Jump to content

Høyere trykk i kraftigere kaliber?


Join

Recommended Posts

Er det høyere trykk i en f.eks. 30.06 enn det er i en 7x57R eller 6.5x55 :?: Eller er trykket nogenlunde det samme, mens økt rekyl er et grunnlag av høyere kulevekt og mer krutt i en større og kraftigere hylse.

 

Er det da hylsa som setter grensa for trykket :?:

 

Jeg har to typer Norma hylser. Den ene virker mykere og gir en trykkring på 11,96-11,98mm, men den andre gir 11,93-11,95mm. Tåler denne da teoretisk et høyere trykk :?:

 

Ønsker på ingen måte å eksperimentere med dette, men det er greit å vite om drillingen er laget for å tåle et høyere arbeidstrykk enn det er i en opp mot maks ladet 7x57R. Ved at den da er kamret for f.eks 30.06.

Link to comment
Share on other sites

men egentlig er det et godt spørsmål.

om 2 like rifler er kamret for 308w og 6,5X55. betyr det da at men kan lade 6,5'en til samme trykk som 308w som har 5000 psi høyere maxtrykk?

er to ganske like patroner hylsemessig. å om de er kamret i like våpen........

 

bare tenker høyt....

Link to comment
Share on other sites

Når streklappmåler først er nevnt, finnes det en måler som man kan bruke lappene flere ganger, eller er det ett skudd per lapp?

Settes på kammeret med superlin eller epoxy. Med superlim kan den flyttes over på neste løp når dette er utskutt, men den kan løsne underveis) Epoxy=ny lapp på neste løp.

 

Måler utvidensen av kammer i avfyringsøyeblikket, som for stål er temmlig konstant. Computeren i boksen regner ut trykket etter formeler jeg ikke har snøring på, og lager kurver på PCn for hvert skudd.

 

http://www.shootingsoftware.com/pressure.htm

Link to comment
Share on other sites

men egentlig er det et godt spørsmål.

om 2 like rifler er kamret for 308w og 6,5X55. betyr det da at men kan lade 6,5'en til samme trykk som 308w som har 5000 psi høyere maxtrykk?

er to ganske like patroner hylsemessig. å om de er kamret i like våpen........

 

bare tenker høyt....

 

en tideligere kollega av meg snakket om å "lade 30-06 til 308win. trykk" - fattigmanns 300winmag.

han lever enda, med syn og fingre i behold.

 

sikkert mulig for en som gidder å kjøpe seg trykkmålingsutsyr, men neppe å anbefale for den gjennomsnittlige hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ikke ute etter å tøye strikken. Bare tenkte at når drillingen også kamres til 30.06, så bør den jo da tåle arbeidstrykket fra denne patronen. Ladningene mine er ikke så harde. Har vært litt "regning" da det ikke står akkurat for denne kula i Vitha sin tabell, men jeg ligger 0,5 grs over maks ladning for en 10 grs tyngre kule. Noe som sier at jeg bør være innenfor akseptabelt, men bra trykk. Da jeg hadde tenkt litt, så må jo da hylsa være det svakeste punktet. Her kratrer hetta litt, som på fabrikkammo, og trykkringen er ikke over 11,98 mm som det var på fabrikkammoen. Det jeg da tenker, er som sagt at det kan ikke være nevneverdig skadelig for våpenet, da dette også kamres for f.eks. 30.06?

 

Selvfølgelig bedre med lavere trykk, men nå viser det seg desverre at jeg må opp i trykk for å få presisjon som duger til toppjakt :(

 

Men igjen interessant at det virker som om "oryx hylser" er hardere enn "FMJ hylser", og også dermed tegner mindre for trykktegn. Solide hylser, tåler kraftigere ladninger. Skummelt hvis dette kan gå utover våpnet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i at messingen er det svakeste ledd i kjeden. På et moderne våpen når du flytgrensen for messing før våpenet blir varig skadd av ett enkelt skudd.

MEN, når du har et trykk som er over flytgrensen for messing, da er du også over arbeidstrykket for alle vanlige jakt og konkuransevåpen, og du kan risikere varige skader etter endel skudd.

Det er derfor meget klokt å lade slik at hylsene ikke bærer preg av overlading, da vil våpenet forbli i god og sikker stand.

 

Ditt spørsmål om en kan lade patroner til høyere trykk enn SAAMI standarden for den aktuelle patronen er et godt spørsmål.

Dersom låskassen er bygd for et arbeidstrykk på 3800, og hylsene er av god kvalitet så kan alle kalibre med samme bunndiameter på hylsen lades til dette trykket i dette våpenet.

Ett eksempel på dette er 6,5x55 som opprinnelig var ladd til 3050 kg/cm2 både i krag og mauser. Senere fant man at kragen ikke var solid nok, og reduserte trykket til 2800 for kragen, men samme hylsene ble ladd til 3400 i mauser. Slik oppstod da 6,55 mauser som samme patron ladet til høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...