller junior-skjefte går visstnok (?) mye på smak og behag i forhold til pistolgrepet. De første våpna som kom, hadde ganske fyldig grep. Grepet er hvertfall blitt "slanket" en gang, på standardmodellen, men likevel er det flere som velger juniorskjeftet, for å få slankere pistolgrep. Lengde, kolbekam etc. er jo justerbar uansett, og forskjeftet er langt nok for de fleste, også på juniormodellen.

 

Det samme gjelder visstnok for pipelengde. Noen velvoksne bamser bruker 67 cm pipe, mens noen små, spebygde kvinner skyter med 74 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Velger å ta utgangspunktet i den første posten og hopper over korrektheten med å anbefale å lære å gå før man løper osv.

Original STR skjefte er av førsteklasses kvalitet men den er ikke laget for optikk og blir derfor litt for lav med feks en 50mm på toppen. Man kan enkelt fore opp kinnstøtten men da får man til slutt ikke ut bolten uten å finne fra verktøy til å fjerne kinnstøtten. Litt knotete for lovlig transport av våpenet men fullt mulig.

Her er GRS veldig fin. McM skjeftene er også fin sånn sett men jeg personlig synes de er litt "plankeaktig". En personlig greie bare.

Jeg hadde ønsket meg en kvalitetsmontasje. Feks Spuhr one piece som er min favoritt men en god picatinnyskinne og ringer fra en av de mange andre produsentene fungerer utmerket. God optikk er veldig digg når man først har det. Du tenker minimalt på det når du først har det men straks du legger deg bak noe i det lavere sjiktet tenker du med en gang "wtf".

Likevel til langhold er det alle viktigste at klikkene er presise, går tilbake til null og tåler litt deng. Vortex PST II, Burris XTR, Sightron S3 m.fl er helt okey. Velg 1cm klikk og en mildot variant retikkel i 1. bildeplan(FFP).

Tofoter utgjør lite eller ingen forskjell rent skytemessig men en kvalitets tofot varer nærmest evig. Jeg bruker min Atlas til alt fra jakt til LH på alle børsene mine. Ser ut og føles som ny etter 5-6 års bruk. Vært med på sjøjakt, fjelljakt, skogjakt og er like fin. Buy once cry once.

Avstandsmåler må man ha imho. Uten blir det for mye gjetting og dataen man logger blir nesten verdiløs.

Vindmåler må man ikke ha, jeg har det ikke enda. Er ganske habil på å gjette vinden. Ballistisk kalkulator finnes det mye gratis, feks Lapua sin.

Barometrisk trykk har jeg både på GPSen(Garmin Montana) og klokka(Gear S3) og mange telefoner har det også. 

Kronograf er ikke et must men kjekt å ha. En Magnetospeed er fort gjort å bruke men for en Sauer 200Str er det meste av hastighet kjent. Legger du inn antatt hastighet og tester på forskjellig hold er det fort gjort å korrigere ut fra faktisk klikk på de holdene, det er noe man ofte må gjøre likevel.

Lyddemper trenger du ikke, hørselvern er et must uansett, men det sparer jo nabolaget hvis du har sånt. Skaff deg noen gode elektroniske hørselvern. Peltor Sportac er fine.

Brems er greit men da smeller det noe så inn i he*****. Lettere å se egne treff som er gull når man skyter alene. En god demper gjør mye det samme men de blir ofte varme og så får du mirage som igjen gjør at du ikke ser en dritt etter 10-15 skudd. Kjedelig.

Spotterscope bruker jeg sjelden når jeg er alene å skyte. Bruker en fra Opticron.

Momentnøkkel må man ha hvis man selv skal demontere våpenet og det gjør vel de alle fleste. Skytterlinken, Landrø, Våpensmia m.fl har sånt til helt grei pris. 2-12Nm er et fint område.

Jeg har en fra Tengtools i Q serien. Kunne like godt kjøpt en fra nevnt butikk.

