Jump to content

Klasseføring i njff


Rango

Recommended Posts

Dette bestemmes utfra hvordan du har skutt i løpet av 2008. Har du aldri deltatt før så havner du vel automatisk i de nedeste klasseføringen. Jeger B må du har skutt over 110 p to stevner og Jeger A over 130 p to stevner.

 

Har du medlemsnummeret ditt i NJFF så kan du gå inn på Jaktskyting.no på hjemmesida deres og finne ut hvilken klasse du er i. Jeg sjekka mitt eget nå og der står det oppført klassen min for 2009. Du kan også skrive ut ditt eget klasseføringskort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at jeg er i JB også til neste år, men når jeg nå sjekka klasseføringa på nettsida stod det "JB --> 2009". Så da er det vel sant?

 

Ser ikke ut som det er oppdatert for 2009 enda, både jeg og fatter skal rykke opp, men vi står fortsatt i samme klasser som før ser jeg. Så det er nok ikke gjort noen oppdateringer der enda.

Link to comment
Share on other sites

En forutsetning for at klasseføringsdatabasen skal fungere og at du skal bli oppført i riktig klasse etter hva du skjøt året før, er at arrangørene har rapportert inn resultatet fra stevnet. Her syndes det dessverre en del. Det er mulig å se på jaktskyting.no om stevnet er rapportert inn vha. den unike stevnekoden som du finner i terminlisten (f.eks 08JT1114). Terminlisten med stevnekodene kan du finne HER. Dersom NIDI har registrert resultater så er stevnet merket med grønt under stevneliste. Stevner som er merket med rødt behøver ikke nødvendigvis mangle rapportering, de kan også ha blitt avlyst slik som f.eks. 08JT1110, der det står avlyst i kommentarfeltet under stevnet.

 

Når jeg ser på min egen klasseføring pr idag så tviler jeg på om det er blitt gjort noen endringer, selv om det står 2009. Jeg presterte av en eller annen mystisk grunn å skyte meg opp i sporter A under NM i jaktfelt . Det stevnet er korrekt registrert (skulle bare mangle) og mitt resultat på stevnet er korrekt registrert, men det står likevel sporter B i min klasseføring. Ergo så resonerer jeg at NIDI ikke har kjørt klasseføringen for 2009 ferdig ennå. Klasseføringskortene sendes uansett ut sammen med terminlisten rundt juletider.

 

Dersom noen vet at deres resultater ikke har blitt raportert inn eller har blitt rapportert inn i feil klasse, så er det mulig å få rettet opp klassen for 2009 dersom dere ønsker. Dere må da kontakte NJFF v/jaktskytingskonsulenten. Jeg har selv gjort dette for en del år siden da jeg ikke lengre ville skyte i nybegynnerklasse i jegertrap, bare fordi enkelte arrangører ikke klarer å slå på en PC... :roll:

(resultatene mine i jegertrap siden tyder på at det kanskje var en overilt handling å "krangle" seg til opprykk. :oops::lol: )

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er veldig greit for min del. Har skutt i E1 siden det årert jeg fylte 60 og skal skyte der til det året jeg fyller 70. Er forøvrig en hard klasse med veldig mange av de som for noen år siden var storskytterne og har nådd 60 og er i den klassen. :wink:. Men man får leve med det :D. Skyte skal jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig greit for min del. Har skutt i E1 siden det årert jeg fylte 60 og skal skyte der til det året jeg fyller 70. Er forøvrig en hard klasse med veldig mange av de som for noen år siden var storskytterne og har nådd 60 og er i den klassen. :wink:. Men man får leve med det :D. Skyte skal jeg.

Ja, en av våre lokale helter hevder hardnakket at han skyter i "Elite1". Han har i grunnen mye rett i det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at NJFF har satt opp dette som forklaringseksempel på klasseføring. Men hva i alle dager står de ulike klassene for? Selv står jeg i tillegg til JB i klasse NJ - F. Og det betyr...?

