Jump to content

Howa med løpsbyttesystem i 308 & 6.5 Grendel


Helgeland

Recommended Posts

Folkens

 

Her trenger jeg litt hjelp. Jeg har en Howa 1500 i 308 (kort kasse) som jeg ønsker å bygge om til et systemvåpen (muffe). Tanken er å få et ekstra løp i 6.5 Grendel. Jeg prøvde en gang en Rem700 i Grendel og likte virkelig denne lille tykkassen. Men den var litt rotete med tanke på mating og hylseutkast. Så her kommer utfordringen, som  våpensmedene (2 stk) ikke har villet svare på...... Vil Grendelen fungere godt i Howaen uten å måtte modifisere bolt og magasin? Forskjellen i støtbunn på 308 og Grendel er vel noe slikt som 0.7 mm, så dette burde kanskje ikke ha så mye å si. Howa bolten er av M16 type og kan muligens fungere bedre enn utstøtermekanismen til Remington. Det er i hvert fall min teori.

Kan kjøpe et ekstra sluttstykke og modde det, men hadde vært fint å slippe den kostnaden, Noen som har noen kloke tanker rundt dette?

 

Jeg har også en Sauer 202 i 6.5x55, så det er jo en mulighet å få et løp til den, men spørsmålene blir de samme.

 

Bye the way, jeg har rifle i 6XC, 308 bolten passer ikke til 6x45, 6.5x47 blir for likt 6.5x55 som jeg allerede har osv osv. Så annet kaliber en 6.5 Grendel blir uaktuelt. Funker ikke dette så får jeg heller krype til korset å kjøpe en Howa mini action. Men da må selge for å få plass i skapet….

 

H

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler heller ikke samme bolthode. Min spådom/synsing er at mateproblemer er sannsynlig. Jeg er forøvrig også facinert av grendel, og er i tenkeboksen nå som en plass har blitt ledig. Men i mitt hode blir grendel litt irrelevant i short-action, hele vitsen (etter mitt skjønn) med grendel er muligheten for mye futt i superkompakt plattform. Så til shortaction muffesystem ville jeg valgt creedmoor; er det bare grendel som gjelder, ville jeg valgt miniaction. 

Mine tanker, bare. Lykke til, uansett hva det blir!

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Kan nok hende det blir å velge den enkleste løsningen, dvs kjøpe en mini action. Og jeg er enig i at Grendel passer best i kompakte kasser som CZ527, Vixen osv. Det er tross alt det den er utviklet for (AR). Creedmoor er gode greier men litt for likt 6.5x55 og 6XC som jeg allerede har. Mitt valg er ikke basert på det rasjonelle. Kalibervalg tror jeg er like mye basert på følelser. Også er det dette med den lette rekylen i Grendelen som jeg liker.

223, 6,5x55 og 9.3 hadde holdt i lange baner til mitt bruk. Men likevel så har jeg 22LR, 17HMR, 6XC, 308, 6.5x55, 9.3 og 7x64 i fabrikk og custom bygg. Også ønsker jeg enda et kaliber 9_9. Bare tull egentlig, men fader så morsom det er å studere ballistikk, ladedata osv før man kjøper enda et våpen som man egentlig ikke har bruk for..........

Kanskje jeg burde forsøkt å få fatt en patron/hylse for å se hvordan den sitter i Howabolten før jeg begynner å selge unna for å få plass i skapet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Chiefen. Minikasser er for korte (for COAL over 58-60 mm) og korte kasser for lange, så sånn sett er Grendel hverken fugl eller fisk i boltaction.  Men min nordiske 6.5 gjør stor sett alt det 260'en gjør og 6XC'en gjør alt bedre en Grendelen. Så hva er egentilg poenget? Egentlig ingen ting bortsett fra å få en 6.5 Grendel til  å funke i en kort Howa. Hvis mulig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, enten i den hylla du nevner eller i hylla hos PTG i statene. Hadde jeg villet betale 3000 – 4000,- for en bolt så hadde jeg tatt med en hjem neste gang jeg er på besøk der borte. Eller fått kompisen til å sende den. Om det er lov å eksportere en slik våpendel er en annen sak. Eller jeg kan gå løs på Saueren og kjøpe et sluttstykke i 223 fra Landerø til en enda mer astronomisk pris. Men poenget med mine spørsmål var jo at disse løsningene koster mer enn de smaker. Denne grendelen er en sjarmerende liten sak, men alt har en grense.

Edited by Helgeland
Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk ingen dum ide. BR skal  være vanskelig å få til å mate skikkelig fra magasin. Men var inne på et amerikansk nettsted her forleden og leste at Howa er en av de bedre kassene med tanke på matingen. Absolutt verdt å se litt nærmere på.

Edited by Helgeland
Link to comment
Share on other sites

Det du sier er helt i tråd med det jeg ser på utenlandske nettforum. Har du selv prøvd dette? For en stund tilbake var jeg inne på tanken å få tilpasset et ekstra Liljaløp med muffe i 6BR til en Tikka CTR. Børsemakeren var skeptisk med tanke på matingen fra magasinet, så det ble til at jeg gikk for 6XC. Men tanken på en BR har aldri forlatt meg, så det hadde vært kult å prøve dette. Likheten mellom XC og BR kan jeg forsvare med å låne den bort til samboeren som ikke er så glad i smell og rekyl. Kjekt å ha 2 presise og rekylssvake børser til småviltkjakten. Hun lar gladelig 6.5en stå hjemme.  Skal ta en prat med børsemakeren og lufte tankene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Høy verdi på bruktmarkedet på en T3 i standard kaliber så jeg hadde solgt den du har og kjøpt ei børse som var kamret for Grendel hvis det er bestemt at du skal ha det.
Hvis du bare skal ha nytt kaliber så hadde jeg sett på 6XC hvis det skal være presist med mindre rekyl. Hvis du skal bruke .264 kuler så ville jeg holdt meg til verdens kjedeligste 6,5x55, fordi, du vet....

Link to comment
Share on other sites

Grendel krampaktig i minikasse? 

Er den det? 

I min egen er det små problemer med å få ca 900m/s med 100grs, 800m/s med 123grs kuler og 750 med 130. Skal en skyte 9 og 10g kuler er ikke ei grendel hylse plattformen. 

 

Poenget med en er å få mest mulig energi på målet og maksimal ballistisk ytelse nettopp fra en slik plattform. Der er min tanke at patron er særdeles vellykket sammenlignet med konkurrentene som kan skytes fra den samme. 

 

Til TS - tanken skjønner jeg, løsningen på problemet er dyr, tungvinn og har  usikkert utfall. 

En BR fungerer i Howa SA med 22-250 tilbringer 

Edited by Sauer 150
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...