Jump to content

Tar over Strihåret Vorsteh - hva nå?


H. Nilsen

Recommended Posts

Jeg kom for en stund tilbake frem til at jeg ønsket meg en korthåret vorsteh gjennom en tråd på forumet (takk til alle som bidro den gang!), og har for ganske lenge siden satt meg opp på liste for å få valp hos Rugdelia. Disse er leveringsklare i april mest sannsynlig, og jeg er ganske forberedt. Har hatt hund før, og ser for meg at det bare blir hyggelig.

 

Men... så fikk jeg naturligvis en tekstmelding av min søster for noen dager siden om en hund som hadde mistet eieren sin, og trengte et nytt hjem. Dette var en strihåret vorsteh, og de fleste har vel fått med seg at de kler navnet sitt (stri!). Jeg valgte uansett å finne ut mer om hunden, og tok kontakt med eier. Hunden er fire år og eieren døde for seks uker siden. Siden den gang har eierens kone funnet ut at hunden ikke ville få en tilfredstillende fremtid hos henne, og har derfor valgt å søke ny eier.

 

Hunden er som sagt fire år, og sliter tydeligvis med en depresjon etter dødsfallet. Den har blitt veldig tynn, men det er noe jeg tror vil bedre seg etter mye kos og oppmerksomhet. Den er nå hos meg, og det går virkelig over all forventning. Den er snill som et lam, lager ikke lyd, er lydig og generelt en veldig god hund. Men det er mer ved en vorsteh enn hva den gjør hjemme i stuen - det er en jakthund!

 

Den har blitt brukt til jakt, men av naturlige årsaker har ikke eieren klart å gjøre det han ønsket. Det har blitt skutt dyr for den, og jeg har fått opplyst at den går tett i skogen og vidt på fjellet. Så det høres jo lovende ut så langt, men jeg må få erfare det selv først.

 

Mine spørsmål kommer mest i forhold til veien videre. Er det mulig å lære en voksen SV å gå på jaktprøver? Vil jeg kunne ta den med på utstilling? Absolutt ALLE råd her er velkomne. Jeg vil bruke tid med hunden og helst få den opp på det nivået dens artsfrender ofte er, gjerne med et chamionat som resultat :-)

Link to comment
Share on other sites

Det som kan virke mest forstyrrende og stressende for en hund på jaktprøve, er om den ikke er vant til å være ilag med andre hunder. På ett kvalitetsparti starter det inntill 14 bikkjer som kan virke både stressende og skummelt.

mange bikkjer vil ofte vise en litt anderledes adferd her, enn på jakt. Tenker da særlig på konkurranseinstinktet som hos mange hunder virkelig trår ikraft.

Dette kan vise seg iform av flere forskjellige utfall som feks å gå fullstendig ut av hånd, trosse alt av dressur eller henge på makker osv. Som regel går slikt fort over.

Jeg har selv enkelte ganger gått til anskaffelse av voksen hund, og min erfaring(les følelse) er att de hundene jeg har overtatt som voksne ofte blir mer hengivne og opptatt av eier, både på godt og ondt.

Uansett vil jeg ønske deg lykke til med hunden og håper att alt klaffer.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med hund! Det går sikkert fint å stille både på prøver og utstilling. Jeg er ikke interessert i utstillinger sjøl, men ser ingen grunn til at det ikke skulle være mulig.

 

Ellers har jeg også fått med meg at strihår skal være stri, men det stemmer ikke med egne erfaringer. De jeg kjenner er greie og lojale kompiser. Han jeg har er den roligste hunden jeg noengang har hatt i hus, men full av krutt i skauen. Eneste problemet jeg har med min er at han er sinna på nesten alle andre hanner.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er jeg ingen fuglehundmann, men jeg har møt noen Sv oppigjennom. Imidlertid har ingen av de vært stri, eller umedgjørlige på noen som helst måte. Tvert imot - flotte jakthunder, turkamerater, og ikke minst gode familiehunder.

 

Ønsker deg lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppløftende kommentarer og forslag! I og med at jeg allerede hadde bestilt valp så har jeg engasjert meg så smått i miljøet i sommer og i høst. Har blant annet vært på diverse treninger (duetrening bl.a.) og noen prøver. Tror det kommer til å gå riktig fint å introdusere Aiko til dette miljøet, han er en rolig og behagelig hund. Han bryr seg ikke engang om katter :-S

 

Det er mye å lære seg her. Jeg må jo lære meg å nappe, og jeg må passe på at han får nok trening og oppmerksomhet til at han kan begynne å legge på seg igjen. Tror ikke de siste tingene blir noe problem, men nappingen er jeg veldig i tvil om. Er det noen her inne som kan forklare fremgangsmåten, evt. linke til nettsider som viser det? Eller bør jeg gjøre det hos en profesjonell første gangen slik at jeg ser fremgangsmåten selv?

