Jump to content

.300 Win Mag Vith N-150


75x7

Recommended Posts

Hei, @75x7 , og velkommen til landets beste forum for jakt og skyting!

 

Som  @Sunnmøring  skriver, N-150 er et krutt som ikke egner seg til "magnum" ("stort hylsevolum i forhold til høl") - patroner. Unntatt kanskje de minste, som 22-250.

 

Du må nok kjøpe et saktebrennende krutt. Hvor saktebrennende avhenger av kulevekt, skal du ha 200 grs eller mer, må du ha et temmelig tregt krutt.

 

Sjøl lader jeg 300 WM og "tvillingen" 308 NM, 7 mm RM og 6,5x55 med 10 grams kuler med Skytterkontorets RP-15-krutt. Det kruttet tilsvarer omtrent Norma MRP, men er rimeligere i innkjøp (alt krutt er dyrt!). Se tråden om "Skytterlagskrutt". Dette kruttet varierer litt i brennhastighet fra lot til lot (det er grunnen til at det er rimelig), som oftest er RP-15 litt tregere enn MRP, krever 2-3 grs mer for å gi samme trykk/fart. Starter du med minimumsladninger for MRP, er du på den sikre sida, og har mer enn nok fart.

 

 

Edit.: Og hvis du ikke har lest denne tråden, gjør det, og ta kontakt med noen i nærheten av deg:

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Hej

tak for svar.

jeg har ladet diverse kaliber i mange år.  Årsaken til mit spm er fordi jeg kar kjøpt en ny .300WM

 65 cm løp og med demper blir den gruelig lang.

hadde tenkt å kutte til 55/56 cm.

da ville den bli mere levelig å slepe på men hvor mye V0 mister man  med vith  560 som jeg bruker?

tanken var da litt raskere krutt og dermed uendret Vo

jeg så en kar i USA som kuttet fra sirka 65 cm til 22’  og han mistet sirka 100 f/sek 

 

synspunkter

 

hilsner 75x7

Link to comment
Share on other sites

På et magnumkaliber mister man ca. 5 m/s for hver cm man kutter pipa. Jeg drasser rundt med 63 cm pipe på 308 NM'en. Kan nok ønske meg lavere vekt, eller bedre balanse, ganske ofte. Men jeg har, tross alt, kjøpt NM'en for å få magnum-hastighet, og da blir det vel til at jeg kutter pipa på et av de andre våpnene, hvis jeg vil ha noe hendig. 9,3x62-mauseren, med 60 cm pipe, står, bokstavelig talt, laglig til for hogg. Da blir x62'en i realiteten en 9,3x57, men alt vilt på fastland i Norge dauer av den også.

 

Men uansett pipelengde får man mest fart med et krutt tilpasset hylsevolumet.

Link to comment
Share on other sites

Naturlovene er noe herk - men det er dessverre lite man kan gjøre med dem.

 

3 timer siden, vavlo skrev:

Regn med at det kruttet som gir best hastighet i lang pipe er det som gir best hastighet i kortere også.

 

Amen! Og du får mer hastighet av et "magnum"-kaliber enn av "standard"-kalibre (f.eks. 308 Win), uansett pipelengde. Med heftig munningsblåst, eller kort levetid på demperen som bonus, hvis du korter ned pipa på magnumvåpenet.

 

3 timer siden, vavlo skrev:

Planen med å beholde hastighet ved å bruke et raskere krutt fungerer ikke. 

 

Men hvis planen er heftig overtrykk, eller en spektakulær våpensprengning, er denne oppskriften utmerket!

 

Igjen - i den virkelige verden (og det er der man befinner seg, når man driver heimeladning) kommer man ikke utenom naturlovene. De som måtte tvile på det, bør lese vår utmerkede tråd "Kritisk tenkning" under OT.

 

Og de som likevel måtte ha sans for det som foregår på "Alternativmesser", vil jeg innstendig oppfordre om å holde seg langt unna aktiviteter som heimeladning, dykking eller fallskjermhopping.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det var da voldsomt hvor kategoriske vi var her i forhold til N-150 i 300 Win Mag??

 

Alle kaliber kan lades med raskere krutt enn normalt. Forutsetter at man VET hvor man skal starte, for å balansere kruttmengde/maks trykk/trykkoppbygning. Det er nok oftest ikke gunstig for presisjonen å bruke krutt med så rask kruttoppbygning at hylsa blir dårlig fylt. Vil oftest gi ujevn forbrenning pga ulik plassering av kruttet i hylsa ved avfyring.

 

Dersom det var livsfarlig å bruke raskere krutt enn normalt, så ville det vel også være livsfarlig å bruke de aller raskeste pistolkruttene i f.eks. 30-06 og 9,3x62?(for å få subsonic hastighet som N-310).

 

En del fabrikkpatroner lades med raskere krutt enn det vi opplever som optimalt ut fra fyllingsgrad. Raskt krutt gir raskere trykkoppbygning, og ved å redusere kruttmengde per patron reduserer man kostnader. 

