Jump to content

Dobbelttrøbbel..


Kiwi

Recommended Posts

Hei, nå har jeg mottatt min Mathelon dobbeltrifledrilling i 9,3x74R , og akkurat fått prøveskutt den. Rekylen var helt grei, ganske treg, og den grov seg ikke inn i skuldra. Bare et ordentlig dytt.

 

Den krysser imidlertid litt i overkant mye..: ca 10cm på 100 m. Litt få skudd (10stk)til å være skåsikker, men likevel.. skuddene fra høyrepipen sitter til venstre og vice versa.

Har skutt sittende på en stubbe i skogen, med anlegg på knærne. Skjøt en dobbeltsmell stående på 50m, og den satt tett(ere). Det er mulig skytestillingen min har innvirkning også.

 

Dette var med fabrikk Norma Oryx 18,5grs. Ønsket ikke å skyte ut alle denne gangen, for vil sende noen over kronografen, for å se om løpene er noenlunde like, samt sjekke kruttvekta på en patron.. Det var også en liten leupold montert i svingmontasje. Jeg har ikke forsøkt uten dette. Det er mulig den da samskyter helt greit. Det hjelper imidlertid ikke meg, når det er Med siktet jeg trenger best samskyting...

 

Det jeg lurer på er om det er andre som lader dobbeltløpere i 9,3x74R som har gjort seg erfaringer mht til kryssing mv på forskjellige fabrikkammo?

 

Jeg lurer på RWS 293(?)grs dersom den gir lengre løpstid. Ellers tenker jeg på å putte i ei tung Woodleigh(320grs) men det blir litt krampaktig i 74R...Hva med S&B sine kuler? Jeg ser at jeg må opp på løpstid. Det hadde vært fint om jeg fant en fabrikkladning som passer. Veldig greit på reise å få tak i noe som går.. Ellers skal jeg selvfølgelig lade meg patroner som fungerer:

 

Valg av krutt? Er det Norma 201 som er i fabrikkladningen til Norma i 18,5gram Oryx? Er det noen som har tips på valg av kruttsort og ladningsvekt for å oppnå lengre løpstid på Oryxen?

 

Vet noen hvor man kan få ta i Rottweil Brenneke slugs 20/70? Den er regulert med denne, og ønsker å teste ut den også, i kombinasjon med annet jeg prøver.

 

Håper ikke alle er ute på jakt, men kan referere noen erfaringer dere har gjort dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg et gram kunnskap om emnet, men har hatt et par dobbeltrifler i skapet. En som jeg fikk refundert pga dårlig samskyting og en som jeg hadde til test og heller ikke syns samskytingen var god nok på.

 

Den siste var en Chapuis sbs. Jeg tok utallige telefoner til forskjellige børsemakere og fikk mye god informasjon. Dobbeltrifler er regulert med en viss type ammo. Og du må høre med fabrikken hvilken avstand de er regulert på. Det varierer tydeligvis mellom 50 og 100 meter. Mulig din er regulert på relativt kort hold siden samlingene satt tettere på 50 kontra 100.

 

Jeg har hørt noen si at løpene er vinklet slik at de har samme treffpunkt på en viss avstand, mens andre har sagt at perfekt samskyting er når skuddene sitter likt som avstanden mellom løpene, altså venstre kule til venstre og høyre kule til høyre. Det er børsemakere som har sagt dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått testa ut litt mer...:)''

 

For de som ikke er klar over det så er det Stor forskjell i samskyting md ny og gammel Oryx 286grs.. Fra kryssskyting på 7cm på 50m til 3 cm spredning i bredden og litt i høyden.. Så nå har jeg funnet ut hva børsa var innskutt mer. Nye typen kule.. Gjenstår bare å lirke opp hastigheten litt, så treffer den brukbart og nært opp til fabrikkladning tror jeg.

 

Men: Jeg fant ut at hittil beste samskyting fikk jeg med Mega 286grs. Noen som har ladet den? Og hvor mye krutt puttet dere oppi? jeg brukte COL 92mm og fylte oppi 56grs med 203B. Noen som har gått høyere på den med hell?

Link to comment
Share on other sites

Min Heym hadde med samme patron - ca. 10 cm på 100 m.

 

Etter "ørten" hundrede ladninger - klarte jeg å få samskyting - men ikke med samme kulevekt.

 

Det resulterte i at jeg solgte den - da jeg syntes det ble for komplisert å skifte kulevekter.

 

For et par år siden - ble jeg imidlertid lysten på en ny dobbel - men etter å ha logget meg inn på PC`en - og fikk memorert problemene - slo jeg fra meg tanken.

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg, og gratulerer med et flott våpen.

 

I løpet av årene har jeg testet og skutt en rekke ladninger i 9,3x74R, og min erfaring er at ingen våpen oppfører seg likt med de forskjellige ladninger.

 

Min erfaring sier derimot at de fleste dobbeltrifler (her mener jeg sideliggere) samskyter best med krutt rundt Norma 201 og Vithavouri 135, og de jeg har ladet til har alle med et unntak likt 135 best. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det er kanskje verdt å merke seg.