 

Ellers - er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan gå frem for å trene han opp til prøver?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips. Meld deg inn i en fuglehundklubb og delta i miljøet. De fleste klubber har ett tilbud til medlemmene med treningsterreng. Reis på treninger og samlinger sammen med andre slik att både du og hunden blir vant til dette. De fleste klubber har også uhøytidelige klubbmesterskap som er greie å debutere på.

Noe av det som bedømmes på prøve er hundens selvstendighet både i forhold til deg og makker. Du vil rask få en pekepinn på hvordan hunden din mestrer dette. Er hunden selvstendig iforhold til makker(legger opp til eget søk) samtidig som den er bra dressert(rolig i oppflukt og skudd) er det bare å klemme ivei.

Mange synes at dette med jaktprøver er skummelt,men som regel er det ett godt miljø og lett stemning på partiene. Absolutt ingenting å være usikker på.

Eneste en bør være forberedt på er at som regel er det veldig mange som kjenner hverandre fra før. Derfor kan det være greit å bli litt kjent i miljøet slik att en har noen å prate med mellom slippa. Uansett så blir en jo det etter å ha startet noen ganger. De fleste som reiser rundt på prøver leier hytter sammen for å få ned prisen. Det blr jo dyrt om en skal legge seg inn på hotell hver gang.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Strihår som ikke jager katter................................Ikke mye tysker i denne hunden...................... :D:D

 

Litt ot, men det går vel greit.

Må fortelle en liten historie om SV og katt

 

Strihåren er kjent for å være en kattedreper av stor format.

Kjente en strihår som hadde et uant anntall katter på samvittigheten. Taktikken var å observere hvor katten kom, snike seg nærmere for å kaste seg over den i er bakholds angrep. gjerne i det katten rundet et hushjørne el. Hadde lært seg at å løpe etter katter ikke gav ønsket resultat. Til eiers store fortvilelse.

Skal og nevnes at eier hadde egen katt, disse var gode venner.

 

Lykke til og hvis du melder deg inn i NVK og avd. Hordaland så skal du være velkommen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sukk, sånt går det når jeg ikke følger med i mine egne tråder, her har det gått meg hus forbi tre flotte innlegg :-)

 

Aiko har virkelig blitt en del av familien. Jeg har til og med trimmet pelsen hans (DET tok litt prøving og feiling), og akkurat nå ser han ut som en korthåret vorsteh :mrgreen: Jeg har tatt rådet ditt, Jutul, og deltar i miljøet. Har vært på forskjellige treninger og hilst på mange hunder innen rasen (og andre raser). På slike samlinger følger det naturligvis mange gode tips, og jeg tar med meg alt jeg kan få.

 

Jeg må få rette litt på mine tidligere uttalelser om at han ikke er glad i katter forresten...! Ingen dødsfall, men det har vært nære på.

 

Jeg var på årsmøtet til NVK-Hordaland 13. januar, var noen av dere der? Forøvrig har jeg meldt interesse for fjellsamlingene til NVK-Hordaland 31. januar, 13-15/20-22 feb og 28feb-1mars - det blir mitt første møte med fjellet sammen med Aiko. Mye nytt her, ski på beina og "ukjent" hund i terrenget. Wish me luck :-P Jeg er ute på tynn is, men jeg håper det går bra.

 

@Slaraffenmann: Koselig å høre at dere har møttes før - får jeg spørre i hvilken anledning?

Link to comment
Share on other sites

H.Nilsen skrev:

Mye nytt her, ski på beina og "ukjent" hund i terrenget. Wish me luck Jeg er ute på tynn is, men jeg håper det går bra.

 

 

Lykke til, dette blir helt sikkert veldig bra. Du skriver du er på tynn is, jeg vil påstå at du er på stål is. Du kan glede deg til å se mange gode hunder, få tips og råd, og ikke minst ha en hyggelig sosial helg.

 

Et par ting som er viktig å huske på, men fort gjort å glemme.

 

Gamasjer

Kjempeviktig å huske. Selv om det er turboføre så vil man alltid komme ut i løssnø. Med skiskoa fulle av snø er turen ødelagt.