 

Du vil oftest ikke oppnå maksimal hastighet med krutt som har så høy forbrenningshastighet at hylsa blir dårlig fylt. Kruttet er ikke optimalt for dette. 

 

Men det vil faktisk komme mere ladedata på raskere krutt for en del jaktpatroner. Dette for å gi grei hastighet  og mindre munningsblåst med kortere løp for demper.

 

Da er det trolig noen som kommer til å bli rimelig sjokkert.....??😀😄

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Bergur skrev:

Det var da voldsomt hvor kategoriske vi var her i forhold til N-150 i 300 Win Mag?? Alle kaliber kan lades med raskere krutt enn normalt. Forutsetter at man VET hvor man skal starte, for å balansere kruttmengde/maks trykk/trykkoppbygning. ....

Årsaken til det er vel sunn fornuft- og at å bruke N-150 til 300 Win Mag er lite egnet. Værre er det ikke. Om hjemmeladeren er uerfaren/unøyaktig- og leser ladetips fra en del ivrige hjemmeladere her på kammeret- er dette lett oppskriften til en katastrofe. Mitt tips, kjøp deg en 3,5Kg boks med N-160. Finn en middels ladning som går godt, og hold deg til det. En trenger ikke finne opp kruttet på nytt: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=25

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med QL og ser at du kan få over 800ms på en 200gr Swift A-Frame med 62gr N150 og 55cm løp, uten at trykket overstiger max saami spec på 64000psi.

Det gir full forbrenning og 88% hylsefylling -  ikke optimalt,  men heller ikke et umulig krutt... Får du presisjon så er det vel greit nok?

 

Med 70gr N160 får du 828ms, 98% hylsefylling og 99% forbrenning - mer fart og mindre trykk.

 

Med 75gr N565 får du 851ms, 98% fylling og 98,6% forbrenning  -enda mer fart og enda lavere trykk.

Link to comment
Share on other sites

På 28.11.2018 den 10.22, Ranger#44 skrev:

Hvor og når?

 

Utstrakt bruk av lyddemper gir korte løp.

 

RWS har allerede begynt å levere fabrikkamo for kortere løp. Har ikke noe info om ladedata, men naturlover tilsier raskere krutt i disse patronene.  

 

Hvis man tar en bitteliten sjekk på reduserte ladninger på nett, så vil man finne haugevis av ladninger for 300 Win Mag m raske krutt.

 

Det er bare renspika tull å si at du ikke kan lade ned en 300 Win Mag. 

 

Å kunne lade sjøl fra lette fugleladninger, til tunge ladninger for ælj/bjønn, eller raske ladninger m lette kuler for fjelljakt og superflat kulebane er jo hjemmeladerens forse.

 

Dette gjør også 300 Win Mag til en rimelig alrpund patron.

 

Lettere ladninger sparer også slitasje løpet. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Bergur skrev:

Det er bare renspika tull å si at du ikke kan lade ned en 300 Win Mag. 

Så vidt jeg kan se er det ingen her som har snakket om å lade ned en .300Win Mag?  Det er vel heller spørsmål om å "lade den opp" med N-150- for å beholde hastigheten i ett kortere løp. Glem det. Forøvrig har jeg lekt en del med 300 WinMag i min tid- og har bokført godt over 150 forskjellige ladninger med krutt fra N-150/160/165/170++ en del andre kruttmerker/typer. Konklusjon: Til trådstarters bruk er ikke N-150 å anbefale.....😒

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Bergur skrev:

Hvis man tar en bitteliten sjekk på reduserte ladninger på nett, -  

 

Som flere har skrevet: Spørsmålet her var om man kan kompensere for kortere pipe ved å bruke raskere krutt. Siden det vises til naturlover - da må i tilfelle trykket opp.

 

Hvis ønsket er lav hastighet, liten løpsslitasje, duplisere ballistikken til 308 W eller 30-30 - hvorfor har man da kjøpt en magnum?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

Hvis ønsket er lav hastighet, liten løpsslitasje, duplisere ballistikken til 308 W eller 30-30 - hvorfor har man da kjøpt en magnum?

Jo..... men jeg kan forstå, i noen tilfeller, der man kun har en magnum-rifle, men ønsker lavere hastighet til en annen type jakt der standard patronen blir for brutal mot vilt. Eller av hensyn til sikkerhet.

 

Men det er rart at det er så vanskelig å avlive myten, om at ett raskere krutt kan kompensere for hastighetstapet man får ved betydelig redusering av pipelengde. Men jeg tror jeg vet hvorfor:

 

Det kan jo ha hensikt, i ett våpen med kort løp og demper (i ett kaliber som normalt lades med mye saktbrennende krutt) å prøve ett litt raskere krutt. Ikke for å øke hastigheten, men for å spare demperen for den store munnings-blåsten som sakte-krutt gir i korte løp. Det er nok derfor produsenter av ammo nå prøver seg med litt mindre og raskere krutt i magnumene, og IKKE for hastigheten på kula sin del.

 

Jeg tror mange snakker rundt hverandre og blander litt sammen disse to tingene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...