 

KlasseJT B --> 2009 A

KlasseFJ B --> 2009 A

KlasseLS B --> 2009 B

KlasseNJ S --> 2009 S

KlasseJS C --> 2009 -

KlasseLE JB --> 2009 JA

KlasseJF JA --> 2009 JA

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser du er oppført med feil klasse er det lurt å melde fra om dette. Da blir feilen rettet inntil stevnearrangøren får oppdatering på programvara si - i stedet for som nevnt tidligere her å melde fra på første stevne. Det letter arbeidet til oss som sitter i stevnesekretariatet en del =)

Link to comment
Share on other sites

Det med å få rettet opp klasseføringen nå, før datafilene blir produsert for Treffdata, er en god ide. Du vil ellers bli kjempende med feil forslag til klasseføring på PCen hver gang du kommer til en ny stevnearrangør.

Hva er det som er feil hypr; skal du opp i elg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg registrerte meg som ny skytter på jaktskyting.no og skrev ut klasseføringskortet. Når jeg går inn på sidene etterpå, kan jeg ikke finne meg igjen og min PC har ikke program til å lese denne "treffdata"-filen. Og når jeg søker på medlemsID har jeg kun medlemsnummeret mitt i NJFF og får ingen treff.

 

På klasseføringskortet står det heller ikke noe om hvilket år det gjelder for, men det er kanskje ikke så nøye ? Jeg tar det med på et stevne i vinter og ser hva som skjer, tenkte jeg skulle prøve meg på et jaktfeltstevne med min gamle Rem 3006 og 6 x kikkert.

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg registrerte meg som ny skytter på jaktskyting.no og skrev ut klasseføringskortet. Når jeg går inn på sidene etterpå, kan jeg ikke finne meg igjen og min PC har ikke program til å lese denne "treffdata"-filen. Og når jeg søker på medlemsID har jeg kun medlemsnummeret mitt i NJFF og får ingen treff.

 

På klasseføringskortet står det heller ikke noe om hvilket år det gjelder for, men det er kanskje ikke så nøye ? Jeg tar det med på et stevne i vinter og ser hva som skjer, tenkte jeg skulle prøve meg på et jaktfeltstevne med min gamle Rem 3006 og 6 x kikkert.

 

Frode

De vanlige klaseføringskortene er vel ikke sendt ut enda, så kanskje du får ett ordentlig et da? :-) Det meste pleier å ordne seg! :D

Link to comment
Share on other sites

Litt pussig at det ikke står årstall på utskriften av klasseføringen, ellers virker det å være normalt. Jeg mener å huske at det stemmer at databasen ikke oppdateres straks du registrerer deg. Tror faktisk det kan ta lang tid før du blir søkbar, kanskje først ved neste kjøring av klasseføring?

Treffdata filen kan du kun lese om du har programmet Treffdata installert på PCen, og det må du kjøpe og betale lisens på hvert år. Det er arrangørene som bruker det programmet.

 

Ta bare med deg utskriften og møt opp på stevne du. :)

Link to comment
Share on other sites

De vanlige klaseføringskortene er vel ikke sendt ut enda, så kanskje du får ett ordentlig et da? :-) Det meste pleier å ordne seg! :D

 

Takk hyprJinta !! :D Da skjønner jeg, for dere som har deltatt tidligere, blir det sendt ut nye kort for neste sesong, dere bare sjekker om klasseføringen stemmer på jaktskyting.no.

 

Jeg som ikke har deltatt tidligere, må skrive ut arket som viser klasseføringen, dette viser antakelig at jeg har registrert meg som deltaker og klassene på kortet er selvfølgelig de laveste i og med at jeg ikke har vært med før. Hvis jeg ikke har med denne utskriften, må jeg stille i den beste klassen, tror jeg. Vi får se på første stevne, håper det ikke er for vanskelig skyting :shock:

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

NJFF har nå sendt ut følgende mail om at det er kjørt prøveklasseføring for 2010:

 

Hei!

Vi er nå i innspurten for neste års klasseføring, og alle skyttere har nå muligheten til å sjekke klasseføringa før kortene trykkes. Fint om flest mulig bidrar i denne kontrollen. Vi har tatt en god del stikkprøver for å luke ut åpenbare feil, men det er umulig å oppdage alt uten at skytterne selv sier i fra.

 

En liten beskrivelse av prøveklasseføringa finner du her: KLIKK

 

Tilbakemeldinger bør komme så snart som mulig, og senest tirsdag 1.des.

