Jump to content

Har kjøpt Sauer 303 i 30-06


slemmo

Recommended Posts

Desverre kan ingen spå hva som går best i ditt våpen. Men siden du skal starte å lade så ville jeg brukt penger på treningspatroner som gir deg gode hylser til den gangen. Lapua trainer, Sako Range og Norma Jaktmatch vil være supre valg, hva som går best må du finne ut selv. Av jaktammo har Norma et hav å velge i, noe der burde gå bra. Sako har også god jaktammo som bør prøves, det samme kan sies for Lapua. Ellers har Federal mye bra jaktammo til hyggelig priser.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt jaktmatch i 30-06, det eneste jeg har skutt av fabrikkammo er "NATO-lang" og en eske Blaser CDP. Sistnevnte gikk meget godt. 168gr matchkuler gikk meget godt, rufsete hull på 100m, her brukte jeg Nosler CC og Sierra MK. Sierra GK gikk helt likt med Sierra MK. Det kan jo være en fordel.

 

Dette var dog ikke i en Sauer, men der er i alle fall min erfaring med 30-06 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Har aldri skutt jaktmatch i 30-06, det eneste jeg har skutt av fabrikkammo er "NATO-lang" og en eske Blaser CDP. Sistnevnte gikk meget godt. 168gr matchkuler gikk meget godt, rufsete hull på 100m, her brukte jeg Nosler CC og Sierra MK. Sierra GK gikk helt likt med Sierra MK. Det kan jo være en fordel.

 

Dette var dog ikke i en Sauer, men der er i alle fall min erfaring med 30-06 

Hva er fabrikkammo av Nato-lang, hvem lager den?

Link to comment
Share on other sites

Antar du referer til 30-06 når du skriver "NATO-lang". 30-06/7.62x63 har har aldri vært under noen NATO standard, og noen 30-06/7.62x63, eller "lang" NATO har aldri eksistert, selv om både USA og Norge og flere andre land brukte 30-06 i en periode. 30-06 NATO er en myte, og en misforståelse.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Synes du det er mest moro å jakte, så bruker du Lapua Mega. 

Synes du det er like moro å lade og prøve forskjellig, så kjøper du det som ser mest spennende ut.

Tror du på Arnemo, så bruker du gmx, tsx, tug eller DK,  kulevekt rundt 150grs.

Link to comment
Share on other sites

Har bare brukt "vanlig" ammo når jeg har skutt med 303. Både dyr og billig. Den var ikke spesielt kresen og skillte lite mellom ulike typer og gav generelt god presisjon. 

 

Han som eier den beholdt 202'n, fordi han var litt bekymra over presisjonen til 303'n på litt lange hold på bukkejakta. Men har kommet fram til at det egentlig var litt unødvendig. 303'n går nesten, men bare nesten like godt, mer enn bra nok til normal jakt.

 

Erfaringen med selvfølgelig kun dette ene eksemplaret er at den oppfører seg akkurat som en boltrifle av anstendig kvalitet, med god pipe. Og at den kan fores deretter.

 

Med eaw sving byttes det uproblematisk mellom to kikkertsikter og åpne sikter.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har også en Sauer 303, men i 9,3x62 og har montert på Sauer sin egen ISI mount. Ikke den beste montasjen jeg har brukt, og at det er lett å ta av og på i felt, synes ikke jeg stemmer så godt... Egentlig ganske så idiotisk at Sauer har "sitt eget" system, og ikke har standard picatinny rails på denne børsa. Det hadde vært fint om noen kunne ha kommet med et godt tips om hvilken annen montasje de kan anbefale til denne børsa. Gjerne et bilde med Henneberger montasje. Er egentlig ikke så opptatt av at man skal kunne ta av og på kikkertstikte i tide og utide, da min erfaring er at all fomling med montasje vil gi endring i treffpunkt, uansett hva produsentene hevder... Bruker for øvrig et 3-12x56 kikkertsikte som veier rett under 600 gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...