Jump to content

Hvilken forstørrelse på håndkikkert? 8x el 10x


Henrik123

Recommended Posts

Jeg har kikket gjennom alle trådene innen opptikk og kan ikke finne noe om dette. Tiden er nå moden for å gå til innkjøp av håndkikkert m/ avstandsmåler. Valget har falt på Zeizz Victory RF, men jeg kan ikke bestemme meg for om jeg skal ha 8 eller 10 ganger forstørrelse.

 

Planlagt bruk:

- Toppfugljakt

- Bukkejakt

- Ta ut avstander på post

- Elgjakt m/hund

 

Vil ikke en 8x forstørrelse være mye lettere å spane i enn en med 10x? Har stor forstørrelse på rifla så for å finne ut om bukken har 4 el 6 tagger på 100 så trenger jeg ikke håndkikkert.

Er det lettere å ta ut avstander med en av modellene eller blir det likt?

 

Takknemlig for folks erfaringer på dette da jeg ikke er så vant med bruk av håndkikkert selv.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 10 x forstørrelse kontra 8 X er følgende:

 

Med 10 ganger ser du naturlig hvis noe mer detaljer (innenfor rimlighetens grenser), noen kikkerter er bedre ergonomiske med tanke på langvarig bruk (kikking) i utgave av 10 ganger forstørrelse enn 8 ganger (tror nok ikke dette gjelder for de aktuelle kikkertene du etterspør). 10 ganger er jevnt over litt større og tyngre enn 8 ganger. Jeg blir fortere/mer sliten i øynene/hodet av å kikke lenge i kikkert med 10 ganger forstørrelse enn i 8 ganger (eksempelvis på reinsjakt).

Link to comment
Share on other sites

Og jeg opplever det annerledes. Jeg har en Opticron 10x som jeg nesten har slitt ut glasset på :mrgreen: etter å ha glant etter rein i årevis. Blir ikke det minste sliten. Kompisen pleide å bruke 8x, men etter at han hadde brukt min kikkert noen ganger, har han kjøpt en sånn en han også.

Link to comment
Share on other sites

Som allroundkikkert ville jeg valgt 8x. De er ørlite lettere å få et roligere bilde med, og kan være raskere å få overblikk med i tett "bush" da synsfelt ofte er noe bedre enn med 10x.

 

Hadde kikkerten primært vært beregnet for toppfugljakt, ville jeg konsekvent ikke valgt noe annet enn 10 - 12 x

Link to comment
Share on other sites

10x passer mer til reinsjakt og opne terreng. Ein 8x vil være bedre i skogen når man sniker etter elg eller hjort. Du må nesten se hvilket bruk du skal ha den til primært. Eller du kan velge ein Leica duovid, som har 8x og 12x i samme pakke. Men da har du ikke avstandsmåleren.

Link to comment
Share on other sites

UTEN TVIL!!!

 

8x er å foretrekke til all spotting hvor man ikke ligger / bruker stativ / improviserer støtte.

10x er og blir noe "shaky" når man skal speide, spesielt hvis man er i noe bevegelse.

 

Så med mindre du tenker at det ikke er så farlig å legge seg ned / finne annen støtte fra tid til annen (legge kikkerten eller albuene på en gren eller stein f.eks.) så gå for en 8x.

 

 

Mente ikke å rope så høyt altså.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

UTEN TVIL!!!

 

8x er å foretrekke til all spotting hvor man ikke ligger / bruker stativ / improviserer støtte.

10x er og blir noe "shaky" når man skal speide, spesielt hvis man er i noe bevegelse.

 

Så med mindre du tenker at det ikke er så farlig å legge seg ned / finne annen støtte fra tid til annen (legge kikkerten eller albuene på en gren eller stein f.eks.) så gå for en 8x.

 

 

Mente ikke å rope så høyt altså.... :oops:

 

Man merker uten tvil skjelving bedre med høyere forstørrelse, så det beste er å legge den an på noe. Ryggsekken, trestemme/trestubbe, stolsekk osv.

 

Samme blir jo med kikkertsikte. Merker nesten ingen skjelving på 2.5x men hvis jeg går opp til 10x, så skulle man tru jeg hadde Parkinson :lol:

Link to comment
Share on other sites

har 10x selv, men hadde byttet inn til 8x hadde jeg kunnet det

På normale avstander i en skog er 10x bra til å studere viltet i detalj og 8x til å finne vilt

10x ser bedre detaljer men er vanskeligere å bruke for å avsløre vilt i skogen med. Det blir rett og slett for nært, en mister oversikten og helhetsbildet føler jeg. Jeg blir faktisk i tvil nøyaktig hvor jeg ser av og til, hvis du skjønner. Vil ikke kalle 10x for shaky, er stabil for meg. På lengre hold så er 10x uten tvil best

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...