Jump to content

Trene langhold på statsgrunn (jaktkort).


Salty_viking

Recommended Posts

Rettighet er nå en ting, men det går jo an å ta en telefon til statskog og avtale noe. Kanskje de stiller seg positive til at det skytes noen skudd mot stein/is eller et mål som tas med. Hør med grunneier er vel et godt tips for å få til noe. 

 

Så lenge det ikke er snakk om organisert trening er vel det formelle rundt dette mtp sikkerhet osv. ganske likt som om det skulle være et jaktskudd som løses. Men formålet med skytingen er jo selvsagt ikke jakt, så da ville jeg fått en avtale i orden først.

Link to comment
Share on other sites

TS. Et jaktkort gir deg rettighet til å jakte, innenfor de datoer kortet gjelder for. Ikke noe annet! Noen få testskudd, etter at jakta er åpnet, går sikkert greit.

 

Det er lov til å trene på privat grunn (utenfor tettbebygd område), hvis du har grunneiers tillatelse og det er forsvarlig å skyte på stedet. Lokale politivedtekter (kommunens) og Naboloven er sentrale, i tilegg kommer som vanlig våpenloven (sikkerhet).

 

Du må gjerne ta en telefon til Statsskog og spørre om tillatelse. :) Men jeg kan ikke tenke meg, at de vil ha folk med våpen rundt i skogene sine utenfor jakttiden og heller ikke bedrive noe skytetrening der.  Er nok lettere å få til slik trening, hvis du kjenner en grunneier med egnet område og spørre der. Ellers får du nok forholde deg til godkjente skytebaner som andre. Og mesteparten av skytetrening, foregår vel på korte hold likevel. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar! 

 

Det går vel an å spørre statsskog, men hvis det er en aktuell grunneier i omegn foretrekker jeg det. De lokale statsskog områdene her er stappet med hytter. 

 

Ja, det går såklart an å skyte på lokale banene, men på 100/200 meter får en ikke skutt langhold. Jeg har det ikke travelt på noen måte. Eneste bane med mål til langhold er Kjerringøy, men å reise nesten 2 timer dit for å skyte en time er ikke aktuelt for en småbarnsfar. Men såklart, skader ikke å ta seg en helgetur om de er åpen 😊 og har lenge åpent. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eneste bane med mål til langhold er Kjerringøy, men å reise nesten 2 timer dit for å skyte en time er ikke aktuelt for en småbarnsfar

Jeg har nå vært småbarnsfar, og ser igrunnen ikke problemet, ta med ungene. I dag har jeg både spotter og skytekompis, tenåringen har forlengst slått meg i konkurranse, og er en langt bedre spotter enn mange langholdsskyttere. En tiåring og en 14-åring, som kan få slengt til seg ei rifle og et spotteskop, og beskjed om å treffe noe en kilometer unna, og gjøre det :) 

Ungene trenger å lære seg å være ute, og å skyte etterhvert, like greit å begynne tidlig - og mor er veldig fornøyd når far tar med ungene og hun kan gjøre hva f... hun vil. Og senere er hun glad når man får de opp fra PCen og ut av rommet. Unger sover fint utenfor en standplass med hørselvern på når de er små, og når de blir større får en lokke og lure. Vi har vært hos Johan og skutt, og besøkt badeland på vei hjem - quid pro quo... Det er egentlig en fin måte å være sammen med ungene på også, når de blir store nok til å skyte selv, og underveis er det en tur sammen, både til og fra. Selv lærer en å konsentrere seg, når det sparkes i leggen mens en prøver å trekke av.
Og når ungene skal lære å skyte lærer de også å konsentrere seg.

Det er mulig det går an andre steder, men alle steder jeg har skutt langold er det en dags-affære. Best case en hel ettermiddag. Man skyter, juger, griller, går, rigger og gjør det man gjør, hele dagen - å bare komme, skyte noen skudd og tro at alt kommer opp i hendene av seg selv fungerer ikke. På vanlige skytebaner fungerer det jo for noen, siden noen andre rigger og ordner ;) Og det er nok slik på langhold også, men ikke i den grad tror jeg. Og har du med ungene så lærer de også å jobbe dugnad - (eller å komme og forsvinne, alt etter hva du gjør selv...)