 

Varmedekken til hunden

Greit å bruke mellom slipp og i pauser dersom det er kaldt.

 

Termos til hunden

Husk at det ikke finnes rennende vann på vinterfjellet. Hunden er avhengig av væskepåfyll. Lunka vann med f.eks leverpostei smak gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er nok i de beste hender, men de får vel ett og annet å le av i nedoverbakkene på fjellet :mrgreen: Jeg har planer om å øve meg på skigåingen i tiden før, så håper jeg får sånn passe kontroll på det før den tid.

 

Gamasjer fikk jeg til jul, og varmedekken har Aiko - so far so good. Når det gjelder termos - hvor mye vann bør jeg egentlig ha med på tur? Har lest forskjellige tips og råd her, noen mener at varmt vann med leverpostei oppi er bra, andre sier bare vann. Kan tenke meg at de trenger en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Leverpostei inneholder jo en del fett og protein, som hunden faktisk trenger en del vann for å fordøye. Skal væskemangel kompenseres, er tynn "leverpostei-suppe" etter mitt ringe skjønn og erfaring suboptimalt.

 

Jeg mener at man ikke alltid trenger å blande leverpostei i vannet. Hunden drikker vanlig vann om den trenger det. Og det er i hvert fall lliten vits til å i utgangspunktet tilvenne hunden vann med leverpostei i. :) Mitt råd er å først prøve uten leverpostei. Når det gjelder vorstehere, har de som regel nok vilje til liv, og er hunden reelt dehydrert, vil den trolig ta til seg nok vann til å klare seg godt gjennom dagen. Det enkleste er ofte det beste.

 

Og når man er hjemme igjen, og hunden er fôret, er det selvfølgelig viktig med tilgang til masse friskt vann utover ettermiddagen, kvelden og natta.

Link to comment
Share on other sites

En liters termos med kokende vann er bra. Så kan du justere ned temp. med snø. Hva man bør blande i vannet er individuellt fra hund til hund. Noen drikker reint vann, noen må lures litt. Poenget er at hunden trenger mest mulig vann. Det sies at dersom hunden begynner å spise snø så har den allerede et væskeunderskudd som det er vanskelig å rette opp.

 

Pass på at hunden har tillgang på veske hele døgnet, også når den ligger i bur om natta. Væskebalansen og fysisk yteevne henger tett ihop, fysisk yteevne og presise fuglearbeider henger ihop. Slitne hunder støkker og glemmer dressuren.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med Strihåret Vorsteh. Eg har 3 stykker to voksne og ein kvelp. Når eg går på prøve eller jakter blander eg tørrfor med vatn på tette bokser pluss minst ein liter vatn til kvar hund som eg blander å forer ofte og i små porsjoner.Liten fare for magedreining når eg fore slik i følge Vetrinæren eg bruker.Lykke til på sammling.

Link to comment
Share on other sites

Aiko har et problem med vekten sin, når jeg fikk han veide han 18-19 kilo. Det er vel ca. 12-13 kilo under hva han skal være normalt. I løpet av de to første månedene han var hos meg steg han til 24kg. Den siste måneden har han holdt seg stabilt på dette, og jeg forer han nå godt opp med vom i tillegg til tørrfor (nettopp begynt). Per nå får han følgende:

 

Frokost: 200g tørrfor

Ettermiddag: 100g frysetørret vom iblandet vann (totalt blir det ca. 5-6dl vann + 100g vom)

Kveld: 200g tørrfor

 

Jeg synes dette er mye, men det er nødvendig for å få han opp i vekt. Er det noen andre tips til hvordan jeg kan få han til å stige i vekt? Jeg har begynt nylig med vommen, så det blir rett og slett et nytt måltid. Har fått så mange forskjellige tips og råd etterhvert at jeg ikke lenger husker hva som er hva. Ris+fisk, tørrfor med olje, seniorfor, valpefor etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Den vommen har jeg ingen som helst tilknytning til, jeg bruker det som fungerer best - kan godt bruke vom&hundemat (selv om den lukter helt forjævlig). Når jeg tok over han brukte han seniorforet til eukanuba, jeg syntes ikke det virket å være spesielt bra, så jeg har nå skiftet til vanlig Royal Adult. Med tiden skal jeg over på Proplan sitt for. Det dumme med å bruke høyenergifor er at han får masse energi han ikke blir kvitt, jeg er redd han skal bli mer rastløs enn det som er bra. Jeg skal se om jeg kanskje kan sette opp blitzen min og ta noen bilder av han ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en basset på ca 15 kg, halvparten av det din skal veie altså. Under den mest aktive perioden i høst dobla jeg tørrformengden til 500 gram + at jeg tilleggsfora med litt vom. Han la ikke nevneverdig på seg, men ble en rakett i terrenget. :mrgreen:

