Jump to content

Bytte kaliber i en Sauer 200STR


Wasp

Recommended Posts

Hei.

 

Er klar over at det går an å søke på diverse tråder som muligens gir meg svar på det jeg spør om.

Meeen jeg orker ikke å lese titalls tråder for å finne svaret.

Hvis du skriver at tråder om emnet finnes så legg med en link sånn at jeg finner tråden :D

Jeg ønsker råd og tips.

 

Jeg ønsker å bytte kaliber i en Sauer 200STR.

 

Det jeg ønsker er største mulige et jakt kaliber som kan pakkes inn i en Sauer 200STR.

Jeg har pr dags dato 2 komplette sauere og kan skifte med kaliber 6,5 og 22.

 

Det jeg derimot ønsker er et større kaliber jeg kan bruke til elgjakt.

Jeg har 1 Tikka 3T Super Varmit i 6,5 og 1 stk Browning i 30-06

Går det an å få et større kaliber enn 30-06 i en Sauer?

 

Jeg skyter aktivt i DFS og går på elgjakt.

Saueren er det jeg mener er det ultimate våpenet med størst potensiale i min våpen garderobe som har muligheten til å bruke både som DFS skytter, jakt og langholds skyting.

Det er jo så enkelt å bytte løp...

 

Kan børsemakere justere løpet slik at jeg får et større kaliber enn 30-06 uten flere modifiseringer på selve kassen?

Fungerer magasinene til saueren til et større kaliber?

Må magasinene justeres?

 

Jeg har lest at 308 er det lett å bytte til uten problemer... Ønsker et større kaliber enn 308.

 

Ny stokk blir vel kjøpt inn etter hvert til jaktbruk når lommeboken tilsier det.

Det er med tanke på lavere vekt.

 

Kom gjerne med tips, råd og innspill.

 

Og ja Tikkaen samler bedre enn saueren på 100 meter.

 

 

 

 

Edited by Wasp
Link to comment
Share on other sites

Her var det som vanlig mange som uttaler seg uten kunnskap.

Et 9,3 løp til 202 kan enkelt tilpasses 200 STR. 5 minutter i en dreiebenk, alternativ er å sette et 9,3 løp inn i en Sauer 200 STR løpsende "poding".

STR magasiner fungerer ikke med 9,3, det må brukes 9,3 magasiner. I prinsipp kan 202 magasiner brukes, men de er for kort til 200 STR og magasinlåsen sitter på feil sted. Dersom magasinbunnen kan modifiseres slik at den går inn i stokken er det mulig å lage nytt kutt for magasinlåsen.

Det burde være mulig å smi om et 200 str magasin slik at det mater 9,3, problemet er at kulen og hylsehalsen er så tykk at den ikke går ned i magasinet, og øverste patron som har plass kiler seg når patronen skal kamres.

Dersom Landrø har 5 skudd magasiner for 202 med hele magasinet i stål og ikke har plastforlenger vil det kunne tilpasses og fungere.

Når du har løst dette har du en fantastisk god jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Så det er kun magasinet som trenger litt jobbing med så er det vel gjennomførbart. 

Det høres ikke avskrekkende ut å bygge om et magasin

 

Mulig jeg kan ofre et av de gamle magasinene jeg bruker til konkurranse. 

 

9,3 høres ut som et ganske så greit kaliber som fungerer til alt av storvilt. 

Link to comment
Share on other sites

Blir nok et alternativ i fremtiden, men de billige printerne lager ikke så holdbare deler, mye blir fort litt sprøtt.

3d printing i titan etc blir nok dyrt.

Den dagen en våpenprodusent lager et magasin ment for 3d printing, blir ting interessant. 

 

Men hva med kaliber som 358 win?

De skal oftest passe i 308 magasin.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Per-S skrev:

Her var det som vanlig mange som uttaler seg uten kunnskap.

Et 9,3 løp til 202 kan enkelt tilpasses 200 STR. 5 minutter i en dreiebenk, alternativ er å sette et 9,3 løp inn i en Sauer 200 STR løpsende "poding".

STR magasiner fungerer ikke med 9,3, det må brukes 9,3 magasiner. I prinsipp kan 202 magasiner brukes, men de er for kort til 200 STR og magasinlåsen sitter på feil sted. Dersom magasinbunnen kan modifiseres slik at den går inn i stokken er det mulig å lage nytt kutt for magasinlåsen.

Det burde være mulig å smi om et 200 str magasin slik at det mater 9,3, problemet er at kulen og hylsehalsen er så tykk at den ikke går ned i magasinet, og øverste patron som har plass kiler seg når patronen skal kamres.

Dersom Landrø har 5 skudd magasiner for 202 med hele magasinet i stål og ikke har plastforlenger vil det kunne tilpasses og fungere.

