Jump to content

XXL har sitt eget våpenregister!


Fourten

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 777738.ece

 

Bortsett fra det sedvanlige tøvet vi finner i slike artikkler:

 

"Jeg vet ikke om det betyr så mye om våpenet er ladd eller ikke" - Vet man ikke dette, må man ikke selge våpen! (Vet at Rogne er en seriøs forhandler, men her er han feilsitert, eller uheldig med formuleringen)

" Er det mørkt kan selv ikke en ekspert skjelne en startpistol eller luftpistol fra et ekte skarpt våpen" - Er det mørkt, ser du INGENTING.

 

Det jeg egentlig reagerer på her er at XXL lagrer personinformasjon:

"Han tilføyer at XXL-kjeden har innført legitimasjonsplikt, og at navn, adresse og telefonnummer blir loggført når noen handler start- og luftpistol. "

Hvor lenge blir dette loggført?

Har de tillatelse fra Datatilsynet til denne registreringen?

For hvem lagrer de informasjon?

Hvem kan hente den ut ved "behov"?

Kan jeg gå tilbake og kreve meg slettet ved evt videresalg?

 

Hvis disse våpnene er så forbanna farlig, kan da hvem-som-helst lagre info om hvem som eier dem? Hva om disse svartelistene kom på avveie? Da har jo kriminelle et komplett veikart til alle hustander med våpen. (For de er farlige våpen i følge artikkelen.)

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 777738.ece

 

Bortsett fra det sedvanlige tøvet vi finner i slike artikkler:

 

"Jeg vet ikke om det betyr så mye om våpenet er ladd eller ikke" - Vet man ikke dette, må man ikke selge våpen! (Vet at Rogne er en seriøs forhandler, men her er han feilsitert, eller uheldig med formuleringen)

her siterer faktisk du feil. han snakka om hvordan de kunne brukes til å skremme med. hadde du tatt med setningene etter ville dette kommet fram ;)

 

" Er det mørkt kan selv ikke en ekspert skjelne en startpistol eller luftpistol fra et ekte skarpt våpen" - Er det mørkt, ser du INGENTING..)

nå spikker du fliser. man ser noe når det er mørkt og. det kommer jo an på HVOR mørkt det er. ute er det mørkt om natta, men jeg ser jo noe fordet. eller er det i følge deg bare mørkt når det er absolutt mørke og man ikke ser noe?

 

Det jeg egentlig reagerer på her er at XXL lagrer personinformasjon:

"Han tilføyer at XXL-kjeden har innført legitimasjonsplikt, og at navn, adresse og telefonnummer blir loggført når noen handler start- og luftpistol. "

Hvor lenge blir dette loggført?

Har de tillatelse fra Datatilsynet til denne registreringen?

For hvem lagrer de informasjon?

Hvem kan hente den ut ved "behov"?

Kan jeg gå tilbake og kreve meg slettet ved evt videresalg?

 

Hvis disse våpnene er så forbanna farlig, kan da hvem-som-helst lagre info om hvem som eier dem? Hva om disse svartelistene kom på avveie? Da har jo kriminelle et komplett veikart til alle hustander med våpen. (For de er farlige våpen i følge artikkelen.)

kriminelle får veikart til alle med våpen ved å feks se hvem som deltar på skytestevner, se på internett hvem som skryter av å ha mange våpen(her feks) eller se hvem som går på elgjakt eller annen jakt. å det er orntlige våpen, ikke startvåpen som det ikke er registreringsplikt på. våpenforretninger lagrer forresten informasjon om hvem som kjøper ladekomponenter, ammunisjon, endel deler til skytevåpen osv. så det er plenty av registre på lovlydige våpeneiere. så jeg tror og du bør gjøre som mS anbefalte, ta en kaffe, puste med magen og slappe av ;)

Link to comment
Share on other sites

Sjøl sitter jeg allerede med kaffen og puster rolig :lol:

 

Jeg ser ingen problemer med at XXL eller andre noterer navnet mitt hvis jeg kjøper en CO2-replika. De noterer allerede alle kjøp av skarp ammo -- noe jeg tror de er pliktige til -- slik at hvis den boka kom på avveie ville en eventuell kjeltring vite hvilke "ekte" kalibere jeg har i våpenskapet. Det ville være mer betenkelig enn om vedkommende vet at jeg har kjøpt et leketøy.

 

Forøvrig har nok mannen rett i at for frykt og psykiske ettervirkninger av å få stukket en 1911 eller P99 opp i ansiktet, er det likegyldig om våpenet er ladd eller ikke, replika eller ekte. Man ser ikke forskjell, og det er poenget.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en nabo av meg som er Politi her i Bergen.