 

Nå som sesongen har blitt roligere har jeg i en periode redusert tørrforet og kutta ut vommen, men forer med valpefor i stedet for voksenfor for å få nok fett og karbohydrater, og for å gjøre foringa litt rimeligere. Virker som han trives med det, og holder grei vekt. Innimellom får han litt middagsrester.

Link to comment
Share on other sites

@ H.Nilsen;

Tror ikke bikkja skal bli noe mer energisk av høyenergi fôr... :wink:

Som Ranger nevner, så kan du godt prøve valpefôr. Funker som snus det også.

 

Når det gjelder å få bikkja opp i vekt, så kan det være like utfordrende som å få den ned i vekt.

Det er ikke bare å feite opp bikkja heller. Du ønsker en sunn og god muskelmasse, og det tar tid og krever litt tålmodighet :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg tror jeg har gitt han litt lite tørrfor kanskje? 400g til dagen er jo ikke noe å bli feit på, tydeligvis, han bør vel få den formengden han trenger etter hvor mange kilo han KOMMER til å bli? Kanskje jeg bør øke formengden til det doble? Hjelp, nå ble jeg veldig usikker her, hvor mye skal en strihåret vorsteh ha?!

Link to comment
Share on other sites

Så sant han ikke er bare skinn og bein, så klarer han seg nok bra uten noe fettlag. Mange hunder som ikke har, og ikke skal ha, som jobber bra i kuldegrader. Det som er viktig er at han får i seg nok næring og vann mens han jobber. Varmen sørger han for selv. Når dere derimot ikke jobber, så kan det være en idê å bruke et dekken eller en hundepose (Nei, ikke den til å plukke bæsj med :wink:).

 

Dette med at hunder skal ha et fettlag er jeg personlig litt imot. Alt med måte selvfølgelig...

Men man skal kunne stryke lett over hundens ribben, og kjenne dem under huden uten å trykke. Kan du ikke det, så er hunden overvektig. Og overvekt hos hund er et mye større problem enn hos mennesker...

Link to comment
Share on other sites

...Kan du legge ut noen bilder av han? :wink:

Jeg var så heldig at jeg fikk besøk i romjula av Aiko og Håkon.

 

166g47r.jpg

 

69e55l.jpg

 

Guttevovsen er en herlig hund og gjorde seg bemerket på flere måter....

1. Han tok stand på skarven som står på vinskapet mitt.

2. Han bryr seg visst ikke om katter. For han så tydeligvis ikke pus som lå 30 cm fra snuten hans....

 

2v9sowg.jpg

 

3. Han likte juletreet mitt så godt at han tissa på det.... (det sier vel strengt tatt mer om hva slags juletre jeg har men.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

På tur så er et par tre hardkokte egg er knall turmat forbikkja. Perfekt protein for hunden, funker litt som ei sjokoladeplate for oss.

 

En svett "lunka suppe", hundemat/med vann eller usalta kraft er bra greier på morran før jakt/trening. Ca fra 1/2 l til 1 liter er bra, hvis han vil ha det. Både beaglen og settern fikk det før jakt.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Fin bikkje ja :D

Litt vanskelig å bedømme på disse bildene, men synes ikke han ser faretruende tynn ut.

Spinkel ift andre eksemplarer i rasen kanskje, men viktig at han legger på seg muskelmasse fremfor fett.

Litt smal i hodet kanskje? Det også gjør at man blir litt "lurt"...

 

Du sier at han mangler 7-8 kilo på optimal vekt. Er dette ift rasestandard? Og hvordan er han ift høyde?

En rasestandard er jo veiledende, men man må ikke glemme at disse pelsdottene våre er individer og kan være ganske forskjellige. Rasestandard tar utgangspunkt i utstillingsform, som ikke nødvendigvis er det man ønsker av en hund som f.eks. skal brukes i jakt, snørekjøring e.l.

Må bare understreke at ikke jeg er noen ekspert på denne rasen, så dette er bare noen tanker/meninger jeg har om temaet.

