Jump to content

Kjøp av Riflepakke


FrodeR

Recommended Posts

Hei,

Sikkert mange meninger om dette, men Jeg må spørre😃

Jeg ønsker å starte med storvilt jakt og surfer opp og ned på emner som har med dette å gjøre.

Jeg er nybegynner og har ikke rifle fra før, men har nå funnet en riflepakke hos Rygge Våpen AS.

Pakken består av :

Rifle :Sabatti mod. 90SS, 6,5x55

Kikkertsikte : Welther 3-12x56 WA IR

S&L Superdome demper

Neopren reim

Pris : 12690,-

 

Ønsker tips om dette er et godt sett og Ok prisnivå for en nybegynner, eller om Jeg bør fortsette å lete😃

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kanskje ikke enkelt for en nybegynner med lite våpenerfaring å hive seg ut på bruktmarkedet,  og dermed blir pakkeløsninger tilsynelatende "tryggere og enkle".
Men som msteiro  viser til, det er her på bruktmarkedet godbitene ofte finnes.
De tre riflene jeg bruker til jakt er alle kjøpt brukt her på kammeret.
En Kimber 8400, en Winchester m70 og en Ruger M77 totalpris for alle tre ca 13.000.
Ikke noe fancy og tacticool, men skikkelige bruksvåpen til jakt med god presisjon og topp funksjonalitet.
Om en plusser på med brukt jaktoptikk fra anerkjente produsenter, så kan en få utrolig mye bra for en grei pris.
Lyddemper....vel jeg har et ambivalent forhold til disse, men ser at jeg kommer mer og mer i mindretall på skytebanene når diskusjonen penser inn på  hvor minimal rekylen på 6,5x55 blir med en slik montert....
Fordelene er der selvfølgelig, med det går helt greit å starte uten og heller bruke elektroniske øreklokker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, msteiro skrev:

Kjøp noe som disse istedenfor, ikke 6,5, men betydelig mer for pengene.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111580660

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=109033564

(bare forbanna irriterende at de på død og liv må kalle en jaktrifle med trekolbe og 3-9 kikkert for RIGG!!) 

 

 

Støtter og denne, kjøper du noen kjente og solide merker, så er di lette og selge igjen om du ønsker noe nyere en gang:)

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, msteiro skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger.

Det er jo gjerne slik som seawolf skriver at for en nybegynner virker det «tryggere og enklere» å kjøpe en pakke hos en forhandler enn å gi seg ut på bruktmarkedet.

Og det blir ikke enklere for nybegynneren, når man blir anbefalt å kjøpe en brukt rifle som har skutt 8-900 skudd, enn å kjøpe en pakke fra forhandler🤔. Men de skal vel tjene penger og gir vel kanskje f... i hva som er bra eller dårlig, bare de får salg.

Link to comment
Share on other sites

En bil blir somregel dyrere jo eldre den blir med tanke på og vedlikeholde, men på ei rifle er det ikke mye å vedlikeholde utenom å pusse løp og olje ved jevne mellomrom. Di fleste riflene på markedet holder en mannsalder før di er utslitt, unntaket er banerifler som du mulig må skifte løp på etter hvert. Rifler som brukes på jakt blir ikke skutt så mange skudd med i året:)  

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er rust i løpet, er det sjeldent noe som kan gå feil med ei vanlig jaktrifle i dag.
Den eldste jeg har er vel fra rundt 1980, og er like bra i dag som da den kom fra fabrikken med tanke på presisjon og driftsikkerhet.
Jeg har alltid hatt amerikanske rifler, og når det gjelder de tre store som Remington, Winchester, Ruger, bør man være ganske trygg.
Europeiske merker i aktuellt prisnivå vet jeg ingenting om, men jeg ser noen Sako i skogen og på banen som har vært med en god del år, og de er som nye.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen av de eldre er bedre faktisk og, tør påsta at en 20-30 år gammel Remington 700 er bedre konstruert enn en ny. En annen fordel er at de er "gått inn". Les anmeldelser av nye rifler, mange påpeker at det lugger litt i sluttstykket, men at det vil gå over med tid/antall skudd.

 

Det antallet skudd kan være mer enn mange jegere skyter i løpet av sin karriere...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei msteiro,

Ja, Jeg har sett i noen anmeldelser, at det har vært kommentert at sluttstykket lugger, men som du skriver, det har gått seg til ved bruk.

Det er utvilsom slik som det blir hevdet, at man får mer for pengene ved å handle brukt.

Men som amatør, så er man jo også redd for å kjøpe noe rask som andre vil bli kvitt og «venter på at den rette tosken skal bite på» 😃 

Som ny i dette med jakt, så hadde Jeg tenkt å skytte en del på bane i år, for å sikre ferdigheter og kunnskap, samt å være med andre jegere på jakt.

For så å prøve å jakte selv neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, FrodeR skrev:

 

Men som amatør, så er man jo også redd for å kjøpe noe rask som andre vil bli kvitt og «venter på at den rette tosken skal bite på» 😃 

 


Du har ingen i miljøet rundt deg som har litt greie på våpen og optikk som kan bistå deg da?
Avhengig av hvor du bor kan kanskje noen her ikke bistå?
Ellers om du har konkrete spørsmål er det bare å fyre løs i denne tråden.

Remington hadde bla. en serie M700 Classic med fin rett stokk og litt forseggjorte detaljer som kom i forskjellige kaliber hvert år i en periode på mange år.
Flotte rifler om du kommer over noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger litt med på finn.no er det en del brukte rifler som blir solgt av våpenforretninger. Som regel ok pris, og du har litt sikkerhet i at de som selger det vet hva de snakker om og gjennomfører kjøpet riktig. Pluss lettere å gå tilbake til en butikk enn en privatperson.

 

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6155&prodid=14716

Denne har jeg sett på. Den ser nesten ubrukt ut. Ladegrepet er det glatteste jeg har kjent, og avtrekket er godt. Kikkerten er solid, bra og allsidig. Rembøylefestene er demontert, men det kan sikkert butikken fikse for deg. Kjøp med en demper, og du har en meget kvalitetsmessig og allsidig rifle som du egentlig aldri vil vokse fra. 

Den riflepakken du beskriver er sikkert fullt brukbar, men som nevnt over er kikkerten det svake leddet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har blitt en Tikka T3x Lite med et Zeiss 3-12x50, siden tråden ble startet.

Har bare blitt et par runder på skytebanen og har også tatt oppskytning😃

Blir nok bare trening på bane i år, for så prøve på jakt neste sesong😃

God jakt til alle dere som skal jakte i år😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...