Han fortalte politiet var ofte ute i bevepnete oppdrag, da de hadde fått vite at den mistenkte var bevepnet.

I mange av disse aksjonene viste det seg at våpenet var en "leketøykopi", og at det imange sammenhenger bare var flaks og dyktigt politiarbeid som ikke medførte alvorlige konsekvenser for de involverte.

 

Har selv en kollega som var utsatt for et gissel drama der en bruker truet han med en (som BT skrev)"Leketøypistol".

For han var det ingen "leketøypistol", men et ekte våpen han ble truet med. Tenk selv om du sitter på kontoret eller på et annet sted, og du blir truet av en agresiv person med en pistol, din første tanke er ikke om pistolen er bare et leketøy.

Vi burde heller klassefisere disse som våpenkopier.

 

Tør å påstå et det er bare et tidsspørsmål for en eller anne person blir skutt p.g.a disse våpekopiene.

 

Er selv i SHV, og har faktisk tenkt på hvilke farlige situasjoner slike våpenkopier kan skape. Ser for meg en eller annen (ruset) luring som skal ned og "tøyse" med SHV som passer på et fremmed militært fartøy. Tar med seg M16-paintball våpenet sitt for å se om de e noe liv i de gamel SHV skrottene som står nede ved kaien.

På kaien står Kvartermester av gudsnåde MADMADS med sin

HK MP-5 ladd med 9x19 ammo (altså ikke paitball(og bør ikke tulles med)). Ser at en person komme løpende mot seg i kamouniform(kjøpt på en eller annen ARMY-shop) med sin stolte M-16 med div fancy dippedutter på.

Helt logisk BØR jo min første tanke være ?

 

Det er sikkert bare en artig kar med paintballgeveret sitt som skal "tøyse" med meg.

Link to comment
Share on other sites

Husker da jeg var på chartertur i regi av forsvaret, vi satt ikke mye pris på leketøy som så ut som våpen... Selv når man fikk avklart at det ikke var ekte våpen følte man at tok en sjangse ved å ikke eskalere først selv.

Er en uting vi har fått fra unaiten disse lookalike greiene. En forbanna uting er de :evil: . Skulle vært bannlyst i hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Husker da jeg var på chartertur i regi av forsvaret, vi satt ikke mye pris på leketøy som så ut som våpen... Selv når man fikk avklart at det ikke var ekte våpen følte man at tok en sjangse ved å ikke eskalere først selv.

Er en uting vi har fått fra unaiten disse lookalike greiene. En forbanna uting er de :evil: . Skulle vært bannlyst i hele verden.

 

Det er vel slik i denne saken som så mange andre saker, at det er brukeren det er noe feil med og ikke utstyret...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolket dette sitatet er vel om du får en som peker på deg med et slikt våpen så spiller vel det ikke så stor rolle om våpenet er ladd eller ikke. Du vil automatisk behandle våpenet som om det er ladd.

 

Når det gjelder registreringen er dette et register kun for XXL. Politiet kan jo selvfølgelig titte på dette registeret.

Som alle våpenforandlere kreves det av loven å føre opp ammunisjonsprotokoll på det salg det gjøres av ammunisjon.

 

Årsaken til at luftvåpen blir lagt inn i "registeret" er for at det er lettere for de som står i kassa/betalingen, de vet ikke hva dette er, og alle våpen som selges er vi pliktig til å føre inn i registeret. Selv om ikke luftvåpen kommer inn under dette er det som sagt lettere for de som tar imot betaling å slippe å komme opp til oss igjen for å spørre om hvorfor vi selger "våpen" som "kontantkunde"

 

Alt som selges blir registrert på data. Noe på navn og noe som kontantkunde. Kjøper du en sykkel feks. blir denne registrert på navn pga garantien. Plukker du en vare i ellers i huset og betaler denne i kassa kommer den inn som kontantkunde. Du har selvfølgelig samme garanti som på sykkelen, men ta vare på kvitteringen.

"svarteboka" blir ikke borte, men er varesalg registrert på data.

Link to comment
Share on other sites

Vel...

 

Etter mange kopper kaffe, og nå to pils på puben er jeg litt roligere ja. Jeg mener overhodet ikke at noen, butikker, politi eller pøbel skal se lett på effekten slike kopier har. Det er et problem for samfunnet.