 

Som sagt en fin voff, med et sjarmernde blikk. Lover jo godt når han tar stand i stua.

Blir kort vei til terrenget da.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rasestandarden sier ikke noe om vekt (du forklarer jo selv hvorfor :) ), men jeg har prøvd å danne meg et bilde av hva normalvekten for disse hundene skal være. Det er en svært uvitenskapelig forskning som har blitt foretatt av meg på dette området, hvis jeg har funnet at normalvekten til disse hundene ligger på mellom 30 og 35 kilo. Stort sett de steder jeg har funnet folk som forteller om sine SV'er og vekt, så ligger det på 31kg og 32kg. Jeg målte Aiko i går til 23,5kg (gått ned noe siden siste måling, altså).

 

På bildene ser han ikke videre tynn ut, jeg skal prøve å ta et bilde av han i kveld ovenfra, så ser du bedre.

 

Litt for morroskyld, se på disse bildene av hans far Terve:

 

portratt_mellan.jpg

star_med_rattvant_huvud_beskuren.jpg

terve_springer_ganska_bra_beskuren_liten.jpg

Terve_stand_rapph_mars_06_H.jpg

 

http://www.pcskog.skogomark.se/salut/

Link to comment
Share on other sites

Han ser litt tynn ut på bildet.

En fingerregel sier at en fuglehund er passe jaktkondisjonert når du kan se de tre bakerste ribbena.

Personlig holder jeg alltid bikkjene mine slanke, og det gir meg (eller rettere sagt, bikkjene) et forttrinn på vinterføre.

Det kan jo hende at bikkja har innvollsorm, så det skader ikke å gi en kur selvom voksne bikkjer sjeldnere får orm og mark enn valper.

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde_037.jpgTerve veit eg lite om,men tittelen seier vel ein god del INT S UCH SJCH og han er eigd av Åke Sjøstrøm ein kjent Strihårmann i Sverge.På morsida er det flust av gode hunder som hevda seg godt, Leikvins TIGER er morfar til hunden din og hadde fleire topp premier i VK.Faren hans Sjækerfjellets Muste er den hunden som har avla best i Norge trur eg.Begge var meir lettbyggde en Terve.Å nevne linjer av lette typen blir vel nesten alle,Austbakkens Zorro Vinner av høyfjellspokalen 2008 er ein av dei.Eg har ei tispe frå Galloåsens Kennel i Kirkenes [bilde*]som er 60 cm høg og veg 20-21 kg, ho har ein bror som er like lett.Trening og for med mykje fett,protein så får du på Aiko muskelmasse.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et herlig minne fra en gang jeg var på vinterjakt i Sollia helt oppunder tregrensen. Det var mye snø og jeg hadde tatt meg en pause og fyrt opp primusen da jeg fikk se en skiløper i perfekt telemarkstil komme nedover fra snaufjellet. I den ene hånda hadde han kombien og i den andre holdt han et tau hvor det løp en enorm strihåret vorsteh. Den må ha veid nærmere 40 kg og hadde noen labber som så ut som de hadde innlagte truger. Jegeren så ikke meg, men det gjorde bikkja så den svingte innom så vi fikk oss en prat. Han fortalte at den var veldig nyttig på fjellrypejakt. Først hjalp den til å trekke når de gikk opp, så fant den fugl og siden hentet dem. Kjekk jaktkamerat spør du meg. Skulle gjerne hatt en slik hund hvis jeg hadde bodd nærmere fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt seint svar her, men når det gjelder spørsmålet om hvor jeg traff Aiko så var det i området der forrige eier gikk turene med han. Gikk en del tur i samme området, så vi traff hverandre jevnlig.

Ble som regel en kjapp hilsen og så var Aiko over alle hauger igjen. :-) Mye energi i den hunden der. Og han var ikke videre interessert i min hund.

Traff dem oftest når Aiko var mellom 1 og 2 år.

Link to comment
Share on other sites

Han har visst fått dette før jeg tok over - men jeg tror jammen jeg skal gi han en kur til, bare for å være sikker. :-)

Det er ok å tenke på innvolsorm når en hund er for tynn og ikke legger på seg selv om han får mye mat. Men ormekur skal ikke gis unødig, og man skal kunne se av avføringen om kur er nødvendig. Jeg mener det nettopp var en artikkel om dette i et hundeblad nylig der man advarte mot å gi ormekur for ofte. Så dersom du vet at hunden nettopp har fått en kur, er det neppe det som bør gjentas. Som det er sagt av andre, gi hunden en blanding av tørrfor og våtfor. Det er flere varianter, ikke bare den illeluktende vomma. Du får også blanding av vom, laks og kylling som har bra fettprosent. Jeg gir det til mine vorstehere med godt resultat. Gi også regelmessig tørrfisk. Sjekk at hunden ikke plages med tannstein eller har noen tannproblemer. Jeg regner med at du har hatt den til veterinær for en helsesjekk med blodprøver. Jeg har hatt flere strihår og korthår, og de har variert i størrelse og dermed kroppsvekt.