Når du har løst dette har du en fantastisk god jaktrifle.

Mange  som uttaler seg uten kunskap? Hvor finner disse mange? 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg ville tatt en telefon til Ragnar Hansen (magnumhansen.com). De lager piper til bla sauer 200, prisen ser ikke verst ut. Kanskje lettere å få. 35 whelan til å fungere fra sauermagasinet?

 

Da har jeg sendt mail til Ragnar Hansen og bedt om største mulige kaliber i 200 og pris.

Så da får vi vel vite hva expertene sier :D

 

Takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Wasp skrev:

 

Da har jeg sendt mail til Ragnar Hansen og bedt om største mulige kaliber i 200 og pris.

Så da får vi vel vite hva expertene sier :D

 

Takk for tipset :)

Så en fyr på finn som selger 22-250 til sauer. Troe han skrev at han hadde betalt 8~ for å få laget det til sauer 

Link to comment
Share on other sites

338 vil lugge litt i magasinet, men kan muligens fungere. 35 Wheelen fungerer ikke.

Det beste er å bruke 9,3. Dersom Landrø ikke kan skaffe magasiner er det ikke for mye arbeid å bygge om et 200 str magasin. De er i tillegg billige og lett tilgjengelige.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Største kaliberet du får ned i en STR uten alt for mye træl er 9,3x66

 

Da får du snaut 800m/s med ei 285grs/18,5g kule.

 

Magasin må du frese om så det blir plass til at skulderen på hylsa kommer nedi og halsåpningen blir tykk nok.

 

Fikses i løpet av 10 min med en dremmel og ett 202 magasin som mal

 

Du får plass til patroner med COL 87,5mm i ett STR magasin.

 

Sjøl har jeg hatt og har flere ulike kreasjoner som passer STR

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Sauer 150 skrev:

Største kaliberet du får ned i en STR uten alt for mye træl er 9,3x66

 

Da får du snaut 800m/s med ei 285grs/18,5g kule.

 

Magasin må du frese om så det blir plass til at skulderen på hylsa kommer nedi og halsåpningen blir tykk nok.

 

Fikses i løpet av 10 min med en dremmel og ett 202 magasin som mal

 

Du får plass til patroner med COL 87,5mm i ett STR magasin.

 

Sjøl har jeg hatt og har flere ulike kreasjoner som passer STR

 

Takk. Dette var et veldig fint og saklig svar. 

 

Har du bilder av noen av oppsettene du har hatt på din STR?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Zippaznip skrev:

Mange  som uttaler seg uten kunskap? Hvor finner disse mange? 

 

Det var meg. Jeg har benyttet meg av diverse snapphane piper og glemte bort at originalt 202 løp må justeres litt for å gå inn i 200 kasse. Glemte også at det største av de vanlige som går i standard magasin er 8x57. 9,3 krever lett modding av magasin.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, jjrckd skrev:

 

Det var meg. Jeg har benyttet meg av diverse snapphane piper og glemte bort at originalt 202 løp må justeres litt for å gå inn i 200 kasse. Glemte også at det største av de vanlige som går i standard magasin er 8x57. 9,3 krever lett modding av magasin.

Ja, bare stusset på at det ble hevdet mange. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk følgende svar fra Ragnar Hansen:

 

 

« Hei!

Det største kaliberet du kan bytte til er 9,2x62 i en 200STR

Sort løp kommer på 6.500,- inkl mva

Mvh
Ragnar Hansen
Ing Ragnar Hansen AS »

 

 

 

6.500 er vel en overkommelig pris på et nytt kaliber kontra å kjøpe ei ny rifle. 

 

Om 9,3x62 er godt kaliber skal vel egentlig diskuteres i en annen tråd..

Noen av dere som har gode erfaringer med det? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 9,3x62 i 35 år, det er ingen dyr som har levert klage.

Jeg har brukt patronen i både Sauer 202 og i 200 STR, med korrekte magasiner fungere det uten problemer.

Gjør en god jobb med et 200 STR magasin så unngår du problemer.

Jeg anbefaler at du legger et stålstykke inn i magasinet og smir åpningen større, da får du jevn kant fra bunn til topp. Dersom du har tilgang til hydraulisk presse kan det være verdt å prøve. Forslaget om å bruke dremel tror jeg er vanskelig. Det må fjernes så mye gods at magasinet svekkes, og det er vanskelig å få tilgang med dremel til midterste del av magasinet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Zippaznip skrev:

6,5 var vel ingen upris. Vil tro børsemakeren kan fikse et magasin også uten at lommeboka blir helt tom. 

 

Ville tro han kunne få et magasin til å passe det nye kaliberet ganske så enkelt uten noe unormale kostnader. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...