Jump to content

Annerledes jakttårn !


elmo

Recommended Posts

Å planlegge er noe jeg skal begynne med neste gang jeg går i gang med ett liknende prosjekt.. Det blei plutselig til at vi skulle ha en liten underetasje og på tårnet. En plass å sitte ute når det regner og en plass å ha ved osv osv.. Fikk satt opp to vegger og lagt taket der i dag. Tanken er og å lage ett "kjøleskap" oppå taket på dette sånn at man bare kan gå rett ut og ta det man trenger og også ha ved for natta oppå der. Tror det kommer til å bli bra. Er ikke veldig bra mobilbilder og det er skikkelig rotete der oppe men dere skjønner tegninga. Ellers har jeg lagt ett lag med gips i hjørnet der ovnen skal stå og lagt blekk utenpå. Har ikke fått pipa på plass ennå men nå nærmer det seg. To av vinduene har fått foringer og lister og så nå er det ikke mye igjen. Jeg har bare lakket tre av veggene med blank lakk mens den ene veggen har fått en farge jeg tror heter teak Det skal være helt ferdig 20 sept så blir noen røkk nå fremover. normal_05092009%28002%29.jpgnormal_05092009%28001%29.jpgnormal_05092009.jpg

Link to comment
Share on other sites

skulle hatt denne i tårnet

 

http://www.youtube.com/watch?v=1VVOH7Ep_8w

 

:shock:

Hjeelp!! Jeg hakke ledd så fært på lenge som av denne videoen her. Et must med ei slik skytegreie i bua. Du verden for en video vi kan glede oss til etterhvert. Jeg foreslår tittelen: Salto i bua.

PS. Stolpene må kanskje forsterkes litt før skyting?

Det var virkelig et flott tårn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FEEESSST :D Til søndag blir det offisiell åpning av jakttårnet. Alle de som har bidratt i større eller mindre grad er invitert med unger og full pakke. Innbydelsene blei selvfølgelig sendt pr post. Det blir sang og tompetspilling og ordføreren kommer selvfølgelig for å foreta den offisielle åpninga. Det skal servers rådyrgryte og det blir naturligvis kaker og kaffe. Bilder og kanskje link til film og kommer på søndag. Tårnet er ikke heeelt ferdig men det begynner å se bra ut.

Link to comment
Share on other sites

normal_19092009%28002%29.jpg

Har virra rundt på tårnet i dag men er myye dill igjen. Fikk gjort litt i dag og ikke minst rydda en haug der oppe så det ser presentabelt ut der oppe til festen i morra. Måtte bare vise at jeg har begynt å henge opp litt interiør. Hang opp ett gammelt bilde og en safe i dag og syns det blei bra. Kommer film fra festen i morra som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Ah da er festen over. Var skikkelig møkkavær på morraen i dag og det er litt kjedelig når du har invitert 55 mennesker til fest ute på ett jorde. Men etter hvert kom sola frem og det blei veldig vellykka. Vondt å ta bilder inne i tårnet men tok ett par igjen med mobilen. Det kommer en film på youtube i dag eller i morra og skal linke til den her i tråden.

normal_20092009%28003%29.jpg

normal_20092009%28002%29.jpgnormal_20092009%28004%29.jpg

Sliiiten nå...

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger det en liten snutt med en forvirra mann med ett svært tårn på youtube. Snutten blei lagd etter festen på tårnet i går og jeg er vanligvis ikke så treig :oops:

Burde vært filmet mer av de fine hyllene jeg har hengt opp, safen vaskekroken og bildet men kommer nok noe mer film etter hvert når vi skal til å bruke dette. Vil sannsynligvis bli mulig å låne tårnet for revejakt for de som vil og etter hvert og skal komme med info i tråden her om det. Klippet ligger hvertfall her:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hyperlink du spør om hvordan jeg har løst pipegjennomføringa. Det var faktisk noe av det vanskeligste. Litt også fordi folk hadde 100 meninger om dette. På taker er det jo bølgeblikk og sutaksplater under. Jeg kutta ett hull i begge deler enkelt å greit. Kjøpte pipehatten og blybeslag komplett fra ett firma som heter Ahlsell. Smalt blybeslaget på og fugte med sikaflex (funker sikkert med tec7 osv og) rundt beslaget. Det blei det billigste. Har bare fyrt forsiktig inni to ganger og ikke kledd igjen innvendig i taket. Tanken er å lage en "boks" rundt med gips og blikk. Og så skru ei blikkplate samme som står inntil veggen oppe rundt pipa. Dette og for å sjekke at det virkelig holder tett. Til spørsmål om man trenger å søke om å sette opp noe sånt som dette :lol: . I vår kommune bryr man seg ikke om bagateller men vet du må i noen. Ordføreren var jo og foretok den offisielle åpninga i går og han syns det var ett kjempeopplegg. Tanken bak tårnet er jo og at det skal være komfortabelt så man kan ha med seg unger og hustruer kose seg maks og der oppe. For de som bor ikke så langt herfra er det bare å låne hvis man vil ut å titte eller sove over ei natt. Døra står åpen men greit å spør og få veibeskrivelse først.