 

Forsøk å starte med 53,5 grain (vil tippe max ligger rundt 55 til 55,5 grain, men det må måles i ditt våpen)og jobb deg oppover. Husk også at settedybde i enkelte tilfeller kan gi ganske betydelig utslag i enkelte rifler.

 

Jeg vil ikke garantere at 135 går godt i rifla di, men det burde være et forsøk verdt!

 

Lykke til…

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd!

 

Rino: Regner med at du har prøvd ladningene dine i Afrika, under litt varmere forhold? har du sluppet deg noe ned på kruttvekt?

 

 

Hei på deg Kiwi.

Jeg er heldig. Dobblingen min i 9,3 skyter best med en ladning som ligger litt under max og ja, jeg har brukt den masse i afrika, og jeg kommer garantert til å gjøre det igjen. Kaliberet er perfekt til jakt i bush og savanne.

 

Hvis jeg ikke husker alt for galt så bruker jeg 44,8 grain N135 (av den loten jeg har) i RWS hylser. Cci 200 hetter og 286 gr. Woodleigh RN. Husker desverre ikke settedybde i farten...

 

Men for guds skyld, det kan hende jeg usker feil her så ikke bruk dene ladningen i rifla di sånn uten vidre.

Link to comment
Share on other sites

Her en Gaucher dobbeltrifle og prøvde mye av det trådstarter har puttet i, men må si at det var heller dårlige resultat; Oryx gikk dårlig og samme med Norma sine hylser -203b var heller ingen suksess.

 

Hva som fungerer i min rifle er for det første; RWS hylser og Lapua Mega 286 grains kuler samt N-140 (57 grs) og en Fedreral 215 Gold medalist tennhette i rompa.

 

Denne resepten gir i min rifle ca 30 mm samskyting, kommer veldig an på dagsformen på piloten og timingen på skuddtakten - min er 6 sek mellom skuddene.

 

Når jeg først har funnet en resept som fungerte, ladet jeg 100 skudd av denne og det holder i lang baner for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene. Hadde tenkt å teste mer idag, men det ble det ikke noe av. Regnet for mye her...:( I morgen blir det rådyr jakt..

 

Ingen som har kronografert hastighetene? Jeg skal legge inn en mer fyldig rapport når jeg får skutt litt mer, hastighet, kruttvekt, hylse col mv.

 

Bilder skal det også bli ei rå med, men hat vært for travelt siste tida, passerte 22 overtidstimer i tillegg til nesten 10 timer pendling denne uka, så da er ikke børse og lading det som står i hodet når man kommer hjem igjen om kvelden.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Kiwi, har vært på drevjakt i Bulgaria med min Mathelon. Den fungerte utmerket, slugen ble mest brukt som avlivingskudd.

Brukte fabrikkammo, mest oryx, men også litt RWS og Mega. Min går godt med det meste. Skal innrede laderom i løpet av vinteren, vil muligens prøve med A-frame.

Vi hadde en kjempetur, proffe drivere, gode hunder (bulgarske typer av Slovensky Kopov) og gode ettersøksfolk. Alle som var med skjøt godt. Det var greit med kikkertsikte med stort synsfelt når det var mange hunder rundt villsvina.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så vidt fått skutt litt fabrikkammo med min Valmet med nyervervet Finn Classic løp (ja, ja jeg veit at mange ikke kan fordra slike moderniteter med justerbare løp). Her er ikke samskytinga det store problemet pga justeringsmuligheten. Har prøvd Lapua Mega 286 gr og Winchester med 286 gr Norler Partiton Spitzer (svenskprodusert). Gikk rett og slett ikke an å få til noe som lignet akseptabel presisjon i noen av løpene med Megaen. Måtte til slutt bare gi opp. Winchester ammoen gir ok presisjon i begge løp så der er det ikke noe problem. Kronograferte hastigheten til begge ammotypene til i området 640 til 650 m/s. Noen rimelig forklaring på hvorfor Megaen spredde ut over hele skiva har jeg ikke. Har aldri vært bort i noe lignende med noen av boltriflene mine. Tydelig at en kan få jobbe med å få akseptabel presisjon i slike konstruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, trodde tråden lå død. Jag har bare skutt så vidt det er. Resten må nok vente litt.

 

De dataene jeg har er som følger:

 

286grs Mega Norma 203B 55grs COL 92,5mm ga 640m/s ut fra 56cm piper. Den gikk ikke så aller verst.... 8) ser ut som under 3-4cm på 100m så langt.. Så da gjenstår det å justere littegrann på lengde og muligens kruttvekta.

 

Mer senere, bilder er det dårlig med, er for dårlig lys her. Bildene blir bare dårlige..:(

 

Når vi skriver januar på kalenderen regner jeg med å ha Mye bedre tid til moro igjen, så da kommer det mer!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, jeg er veldig fornøyd med samskytingen.

 

Tror neppe det lar seg gjøre å få den til å samle bedre. Jeg har hatt veldig flaks:)

 

Det som gjenstår nå er å finne ut hvordan den samskyter ved ulik tid mellom skuddene, samt med og uten slug først.. Det kan bli endel jobb, men kun artig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...