Jump to content

Beskyttelse mot ulveangrep


Echo

Recommended Posts

Interessant.

Kan gi hundeføreren noen ekstra sekunder til å komme hunden til unnsetning. Synd at det ikke er lov å utføre nødverge på løsøre (hunder) i Norge.

Om vesten skulle vise seg å være totalt udugelig mot ulver, så kan den i det minste brukes på tispa mi når hun har løpetid. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo funke tålig bra det der, men er det ikke sånn at ulven ofte går etter strupen på litt større hunder da ?

 

Men for all del, hvis den først har prøvd seg over ryggen på hunden og stikki seg såpass som det ser ut til at den vil gjøre, så blir det neppe et angrep til.

 

Jepp, det er tragisk at man ikke kan handle i nødverge, men hadde bikkja mi blitt angrepet og jeg hadde sett ulven, og jeg var bevæpna, så...........sensurert med tanke på rettslig etterspill og for Forumet sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og kameraten diskuterte dette en dag i skogen. Hva med ett dekken ( må være slik at dekker mest mulig av kroppen), dekkenet skal være dobbelt med celler eller små ampuller med trykk. Ampullene kan inneholde pepperspray, sitronsyre eller annet som "river" skikkelig i gråbeintrynet da de punkteres av angrepet. :mrgreen: Dekkenet må være såpass solid at det tåler litt juling fra skarpe kvister o.l.. Fra innsiden skal det være mulig å bytte ut celler eller ampuller.

 

Dekkenet fungerer selvsagt som bærer for peil også...

Og med ledlys hvis hunden roter seg ut på trafikkert vei.

 

Litt sprøtt kanskje, men fullt mulig. Klarer ikke helt å slippe den ideen her.. :roll:

 

Kanskje dette er veien til min rikdom-- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lage det dekkenet av kevlar da. Det bruker jo politiet i f.eks. hanskene. De motstår knivegger og stikk + sprøytestikk.

 

Det med pepperspray, sitron osv. hørtes ikke dumt ut.

Hadde man finni en god løsning her, og hatt penger til å realisere dette og få det i produksjon, så trur jeg det er mye penger å hente her.

Link to comment
Share on other sites

mine hunder klør no jævlig når jeg bruker peilervest (jämter). Fler som har erfart det? Tror det er fuktigheten som dannes under dekkenet, blir rett og slett klamt. Jeg har nå kun halsbånd til mine astroer. Er i hvertfall mitt ankepunkt mot slike anretninger. pluss at det blir jævlig mye drit som hunden kan henge seg fast i, og dermed blir plutselig ei sur elgkolle farligere enn ulven :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er en løsning:

231120061941265uvxNa4g9DWc.jpg

 

dette pigghalsbåndet har pigger som er ca 8 cm lange, det at hunden har kupperte ører beror på at den har fått smake ulvekjeften i en eller annen sammenheng, Alle gjeterhundene i Tyrkia som vi så hadde slikt utstyr, ulven var/er et stort problem der også, til tross for aktiv gjeting av geitflokkene og saueflokkene.

 

Skal etter sigende vær svært effektivt der dette brukes; I Tyrkia.

Link to comment
Share on other sites

mine hunder klør no jævlig når jeg bruker peilervest (jämter). Fler som har erfart det? Tror det er fuktigheten som dannes under dekkenet, blir rett og slett klamt. Jeg har nå kun halsbånd til mine astroer. Er i hvertfall mitt ankepunkt mot slike anretninger. pluss at det blir jævlig mye drit som hunden kan henge seg fast i, og dermed blir plutselig ei sur elgkolle farligere enn ulven :roll:

 

Vasker du vesten jevnlig? Blir en jævli bakteriegraut under vesten etterhvert.

Men det hadde nok vært en ide og laget slike saker i ett mere "åpent" stoff.

 

Aldri hatt problemer med at hunden sitter fast, men jeg ser mange som ikke tilpasser og strammer vesten riktig, da er selfølgelig risikoen større for å sette seg fast..

Har en god venn som er skredder, han skal få lage ett nytt dekken til meg. Skal også lufte ideen i mitt forrige innlegg for han. Trenger nødvendigvis ikke bli så vanskelig eller dyrt.

 

Fikk litt kick på dette...Hva med tynne,fleksible plastslanger. Som som fylles med salmiakk og smeltes igjen i begge ender. Og tres inn i sydde kanaler på innsiden av dekkenet med passelig avstand og mønster..? Dekkenet må lages i litt fleksibelt stoff med justeringsmuligheter, og dekke godt opp på halsen og ned på lår og bog. Sterkt stretch-stoff med borrelåser og spennelåser... En real dram med salmiakk i visdomstanna til vargen vil vel få den på andre tanker enn mat og kanskje også vaksinere den for angrep på andre hunder også..?

 

Mulig fantasien løper litt løpsk med meg her nå...

Er jeg helt på jordet..?

 

Kan vel for pokker teste ut dette på sau også.

Hvor har kjerringa symaskinen sin tro... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ha et dobbelt dekken som kan åpnes med borrelås, eller glidelås midt oppå, fyll krydder (pepper, eller chillipepper) i isbitposer.

Da kan en jo skifte selv, og det er lite vekt i det.

Har mer tro på pulver enn flytende greier.

 

Bare en take som streifet i forbifarten....

Link to comment
Share on other sites

Her er en løsning:

231120061941265uvxNa4g9DWc.jpg

 

dette pigghalsbåndet har pigger som er ca 8 cm lange. Alle gjeterhundene i Tyrkia som vi så hadde slikt utstyr, ulven var/er et stort problem der også, til tross for aktiv gjeting av geitflokkene og saueflokkene.

Skal etter sigende vær svært effektivt der dette brukes; I Tyrkia.

"Der er intet nytt under solen". (Predikeren, 1. kapittel, 9. vers).

 

Jeg så akkurat maken halsbånd utstilt på Skogbruksmuseet på Elverum (en del år siden nå). Man visste da å forsvare husdyrene sine i eldre tider. Og da var det ikke engang forbudt!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ha et dobbelt dekken som kan åpnes med borrelås, eller glidelås midt oppå, fyll krydder (pepper, eller chillipepper) i isbitposer.

Da kan en jo skifte selv, og det er lite vekt i det.

Har mer tro på pulver enn flytende greier.

 

Bare en take som streifet i forbifarten....

 

Så gråbein får ferdig krydra bikkje.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har mere sansen for et opplegg som gir ulven et skikkelig strømstøt.

F.eks. to lag med finmasket netting, med et isolerende lag i mellom, og selvfølgelig inn mot hunden.

Når tennene borrer seg igjennom, så skaper det kontakt mellom de to netting-lagene............

Hadde vært kult og hørt et skikkelig smertehyl fra ulven da den satte tennene i bikkja. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...