Link to comment
Share on other sites

Denne er vel i andre skalaen hva komfort angår, men når man MÅ finne på noe lurt for å få oversikt så bygger man....

Trefotet jaktstol med 360 graders skytevinkel. 5 meter høy, og det er påsveiset en ring til å ha beina på, den brukes også for å endre retning, man spaserer rett og slett rundt til den peker dit du vil. Nedfellbar skytestøtte er standard utstyr... 8)

 

dsc00145pv.jpg

 

Det må også sies at det er camobakgrunn som kan skiftes etter omgivelsene, barskog/løvskog osv..

 

dsc00146l.jpg

 

Beina er teleskopiske, så den kan være fra 2-5 meter høy.

 

dsc00143k.jpg

 

Eneste som mangler er libeller for riktig nøyaktig vatring av setet....

Elgjakta er nær... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Urgh... :( Trøbbel i tårnet. Tia flyr og jeg har ikke hatt tid men det har lekket rundt pipa nå lenge. Jeg la blybeslag rundt og dekket først med vanlig Tec 7 og så med Tec 7 på boks med glassfiber i. Vi har hatt ett ekstremt regnvær her i det siste og det har kommet inn mye vann. I går kappa vi til ei ny bølgeblikks plate og la rundt og over og i natt har det regnet igjen men det holder endelig tett.

Så ett spørsmål angående reveåte. Jeg skal ha reveåte ved tårnet men lurer på regler vedrørende lys. Er vel noe om at lyset skal være fastmontert på vegg ??

Er det noen som veit om enkle lys med innebygd solcellepanel som er bra nok for åte ?

Svar og innspill mottas med takk. Hvis det er noen som vil sitte på åta her oppe etter hvert er det bare å gi lyd på PM eller her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er tårnet "oppe" og går. Eneste som mangler er ei skikkelig luke. Har ei grei MDF plate som bare skyves over åpningen når man skal åpne og lukke. Ovnen funker utrolig bra og det blir fryyyktelig varmt når man fyrer der oppe så det gjelder egentlig å begrense seg. Men dagens poeng er at nå er endelig reveåtet på plass og hvis noen som bor på det blide sørland har lyst til å sitte der oppe en kveld eller natt er det bare å gi ett pip på PM. Det er godt med revespor rundt der oppe så burde være gode muligheter for å få skutt noe rev. Det eneste jeg krever er at folk har alle papirer i orden og at jakta blir utført etter lover og regler osv osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Ilatad.. :oops: Beklager på det sterkeste... Hvis noen fra Barteland eller andre deler av landet skulle ha lyst til å komme er det bare å gi lyyyd. Er jo ikke noe problem å overnatte der oppe. Rent vann i bekken 30 meter fra og godt og varmt så bare hyl ut..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som veit om enkle lys med innebygd solcellepanel som er bra nok for åte ?

Det finnes noen LED lamper som er laget for å være åtebelysning. De lades med solceller og kan programmeres for av/på tidspunkt og slår seg selv av om det er lyst ute.. Du skal ha en slik http://jagarbutiken.se/shop/?artnr=054015 Det må være et minimum, om du skal følge opp standarden der oppe.

 

Hadde ikke sett tråden før nå, må si jeg er mektig imponert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei Elmo . du vet å gjøre andre missunnelig. det der er jo hytta jeg og kompisene mine alltid drømte om da vi var små :D

Når du jakter, har du da vinduet/ene åpne hele tiden eda? tenker på om ikke dyra blir skremt om du åpner. har du noe form for tetting mot kaldluft da eller ?

Har et par spørsmål. du skrev at du gravde stolpene ned 60 cm? har du merket noe på hytta om at den beveger seg? Du skjønner , jeg jobber i et energiselskap som linjemontør og der graver vi alltid ned iallefall meteren og stempler/kiler godt med stein rundt for å holde imot den store vekta over bakken.