 

Jeg er allikevel svært skeptisk til alle former for lagring av personopplysninger. Uansett hvor fornuftig det en er. Om XXL må registrere deg når du kjøper sykkel for ivareta garrantien, er vel dette noe du kan si nei til ved kontantkjøp, om du ikke bryr deg om garrantier? Kan du si nei til registrering når du kjøper våpenreplika kontant? Det er jo en lovlig vare. Viser man legitimasjon for å dokumentere alder er vel dette nok? Og om man velger "tvungen" registrering, er dette godkjent av Datatilsynet?

 

Jeg er mest i mot slik praksis på prinsipiellt grunnlag. Lagring av personopplysninger må ikke skje uten tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Uff ja,tenk om han også har en m-72 replika :mrgreen: Her må vi ha litt is i magan ja..

Snakket med en nabo av meg som er Politi her i Bergen.

Han fortalte politiet var ofte ute i bevepnete oppdrag, da de hadde fått vite at den mistenkte var bevepnet.

I mange av disse aksjonene viste det seg at våpenet var en "leketøykopi", og at det imange sammenhenger bare var flaks og dyktigt politiarbeid som ikke medførte alvorlige konsekvenser for de involverte.

 

Har selv en kollega som var utsatt for et gissel drama der en bruker truet han med en (som BT skrev)"Leketøypistol".

For han var det ingen "leketøypistol", men et ekte våpen han ble truet med. Tenk selv om du sitter på kontoret eller på et annet sted, og du blir truet av en agresiv person med en pistol, din første tanke er ikke om pistolen er bare et leketøy.

Vi burde heller klassefisere disse som våpenkopier.

 

Tør å påstå et det er bare et tidsspørsmål for en eller anne person blir skutt p.g.a disse våpekopiene.

 

Er selv i SHV, og har faktisk tenkt på hvilke farlige situasjoner slike våpenkopier kan skape. Ser for meg en eller annen (ruset) luring som skal ned og "tøyse" med SHV som passer på et fremmed militært fartøy. Tar med seg M16-paintball våpenet sitt for å se om de e noe liv i de gamel SHV skrottene som står nede ved kaien.

På kaien står Kvartermester av gudsnåde MADMADS med sin

HK MP-5 ladd med 9x19 ammo (altså ikke paitball(og bør ikke tulles med)). Ser at en person komme løpende mot seg i kamouniform(kjøpt på en eller annen ARMY-shop) med sin stolte M-16 med div fancy dippedutter på.

Helt logisk BØR jo min første tanke være ?

 

Det er sikkert bare en artig kar med paintballgeveret sitt som skal "tøyse" med meg.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en nabo av meg som er Politi her i Bergen.

Han fortalte politiet var ofte ute i bevepnete oppdrag, da de hadde fått vite at den mistenkte var bevepnet.

I mange av disse aksjonene viste det seg at våpenet var en "leketøykopi", og at det imange sammenhenger bare var flaks og dyktigt politiarbeid som ikke medførte alvorlige konsekvenser for de involverte.

 

Har selv en kollega som var utsatt for et gissel drama der en bruker truet han med en (som BT skrev)"Leketøypistol".

For han var det ingen "leketøypistol", men et ekte våpen han ble truet med. Tenk selv om du sitter på kontoret eller på et annet sted, og du blir truet av en agresiv person med en pistol, din første tanke er ikke om pistolen er bare et leketøy.

Vi burde heller klassefisere disse som våpenkopier.

 

Tør å påstå et det er bare et tidsspørsmål for en eller anne person blir skutt p.g.a disse våpekopiene.

 

Er selv i SHV, og har faktisk tenkt på hvilke farlige situasjoner slike våpenkopier kan skape. Ser for meg en eller annen (ruset) luring som skal ned og "tøyse" med SHV som passer på et fremmed militært fartøy. Tar med seg M16-paintball våpenet sitt for å se om de e noe liv i de gamel SHV skrottene som står nede ved kaien.

På kaien står Kvartermester av gudsnåde MADMADS med sin

HK MP-5 ladd med 9x19 ammo (altså ikke paitball(og bør ikke tulles med)). Ser at en person komme løpende mot seg i kamouniform(kjøpt på en eller annen ARMY-shop) med sin stolte M-16 med div fancy dippedutter på.

Helt logisk BØR jo min første tanke være ?

 

Det er sikkert bare en artig kar med paintballgeveret sitt som skal "tøyse" med meg.

vel. når du står på kaia med din MP5 i fredstid, så vær klar over at om du i det heletatt avfyrer skudd(selv varselsskudd) bør du være forberedt på å ende opp i rettsvesenet.......

 

uansett om det er noen andre som har satt deg til å stå der er det den som trekker av som får smellen.....

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en nabo av meg som er Politi her i Bergen.