Link to comment
Share on other sites

Litt nyskjerrig H. Nilsen:

Står du ved bestillingen hjå Rugdelia?? Noko som vil sei at du får 2 Vorsteh i hus?? I så fall misunner eg deg viss det er Lucilla du skal ha kvalp etter :D

Trur ikkje eg ville bekymra meg over vekta på guten, det som skal på kjem på men det gjer ikkje noko om det går litt tid.. Det er, som dei andre har vore inne på, viktigare at hunden holdes slank gjennom vinteren så det ikkje blir unødig belastning på ledd o.l

Går nok bra, detta;=)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer at jeg står på liste hos Rugdelia. Nå har valpene kommet også, 10 stk. Jeg er litt usikker på dette her, det er flere aspekter å tenke på. Det viktigste for meg er å ha tid til hunden (noe jeg føler jeg har). Og så er det dette med at Rugdeliablodet har jeg funnet ut er ganske utbredt - noe som ikke nødvendigvis er bra, selv om hundene er aldri så gode! Litt av et dilemma. Du får en hund som er som skapt for å gjøre det utmerket både på utstilling og jaktprøver (og jakt såklart, men det måles ikke i avl), men pga. tettheten av blodet vil det være litt uansvarlig å sette valper til verden. Så jeg må tenke litt på hva jeg vil ha, en hund som er jævlig god på jakt og være fornøyd med det, eller en hund som er jævlig god på jakt og kan brukes i avl? Kanskje jeg bekymrer meg litt for mye. :oops: Nå er det uansett ikke sikkert at jeg får, de har 70 stk på listen sin eller noe.

 

Aiko har det fint, vi har hatt mange fine opplevelser i det siste, og ting ser riktig bra ut! Han veier rundt 26kg nå, og har virkelig en fin form. Jeg ser klart at han har litt igjen før han har formen helt, men nå har vi hatt så vanvittig fremgang på noen måneder, og jeg gleder meg til våren, sommeren og ikke minst høsten! Da skal vi være klar for masse morro. :-)

 

Vi var på treningssamling på Mjølfjell for et par uker siden, og jeg og Aiko har jo en del igjen på kommunikasjonen - og det ble ikke en kjempesuksess for oss, spesielt ikke siste dagen. Jeg skal ikke gå dypere inn i det, det viktigste er at vi fikk en slags åpenbaring på siste dagen. Etter at jaktprøve-testene var over ble jeg invitert videre av en veteran som følte at det var mer å gå på. Og hjelpe meg - helt plutselig våknet Aiko og gjorde et fantastisk arbeide. På en time hadde han arbeid på tre fugler, og gikk bredt ut, krysset fint og arbeidet helt ypperlig! Veteranen som gikk med meg var mektig imponert, og det var hyggelig. Så potensiale ligger der, nå må jeg og han lære oss å utnytte det :-)

 

Utover våren nå vil vi bruke mye tid i bushen, og så håper jeg det blir en ukes tur til Gjøvik ved jaktstart for å jobbe på skogsfuglen der ;-)

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ikkje meldt meg frivillig av akkurat DEN lista var eg deg.. men mulig ein får mest ut av eit slikt potensiale som veit kva ein skal leita etter?? Om du skjønner..

Høyres ut som du og Aiko har funne tonen og du har gode folk til hjelp, så kanskje dette er til det beste??

 

Lykke til iallefall, er sjølv medlem av Vorstehundklubben og med på endel av aktivitetene der (bl.a apportprøvene) så me snakkes nok utover.

 

mvh.Linda

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har fått overtatt en flott hund!

 

Uten å være besserwisser så vil jeg råde deg til å kun ha en hund om gangen. Få max kvalitetstid på den du har, og ikke spre tiden på to, da synker kvaliteten, og frustrasjonene øker. Kanskje den yngste må gå og vansmekte fordi den eldste er jaktbar og i sin beste alder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...