Feil meldes direkte til www.jaktskyting.no på e-post: stevne@jaktskyting.no

 

Send gjerne denne mailen til andre skyttere dere kjenner, slik at flest mulig får anledning til å sjekke sin klasseføring før kortene trykkes.

 

Mvh

Vidar Nilsen

Jaktkonsulent NJFF

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Gjengir følgende melding på http://www.jaktskyting.no" target="_blank" target="_blank om kring klasseføringen for 2011:

 

Klasseføring 2011

Vi holder nå på med klasseføring for 2011. Prøveklasseføringen er kjørt 15.11.2010.

 

Vi oppfordrer alle til å sjekke resultater og gi oss tilbakemelding dersom dere oppdager feil.

 

Alle felt for 2011 som er fylt ut med "-"mangler grunnlag for klasseføring. Dvs. at det ikke er skutt tellende resultater i denne grenen i 2010.

 

 

Send mail til terje@bitsenter.no

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. dersom dere har noen spørsmål eller kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Jaktskyting - er det jaktfelt? Jeg tenkte det hadde vært interessant å hive seg med nå til våren.

 

Må man være medlem av noen organisasjon eller er det tilstrekkelig å være registrert jeger.

 

Disse klassene som det tales om - hva er det? Er det klasser for hvor dyktig man er eller hvilket våpen man bruker. Jeg så et bilde på en nettside av en fyr i full mundur - skytelakke og bukse mm. Det virket litt malplasert på meg og ikke akkurat det jeg har på meg i skauen.

 

Derfor: Er det vanlige jegere som deltar i dette her eller er det for de som er helfrelst på konkurranse?

 

Og hva med våpen. Har alle forstørrelse 12x eller kan man stille f.eks med åpne sikter? Kaliber? Skal det passe til f.eks storviltjakt eller er det igjen bare for konkurransefolk (222?).

Link to comment
Share on other sites

Jaktskyting er samlebetegnelsen som NJFF bruker på sine konkurransedisipliner, blant dem jaktfelt

Jaktskyting.

 

For å skyte jaktfeltkonkurranser i regi av NJFF bør du være medlem av NJFF. Mange steder brukes det gjesteklasse for dem som ikke er medlem av forbundet, men arrangøren er ikke pliktig å ha slik gjesteklasse.

Det er også andre arrangører av jaktfelt der medlemskap ikke er påkrevd. BOJ, Hadeland

 

Det inndeles i klasser etter alder (D1 opp tom. 15, D2 opp tom. 19, E1 over 60, E2 over 70), kjønn (F= rekruttklasse for kvinner), og dyktighet (B og A, man begynner i B). Alle disse klassene er for fritt utstyr (Se i regelverket for nærmere regler). I tillegg er det jegerklasser for dem som vil skyte med jegermessig utstyr. Man begynner i JC og rykker opp i JB og JA etter resultater. I jegerklasse må ikke kikkerten ha større forstørrelse enn 12X, og våpenet med magasin må ikke veie mer enn 5 kg. Det er ikke krav om at våpenet skal være i storviltkaliber i jaktfelt (det er det derimot i elgbanedisiplinen som også arrangeres av NJFF). Man kan bruke åpne sikter, men det er vanligst med kikkertsikte.

Regelverk NJFF

 

Jaktfelt kan med andre ord skytes både av vanlige jegere og av dem som er helfrelst på konkurranse. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Jaktskyting er samlebetegnelsen som NJFF bruker på sine konkurransedisipliner, blant dem jaktfelt

Jaktskyting.

Det er ikke krav om at våpenet skal være i storviltkaliber i jaktfelt (det er det derimot i elgbanedisiplinen som også arrangeres av NJFF).:)

Litt pirkete her,men kravet er vel min 6,5 mm, og ikke storviltkrav i elgbane.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare preisere: Det er ikke krav til godkjent storviltammunisjon på løpende. Men minimumskaliber er 6,5. Du kan godt skyte med 6,5 grendel. Siterer regelverk fra Njff :

 

 

" 16.3 Tilatt våpen og siktemidler

Alle våpen, kaliber 6,5 eller større, og siktemidler som er tillatt brukt til storviltjakt i Norge, tillates

brukt. For øvrig vises til generell del pkt 8.2.

Deltakere i klasse D1 kan benytte valgfritt kaliber."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...