Jump to content

Montasjer som ikkje passer


Finnbear30-06

Recommended Posts

Skulle montere nyekikkerten i dag, men det var enklere sagt enn gjort... Røret på kikkerten er ca 7mm for kort til å passe i ringane.

 

Den bakerste ringen går ikkje an å flytte langt nok fram, sidan den står i eit spor som skal beskytte rekylslag på kikkerten(?), og den frenste ringen er så langt bak som det går.

 

 

Sporet heilt bakerst (høgre) stopper ringen

 

091120081622rQQ43JNmg98GmDAgww.jpg?59

 

Spørsmålet blir vel egentlig; kan eg slipe bort den tappen som stikk ut frå den bakerste ringen (høgre på bildet) utan at det gjer noko for at kikkerten lett blir rista løs pga rekyl?

 

(kan hverken forklare eller nokon av navnene på kikkerten, så forstå det den som kan :roll: )

 

Håper nokon kan hjelpa meg, så slepp eg å vere uten børse i helga og :)

 

edit: Vil selvfølgelig helst sleppa å bytta montasjar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forandra litt på bildene dine, sånn at me med dårlig gangsyn, kan sjå problemet.. 8)

 

 

091120081622rQQ43JNmg98GmDAgww.jpg?59

 

Og eg har gjort som skarvekongen her skreiv. Hadde akkurat det samme problemete med min Leupold på Mauseren. Det gjekk fint på mi rifle iallefall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha studert bildene skikkelig, så ser eg at du må nok skifte ut den fremre basen din, hvis ikkje du skal til å slipe vekk den tappen. Og eg trur ikkje eg ville gjort det. Det er ein grunn til at den er der. Så få tak ei ein fremre base, som går meir bakover, slik at det passer med avstanden på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha studert bildene skikkelig, så ser eg at du må nok skifte ut den fremre basen din, hvis ikkje du skal til å slipe vekk den tappen. Og eg trur ikkje eg ville gjort det. Det er ein grunn til at den er der. Så få tak ei ein fremre base, som går meir bakover, slik at det passer med avstanden på kikkerten.

 

Blir vel litt verre det ettersom basene er utfresninger i låskassa......

 

Extention-baser eller en annen kikkert, alternativt annen montasje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det du har er jo den gamle Sako ringmontasjen, vil tro det er vanskelig å få tak i extended utgaven. Vet ikke når denne gikk ut av produktsjon.

Alternativene er enten å slipe bort tappen, eller og kjøpe en ny montasje med extended ringer.

Vil vel ikke tro det er noe problem med rekylen så lenge Sako bruker koniske spor på låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut til å være en SAKO.

Det er en Sako. Lang kasse, pre-91. L61R Finnbear.

 

Vil vel ikke tro det er noe problem med rekylen så lenge Sako bruker koniske spor på låskassa.

Jeg ville ikke slipt bort den stiften. Den er tross alt der for å hindre montasjen i å skli framover i svalehalesporet når rekylen slår børsa bakover. Jeg ville heller tatt en ringerunde rundt om i landet og forhørt meg med våpenforretninger og børsemakere om de kunne ha en Sako extension-montasje liggende hvis Schou ikke kan skaffe. Siden jeg tror at M75 og M85 har samme svalehalesporet, ville jeg bli forbauset om de ikke kunne skaffe.

 

Men for all del, det er ikke mi børse og det er et fritt land.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein sako ja, med sako-ringar. Kikkerten vil garantert ikkje bli tatt av etter at den er montert, så spørsmålet er vel berre om den ikkje flyttar seg av seg sjølv uten den tappen.

 

Det med å borre nytt hol i basen kan kanskje vere ein idè, nesten som hull i et belte?

 

Sako 30-06: den er minst pre -70 ein gong...

Link to comment
Share on other sites

Du får nok hjelp. Jeg hadde samme problemet med de gamle originalmontasjene på mi gamle Finnbear, men nå har jeg tre montasjer som passer: En nyere Sakomontasje, en fra Leupold og en Warne hurtigmontasje. I de to førstnevnte sitter det to Leupoldkikkerter og det fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Litt på sidelinjen, men min Svage har også en litt merkelig avstand på montasjene hvis man bare putter dem på.

Løsningen er en "bro" fra leupold som ligger over låskassen og er festet med små skruer i gjengede hull foran og bak på låskassen.

Oppå broen fester man så hvilket sikte man vil med standard Leupold ringer (utallige høyder og dimmensjoner finnes!).

 

Det kan kanskje være en grei løsning for denne SAKO'en også?

Iallefall tryggere enn å modifisere de ringene du har slik at du får siktet i fleisen / skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er kjempeflott Finnbear30-06. Alltid ein god kammer(at) her inne, som stiller opp i vanskelige situasjoner. :D

 

Så de er ikkje ferdig med jakta altså ? Hmmm, her er det ferdig, og gåsa er totalt vekke, når eg skal finne dei. Men knoppsvaner og ender, finst i bøtter og spann, men enten har ein ikkje lov å skyte dei, ellers så er dei på plasser som er umulig å skyte på.. Grrr.... :twisted::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...