Du kan fint holde deg til fabrikkammo fra Norma, Lapua, Raufoss osv. Er flere eksempler på folk som skyter styggodt med det.

Ellers er det jo å faktisk ta seg tiden til å skyte masse og prøve å ta hvert skudd seriøst. Terpe på liggestilling og huske å puste.

 

Mye gode våpen der ute men det er noe med en Sauer. De oser kvalitet og alt er laget skikkelig, bortsett fra magasin er alt maskinert og minimalt med plastikk. Personlig gir det meg mye eierglede å ha Sauer, de er deilige våpen. Min nye Howa er som å ta i en lekebørse fra Toys R us i forhold men den funker jo.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

STR-STR-STR... Det er ingen tvil om at en STR virker - men nærmere ei faktisk (taktisk ;) ) tacticool, robust, wtf. langholdsrifle uta eska-langholdsrifle - kommer du med en TRG 22. Det er alltid en haug av dem på Finn, nesten ubrukte oftest - de som skyter, selger ikke TRGene sine...

De koster 20-30k, samme som en 200STR - og de er FERDIGE, Det er nesten ingen ting som er noe egentlig poeng i å forbedre på dem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TRG ja. Joda gode våpen men det er noe med prisnivået på dippedutter til de da. Magasin koster jo både skjorta og buksa, en shim til kinnstøtten latterlig mye osv. Alt er så sinnsykt dyrt og jeg skjønner ikke hvorfor, mulig man bare er bortskjemt med STR.

Da hadde jeg heller sett på T3x Tac A1 eller på en RPR. En skikkelig skranglebørse men den går bra ut av eska.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for utfyllende svar.

 

Bursdagen er ferdig så jeg har ikke stort behov for den originale posten her lenger. Jeg har også kjøpt en STR med original stokk og det har fungert helt greit foreløpig. Forstår jeg burde modifisere den litt om jeg skal drive med skyting under tidspress ala PRS, men foreløpig på 100m og en masse tid fungerer det greit nok med en litt lav kinnstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Når du ligger bak børsa skal du kunne hvile i komfortabel stilling, lukke igjen øynene(lær deg å skyt med begge øyner åpen), åpne de og siktebildet fortsatt være helt klart. Som et lite eksempel. Under forrige jaktsesong lå jeg i 45min bak rifla med tofot(Atlas'en) i ett(ikke LH rifla, men en 202 Jaktmatch) som er skikkelig tilpasset meg, med en kalv i siktet som jeg bare ventet på skulle gå klar av kua. Nå klaffet ikke det den gangen, fikk ikke noe skuddsjangse men det er ikke poenget. Poenget er at når rifla er tilpasset deg skyter du mye bedre, det har ingenting med tidspress å gjøre. Du skal ikke tilpasse deg rifla, rifla skal være tilpasset deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår helt klar hva du sier, jeg har bare ikke helt bestemt meg om jeg skal kjøpe ny stokk eller modifisere original stokken enda. Bruktverdien av original stokken vil nok gå ned en del om jeg begynner å modifisere på den, så jeg avventer det til jeg har bestemt meg.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør ingenting varig. Shims kjøpes fra bla Landrø m.fl og boltes på, kan om så bruke vanlige stålskiver. DFS'ere gjør disse endringene også. Kan også kjøpe shims med tilt, forlenge kolbe osv uten å ødelegge noe. STR er konstruert for å tilpasses skytteren enkelt og rimelig, forskjellen er at du trenger en del mer løft enn normalt pga at optikk sitter høyere enn dioptersiktet og da er faren stor for at det fører til at bolten ikke går klar. Ikke noe krise men som nevnt før, litt upraktisk.

Jeg hadde nok ikke satt på GRS stokk om jeg hadde kommet på en god ide hvordan jeg kunne fjerne kinnstøtten. Alle har ikke samme sære trynet som meg så det er fullt mulig at du ikke trenger så mye løft.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...