Jump to content

Herding av blykuler.


steengun

Recommended Posts

Ladeboken hadde i førsteutgaven en fremgangsmåte som de gikk bort fra i utgave 3 ettersom det etterhvert dukket opp så mange variabler at upåliteligheten tok aldeles overhånd. Metoden som ble anbefalt i førsteutgaven var: "Still steikeovnen inn på 230 grader, og la den varme seg opp. Plasser noen skrapkuler i ovnen og øk temperaturen langsomt. Når kulene begynner å smelte svakt i kantene eller siger sammen, reduserer du varmen med ca. 5 grader." Så får du teste og se hvordan de skjærer avgårde. Kanskje den legeringen du bruker fungerer med metoden:winke1:

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan ikke endre hardheten i nevneverdig grad. Du kan varme opp kulene og droppe dem i kaldt vann - det øker hardheten med inntil 1 brinell. Jeg vil heller anbefale at du pulverlakkerer kulene. Det reduserer blying i løp, og kanskje smøre dem med Lee Allox i tillegg.

 

Hvilken legering har du støpt, hva skal du bruke kulene til, hva er de sizet til og har du slugget løpet ditt?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Wintel: Nå motsier du omtrent alle kilder på herding som finnes. Forutsatt at en har en herdbar legering (antimon + et snev arsen) skal bråkjøling fint gi opp til 10brinell ekstra.

 

Helt korrekt, 10 brinnels økning er korrekt!

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Da skjønner jeg ikke hva du prøvde å si... Uansett, min standard-legering ligger på ca 14B uherdet og 24B herdet.

 

Ellers er jeg enig, det er vanskelig å svare uten å vite mer om hvilken legering/diameter/ladning det er snakk om.

Det skjønte ikke jeg heller, når jeg leste hva jeg skrev :S ... Av en eller annen grunn skrev jeg helt motsatt av hva jeg mente...

 

Jeg begynner på nytt:

Korrekt sized kule (0.001"-0.002" over løpets diameter) er viktigste faktor for presisjon og for å unngå blyavleiring i løp.

Skal du lade max må du også ha harde nok kuler og/eller gas check for å unngå at kruttgassen smelter kulebasen. Alternativt kan du pulverlakkere kulene - lakken tåler både varmen og trykket godt.

 

Trådstarter må si noe om hvor harde kuler han har støpt og hvilke ladning han har tenkt på/bruksområde før man kan si noe mer presist om veien videre. 

 

Skal han lade max (han sier at kulene er for myke), så kan han enten smelte om kulene (han har støpt et lite parti), eller pulverlakkere dem (noe jeg har veldig god erfaring med). Kulene varmes opp til 200 grader og dumpes rett i kaldt vann . Lakken sørger for at kulen ikke blyer, og hardhetet øker med en god del (10 er nevnt, har bare testet med fingernegl så det kan stemme).

 

Han kan også bare varmebehandle kulene uten å styre med pulver, bare å dumpe dem i kaldt vann så får man hardere kuler - det fungerer såfremt legeringen hans inneholder noe antimon/arsen. Er det helt rent bly vil du ikke få noe hardere kuler...

Så må han smøre kulene på en eller annen måte, tradisjonelt kulefett eller Lee Allox og tilvarende.
 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fasit på kor mykje ein kan herde kuler vha. varmebehandling/nedkjøling. Hjulvektslegeringar til dømes kan relativt enkelt herdast frå nominell hardheit på rundt 12BHN til over 30BHN. Som nemnt er Arsen ein viktig faktor i herdingsprosessen, ikkje så mykje for kor mykje ein kan herde legeringa, men for korleis legeringa hardnar over tid. Dess høgare innhald av Arsen, dess raskare herdar legeringa etter varmebehandling/nedkjøling, og dess lenger beheld legeringa denne hardheita. Det er fullt mogleg å herde Sb/Pb-legeringar, men utan spor av Arsen vil kurva mellom hardheit og tid sjå annleis ut.

 

At krutgassane smeltar basen er meir ein myte enn noko anna. Blying er som regel eit produkt av lågt trykk/dårleg obturasjon, eller høgt trykk/lekkasje av krutgassar. Smøreeigenskapane og hardheit/viskositet til smurninga spelar óg inn.

Edited by Humbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er fullt mogleg å herde Sb/Pb-legeringar, men utan spor av Arsen vil kurva mellom hardheit og tid sjå annleis ut.

Med bare antimon må du opp i 4-5% for få ei (godt) herdbar legering - mens det er nok med 0.25-0.5% arsen. Tinn trekker andre veien, og bidrar også til at legeringen mykner over tid.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Humbo skrev:

 

At krutgassane smeltar basen er meir ein myte enn noko anna. Blying er som regel eit produkt av lågt trykk/dårleg obturasjon, eller høgt trykk/lekkasje av krutgassar. Smøreeigenskapane og hardheit/viskositet til smurninga spelar óg inn.

Det er ingen mye, at kruttgasser kan smelte basen på en legert "blykule"! Har plukket ganske mange slike ubeskadede legerte kuler, med med smeltet base, om våren etter skyting mot snø. Dette oppdaget jeg på 70-tallet, da jeg testet div. legeringer (bly/typebly) i 357 MG. Kulene var ikke herdet. Og det var, en av årsakene til unødig mye blying i løpet.  