Uansett vil jeg oppfordre deg til å ta turen, med ungene, gjør noe samme med dem på vei til eller fra, og pass på at de har det fint - og å skyte sammen med andre skyttere er også mye mer lærerikt og bedre enn å skyte noen skudd alene. Alle skyttere tjener på at skyttere finner sammen, og utvikler noe, og ikke bare er gjøkunger enten det er i heia, hos statsskog, eller på en skytebane. Og tar du med ungene blir det nye skyttere. 

 

K

 

01082009002.JPG

22062008005.JPG

412820_10150742172689342_2046697742_o.jpg

13996065_10154138194199342_542135040980747717_o.jpg

14047282_10154138193824342_5537552713119716771_o.jpg

14047282_10154138193994342_3134495100201380902_o.jpg

IMG_3916.JPG

IMG_6424.JPG

IMG_6495.JPG

  • Like 8
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet M67! Jeg er enig. Ungen har alt vært med på skytebanen en tur. Det ble riktignok ikke mange skuddene på meg, hu sov i barnevogn (fylte 1 år på lørdag som var) og har uregelmessig søvnmønster. Så jeg har begynt smått, så snart ho er stor nok skal hu såklart å banen med far! Så snart jeg får på henne barnehørselværn blir det nok noen turer på jakt også. Foreløpig går vi langs veien utfor huset, inntil hun kan gå i skogen😊 det blir sporadisk, kjerringa har jo hobbyer hu også, i tillegg til at vi har to hunder som skal trimmes og trenes. Jeg har begynt å løse hindre, første steg er å overtale fruen til å ta jegerprøven. Hundene er desverre skuddredd. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Apropos unger og skyting: Hvordan er egentlig lover og regler ang. slikt? Hvor gamle må de være før man kan ta dem med på skytebane og la dem prøve? Hva kreves av en selv, utover det åpenbare? Og hva med å ta med andre voksne, som ikke har våpentillaelse selv, for prøving?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Apropos unger og skyting: Hvordan er egentlig lover og regler ang. slikt? Hvor gamle må de være før man kan ta dem med på skytebane og la dem prøve? Hva kreves av en selv, utover det åpenbare? Og hva med å ta med andre voksne, som ikke har våpentillaelse selv, for prøving?

Det er ingen regler om slikt bortsett fra reglene om utlån av våpen i våpenforskriften. Den som skal låne eller prøve må være under ditt oppsyn dersom han/hun er under 18 år. Er vedkommende over 18 kan du enten holde oppsyn, eller skrive en utlånserklæring. Da kan kan vedkommende låne våpenet i inntil 4 uker. (er noen unntak her mhp. våpentype)

 

Sitat

Foreløpig går vi langs veien utfor huset, inntil hun kan gå i skogen

Bæremeis er oppfunnet. Lyddemper også. Jeg har aldri vært så ekstrem som Pål på bildet under, men noen mil med unger i meis ble det. Også bevæpnet.

 

K58a9b6e7-1678-4d29-9d9b-b03d9a567cfd.jpg.383acc02b4ef9129001f9550332787b5.jpg

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

Det er ingen regler om slikt bortsett fra reglene om utlån av våpen i våpenforskriften. Den som skal låne eller prøve må være under ditt oppsyn dersom han/hun er under 18 år. Er vedkommende over 18 kan du enten holde oppsyn, eller skrive en utlånserklæring. Da kan kan vedkommende låne våpenet i inntil 4 uker. (er noen unntak her mhp. våpentype)

 

Bæremeis er oppfunnet. Lyddemper også. Jeg har aldri vært så ekstrem som Pål på bildet under, men noen mil med unger i meis ble det. Også bevæpnet.