Han fortalte politiet var ofte ute i bevepnete oppdrag, da de hadde fått vite at den mistenkte var bevepnet.

I mange av disse aksjonene viste det seg at våpenet var en "leketøykopi", og at det imange sammenhenger bare var flaks og dyktigt politiarbeid som ikke medførte alvorlige konsekvenser for de involverte.

 

Har selv en kollega som var utsatt for et gissel drama der en bruker truet han med en (som BT skrev)"Leketøypistol".

For han var det ingen "leketøypistol", men et ekte våpen han ble truet med. Tenk selv om du sitter på kontoret eller på et annet sted, og du blir truet av en agresiv person med en pistol, din første tanke er ikke om pistolen er bare et leketøy.

Vi burde heller klassefisere disse som våpenkopier.

 

Tør å påstå et det er bare et tidsspørsmål for en eller anne person blir skutt p.g.a disse våpekopiene.

 

Er selv i SHV, og har faktisk tenkt på hvilke farlige situasjoner slike våpenkopier kan skape. Ser for meg en eller annen (ruset) luring som skal ned og "tøyse" med SHV som passer på et fremmed militært fartøy. Tar med seg M16-paintball våpenet sitt for å se om de e noe liv i de gamel SHV skrottene som står nede ved kaien.

På kaien står Kvartermester av gudsnåde MADMADS med sin

HK MP-5 ladd med 9x19 ammo (altså ikke paitball(og bør ikke tulles med)). Ser at en person komme løpende mot seg i kamouniform(kjøpt på en eller annen ARMY-shop) med sin stolte M-16 med div fancy dippedutter på.

Helt logisk BØR jo min første tanke være ?

 

Det er sikkert bare en artig kar med paintballgeveret sitt som skal "tøyse" med meg.

vel. når du står på kaia med din MP5 i fredstid, så vær klar over at om du i det heletatt avfyrer skudd(selv varselsskudd) bør du være forberedt på å ende opp i rettsvesenet.......

 

uansett om det er noen andre som har satt deg til å stå der er det den som trekker av som får smellen.....

 

Nødverge gjelder i fredstid og vet du, og det er den paragrafen Hv-soldater (HV-I)på skarpe oppdrag i fredstid skal forholde seg til. Så klart vil det bli et helsikens leven dersom en soldat skyter på en person som kommer springende med et falskt våpen men hva skal en gjøre da?? Skal en bare rekne med at våpenet er falskt eller??

 

Sett at vedkommende hadde hevet våpenet og siktet på soldaten så hadde soldaten handlet etter nødvergeparagrafen dersom han hadde løsnet skudd.

 

Men det er klart at dersom personen med lekevåpenet bare hadde sprunget forbi kunne ikke soldaten gjort noe annet enn å prøve å stoppe han med så lite vold som mulig(verbalt for eksempel) og raportert hendelsen inn til nærmeste sjef. Handlinger blir jo så klart bestemt ut fra hvordan oppdraget lyder, men nødvergeparagrafen gjelder uansett i fredstid.

Link to comment
Share on other sites

[Nødverge gjelder i fredstid og vet du, og det er den paragrafen Hv-soldater (HV-I)på skarpe oppdrag i fredstid skal forholde seg til. Så klart vil det bli et helsikens leven dersom en soldat skyter på en person som kommer springende med et falskt våpen men hva skal en gjøre da?? Skal en bare rekne med at våpenet er falskt eller??

 

Sett at vedkommende hadde hevet våpenet og siktet på soldaten så hadde soldaten handlet etter nødvergeparagrafen dersom han hadde løsnet skudd.

 

Men det er klart at dersom personen med lekevåpenet bare hadde sprunget forbi kunne ikke soldaten gjort noe annet enn å prøve å stoppe han med så lite vold som mulig(verbalt for eksempel) og raportert hendelsen inn til nærmeste sjef. Handlinger blir jo så klart bestemt ut fra hvordan oppdraget lyder, men nødvergeparagrafen gjelder uansett i fredstid.

ja nødverge gjelder i fredstid.

men i det øyeblikket du trykker på avtrekkeren å påberoper deg nødverge kan du alikevel regne med at du havner i rettsystemet. uansett om du følte deg truet på livet. å uansett hvordan oppdraget lyder vil du nok måtte regne med å havne i en rettsak.

å spesielt om du avfyrer et retta skudd.........

 

blir mange spørsmål. kan jo være en mental pasient som har lånt softgønnern til broren sin. eller det kan være en mentalpasient som nekter ta henda opp av lomma....hva vet du om det er en pistol han har i lomma? osv osv....

 

sikkert en intressant diskusjon for mange, men nå er vi totalt OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...