Link to comment
Share on other sites

Korleis drog du konklusjonen at deformasjon var grunna smelting? Krut som tenner frå tennhettekanalen og fram, pressar med svært høgt trykk mot basen før det oppnår fullstendig forbrenning, og kan lage ulike mønster/deformasjonar i basen. Eg har skote ein del ammunisjon med pappskilling og fyllstoff (dacron og kapok) og ein finn dei ofte igjen i omtrent same stand som då ein lada patrona. Det skal ikkje spesielt høg temperatur til for å smelte fyllstoffet. Både erfaring, og generell konsensus blant dei lærde, seier at krutgassar ikkje smeltar basen.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne bilete neste gong, for dette har eg vanskar med å tru. Korleis forklarar du at fyllstoff og pappskillingar ikkje brenn opp? Og betyr ikkje desse observasjonane dine at alle blykuler vil deponere bly, når krutet sin forbrenningstemperatur angiveleg smeltar basane?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Med bare antimon må du opp i 4-5% for få ei (godt) herdbar legering - mens det er nok med 0.25-0.5% arsen. Tinn trekker andre veien, og bidrar også til at legeringen mykner over tid.

 

K

 

Dette stemmer óg i forhold til mine observasjonar, når eg opererar med kun Pb/Sb/Sn-legeringar utan spor av Arsen så må eg opp i høgare andel Sb for å få same endeleg hardheit. Med spor av Arsen kan ein lett få 3% Sb-legeringar opp i rundt 25 BHN.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

At krutgassane smeltar basen er meir ein myte enn noko anna. Blying er som regel eit produkt av lågt trykk/dårleg obturasjon, eller høgt trykk/lekkasje av krutgassar. Smøreeigenskapane og hardheit/viskositet til smurninga spelar óg inn

Det er jo riktig det du sier - men om ikke kruttgassene smelte/fordamper kulebasen, hvorfor bruker vi gas checks da?

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Det er jo riktig det du sier - men om ikke kruttgassene smelte/fordamper kulebasen, hvorfor bruker vi gas checks da?

 

K

 

Sjå berre på ordet "gas check", og dette er omtrent sjølvforklarande. Ein gas check vert nytta for å "halde gassane i sjakk", altså forhindre dei i å blåse forbi kula (gas cutting). Skjer det, får ein resultat som vist ved biletet under.

 

Ser no at Wikipedia faktisk er oppdatert óg, meir kan lesast her; https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_check

"It was long thought that the high temperatures melted the base of the bullet, but this is no longer thought to be the case. Instead, the high pressures allow propellant gas to escape past the bullet, causing gas cutting, which increases lead deposits in the barrel and unbalances the bullet. A gas check provides a thin layer of harder but still malleable metal on the base of the bullet that obturates to provide a seal and prevents the propellant gas leakage that causes gas cutting, and help the bullet grip the rifling."

gas cutting.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 6.5.2017 den 19.40, DoctoRoy skrev:

Ladeboken hadde i førsteutgaven en fremgangsmåte som de gikk bort fra i utgave 3 ettersom det etterhvert dukket opp så mange variabler at upåliteligheten tok aldeles overhånd. Metoden som ble anbefalt i førsteutgaven var: "Still steikeovnen inn på 230 grader, og la den varme seg opp. Plasser noen skrapkuler i ovnen og øk temperaturen langsomt. Når kulene begynner å smelte svakt i kantene eller siger sammen, reduserer du varmen med ca. 5 grader." Så får du teste og se hvordan de skjærer avgårde. Kanskje den legeringen du bruker fungerer med metoden:winke1:

 

Må vel legge inn en søknad til fruen i huset om hun tørr å låne bort stekeovnen..

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder smelting av kulebasen så er det nok å se på en konvensjonell helmantelkule som er skutt i snø. Kulebasen er litt ruglet på grunn av at kruttkorn har blitt presset inn i blyet, men ingen smelting.

Dette ser en med kuler som har blitt skutt med maksladning både i 300 mag og andre, f eks Raufoss NM 60.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Per-S skrev:

Kulebasen er litt ruglet på grunn av at kruttkorn har blitt presset inn i blyet, men ingen smelting.

Hvis kruttkornene klarer å lage merke i blyet, de er det jammen varmt der. :) Jeg har plukket store mengder med bly (bøttevis) med blykuler (pistol/revolver), som ikke bare er ruglete, med er tydelig svartbrente og delvis smeltet i bakkant! Nå blir det raskere krutt, men likevel. De kulene var ikke herdet, men med mye typebly i seg.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Bly er mjukt, mange legeringar kan ein lage merker i med fingerneglen. Så ved trykk på mange titals tusen PSI så skal det ikkje høg temperatur til for at krutkorna skal gje avtrykk i kulebasen. Det er elementær fysikk. Krutet tenner trass alt frå tennhettekanalen og framover. At kulene er sota i bakkant har eg sterk tru på, men at dei er smelta ser eg på som nærmast umogleg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...