Jump to content

Magnum Primers, kan brukes til hva?


seawolf

Recommended Posts

Har sett publisert nok så omfattende forsøk rundt dette på en eller annen amerikansk side. Husker ikke hvor i farten. Konklusjonen var at magnumhetter ikke gjør noen forskjell i hastighet før en når opp i patroner med en større mengde sentbrennede krutt. Typisk størrelse, patroner med kapasitet som rundt en .300 Win mag og oppover. Min 6,5x47 gir iaf ikke forskjellig hastighet med standard vs magnumhetter ( men den gir litt lavere med matchhetter).

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skulle det gi høyere trykk?

Kruttet tennes av varme partikler som blåses inn i hylsen fra tennhetten. En magnumhette inneholder mer sats og gir flere glødende partikler som tenner kruttet. Teorien er at dette gir flere steder der kruttet antennes slik at hele kruttladningen blir tent raskere og trykket stiger da raskere med samme lagning.

Om dette stemmer i alle tilfeller er et annet spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde med magnumhette i 30-40K en gang når jeg ikke fikk samme presisjon med N19 som N11. Ikke så mye statistikk-grunnlag men magnumhette ga denne gangen større hastighetsvariasjon og lavere munningshastigheter.

 

Nr. Hylse Ladning Krutt Kule COL Hette ms fps Hastighetsforskjell, 5 skudd

25 Remington 50.00 N19 168TSXBT 81.00 Fed. 210 LR 774 2539 7 ms

 

28 Remington 50.00 N19 168TSXBT 81.00 Fed. 215 LR 761 2497 19 ms

Link to comment
Share on other sites

I 6,5x55 får jeg 30 m/s ekstra om jeg bytter mellom vanlig Federal og Federal magnum når jeg lader med N15 og 139 Scenar. Det er ganske stor forskjell, og definitivt en trykkforskjell!

Nå mener jeg å ha lest at vanlig Federal er ganske hotte hetter, og ofte tilsvarer "magnum" i andre merker. Men ta det med en klype salt, jeg har hentet det fra hode og gidder ikke Google :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...