 

K58a9b6e7-1678-4d29-9d9b-b03d9a567cfd.jpg.383acc02b4ef9129001f9550332787b5.jpg

 

K

 

Jentungen skal nok få prøve seg så snart det lar seg gjøre! Holder på å rigge opp liten bane på hytta i Setesdal. Ellers ift bæremeis er det 110% uaktuelt. Jenta klarer ikke å sitte i ro i 2 minutter. Men det i skogen skal ho få bli med, så snart vi har pakket ut og fått flyttet inn skikkelig 😂

Link to comment
Share on other sites

Hm, var vel egentlig det jeg tenkte. Takk for svar 😃


Guttungen er 5, jentungen er 7, og pr. nå har jeg kun en hagle og en 30-06, så det blir nok i meste laget for noen å prøve en stund til. Men jeg tenker å kjøpe en 22lr for mengdetrening/moro, og da er det vel ikke så lenge før de kan prøve under full kontroll av far.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Salty_viking skrev:

...bæremeis er det 110% uaktuelt. Jenta klarer ikke å sitte i ro i 2 min...

Har du prøvd? Å sitte i meis, betyr at en sitter høyt, med dertil god oversikt, samtidig som en faktisk er i bevegelse. Er ikke brått sikkert manglende evne til å sitte i ro på andre områder, er direkte overførbart til meis.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med guttungen på snart 3 i meis og sneket etter rådyrbukker, det er første gangen siden han ble født at det har vært stilt i en hel time...dette var spennende. 

 

Har til nå nøyd oss med å se på bukken på innmark, jeg er litt usikker på hvor gammel de bør være før de får se avslutningen?

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som smøyg på elglos, med guttongen i bæremeis. Når de kom nærme, kom det et høyt og tydelig fyyyy! fra bæremeisen. Småtassen viste godt hvordan bråkete bikkjer skulle irettesettes. Det hadde han lært hjemme. Blei bra fart på den elgen, ja. 

  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 8X68S skrev:

Har en kompis som smøyg på elglos, med guttongen i bæremeis. Når de kom nærme, kom det et høyt og tydelig fyyyy! fra bæremeisen. Småtassen viste godt hvordan bråkete bikkjer skulle irettesettes. Det hadde han lært hjemme. Blei bra fart på den elgen, ja. 

Hehe de lærer fort de ungene😂

10 timer siden, Jeffery skrev:

Har du prøvd? Å sitte i meis, betyr at en sitter høyt, med dertil god oversikt, samtidig som en faktisk er i bevegelse. Er ikke brått sikkert manglende evne til å sitte i ro på andre områder, er direkte overførbart til meis.

Meis er prøvd ja, som et forsøk på få ho med på tur når  bæresele ble uaktuelt. Det å komme høyt oppe gjør at ho ser mere, ja, men da skal ho ned og gå/ utforske selv. Det i seg selv er bra synes jeg. Når ho utfordrer seg selv slik så kan jeg ta ho med på korte turer rundt hytta snart, nok fugl der. 

 

Eneste er sykkelvogn, der sitter ho stille. Men det er fordi det går fort😂 og å jakte fra sykkel? Njææææææææææ 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke et sekund på at det er mulig å smyge på både hjort og elg med unge i bæremeis. Det er noe med at hvis en selv er åpenbart konsentrert, og det foregår noe som krever konsentrasjon, så blir de ofte revet med av stemningen/settingen. I en stund, ihvertfall. Men det er forskjell på unger; Noen ville dette aldri fungert med.

Link to comment
Share on other sites

 

På 9.10.2018 den 9.09, frankhovin skrev:

Jeg tviler ikke et sekund på at det er mulig å smyge på både hjort og elg med unge i bæremeis. Det er noe med at hvis en selv er åpenbart konsentrert, og det foregår noe som krever konsentrasjon, så blir de ofte revet med av stemningen/settingen. I en stund, ihvertfall. Men det er forskjell på unger; Noen ville dette aldri fungert med.

Klart! Skal nok få testet etter hvert, men først må vi bli ferdig med "kan ikke ha noe på hodet" perioden😂 for hørselvern skal hu ha på uansett fanken. Er det en ting jeg har lært meg å verdsette i arbeid med eldre, er hørselen🎶

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...