 

Og det andre. har du laget noen form for tegning til hytta? for dette er jo noe som helt sikkert passer for flere, slik som meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Har jo tatt litt tid å bygge det her og feilen jeg gjorde når jeg skulle bygge dette var at INGENTING var planlagt. Alt blei liksom til underveis ettersom hva jeg fikk av materialer vinduer osv til god pris. Litt flaut at du spør om hva jeg gjorde med stolpene for det gikk og fort og galt. De står rett i myra og ikke mer enn 50 cm ned tror jeg. Hadde jeg planlagt litt hadde jeg nok støpt ei kake eller hvertfall lagt litt pukk under de. Hele greia er litt dinglete sideveis men det vil aldri ramle for å si det sånn. Tanken er å ha ett kryss foran og bak som er mye høyere enn det som er der i dag. Grunneieren skal grave rett ved siden av tårnet så tanken da er å kanskje grave rundt ett og ett "bein" og støype rundt. Når det gjelder dette med å jakte med vinduet oppe eller igjen så er egentlig tanken å jakte med vinduet oppe. Hvertfall at vinduet står litt oppe og at man vipper det det siste man trenger for å få skutt hvis reven skulle komme. Jeg veit jo reven er ekstremt sky og skeptisk men under bukkejakta hadde jeg vinduet oppe hele tia og hadde både elg og mye rådyr rett utenfor vinduet mens det var oppe. Er jo noe av det som er genialt med å sitte høyt at dyra ikke kan ta en på "været".

Som du skjønner av det jeg har skrevet over her har jeg ingen tegninger av det prosjektet her. Jeg har dog ett lass med bilder av hele byggeprosessen og kan sende deg de på mail hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

hehe har ikke noe konkrete planer om å bygge ei slik ei. men hadde vært skøy å hatt ei slik ei. syns den så überlekker ut :)

så du trenger ikke sende meg bildene . ikke nå iallefall 8)

 

Når det gjelder stolpene, om du lager kryss på sidene og kanskje også fester en bjelke/plank fra bein til bein nede ved bakkenivå så skulle det jo ikke dette ned. Selv ville jeg nok gravd de litt mer ned men det er litt tungvindt nå . Det du kan gjøre er å spørre pådet lokale energiverket om de har gamle barduner med strammere som du kan få/kjøpe billig. her oppe gir vi som oftest slike bort om de ikke er helt nye da.

for bruker du slike til kryss kan du stramme de til om ting får litt slark. men det ser da penest ut med treverk, selv om det ikke er så lett å stramme etter om det slarker seg til.

Har tenkt på dette med jakttårn/Bu selv. mange ganger når jeg står oppe i høyspentmaster kan jeg se hvor lite dyr og fugler tar notis av meg. det går noen svære linjer over fjellene her. slike gittermaster. tenk å hatt bua oppe inni der. genialt :D men det får jeg aldri lov til av statsnett sukk ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte vel det samme sjøl og hvis du ser på bildene av den såkalte underetasjen kan du se at det er tre vegger der i halvannen seks. Så det er egentlig bare i fronten at det ikke er noe som stabiliserer. Men har tenkt vaier tanken og så vi får se hva som skjer etter hvert men noe av poenget er jo og som du sier at det skal se litt fint ut..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tårnet har overlevd vinteren ! Har ikke vært der oppe så veldig mye men noen turer har det blitt. Reveåtet har blitt lite besøkt men nå er jo jakta over så nå er reven der :cry: Jeg har lenge hatt lyst til å ha en viltåker der oppe og for noen dager siden blei det en realitet. Grunneier hadde mange kubikk med kompos liggende for han skulle fylle på litt enkelte plasser på jordene. Jeg fikk noen lass med kompost av han som han la i myra ved siden av jordet og vi rakte det bare ut. normal_IMG_4135.jpg

Jeg var fryktelig i tvil om hva jeg skulle så men endte til slutt opp på FKRA (Felleskjøpet Rogaland og Agder) sin viltblanding. Den inneholder: Raigras, Formargskål, Havre,Timotei,Kvitkløver,Forraps og Engrapp. Da jeg er en enkel mann fra landet uten å være bonde, sier de fleste av disse navnene meg fint lite. Men jeg har tro på en blanding hvertfall. Jeg sådde samme dagen som komposten blei rakt ut. Tanken er å følge opp i denne tråden med bilder av når det begynner å spire og forhåpentlivis dyr som står og spiser.

normal_IMG_4132.jpg

Sånn så blandinga ut før den kom i jorda.

normal_IMG_4124.jpg

Det som skal bli viltåkeren ses som to mørke striper der folkene står i myra på venstre side.

Link to comment
Share on other sites

Jepp de er små. Man må jo begynne en plass. Planen er å ha litt flere andre plasser og i terrenget. Hvis du ser ved siden av vil du og se at det er ett stoooort jorde der, vet ikke om du la merke til det Ranger :mrgreen: Mulig det er spist opp til jakta men tanken er heller ikke å skyte de i viltåkeren. Fordelen med at det er flere sorter er og at det vil komme opp ting til litt forskjellig tid.. truur eg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...