Jump to content

Debatt! Tiltak for å forbedre skytesportens anseelse.


Gunman76

Recommended Posts

Hei, sitter og jobber med en oppgave i forbindelse med et studie. En problemstilling er at et avtagende antall medlemmer, støy og blyforurensing samt mulighetene for å eie våpen stadig blir vanskeligere, har gjort at fremtiden for skytesportn vanskelig.

Oppgaven spør etter tiltak for å forbedre sportens anseelse?

 

Jeg har jo mine tanker men tenkte at dere på forumet sikkert har en rekke forslag/tanker omrkring dette emnet. Det er jo faktisk viktig slik utviklingen har blitt at vi iallefall selv har en bevisst holdning til dette.

 

Jeg ser med uro på hvert medieoppslag der en skyteepisode på en eller annen måte kan linkes opp mot en såkalt "aktiv skytter". Slik jeg ser det trengr vi minst 10 gode medieoppslag for å dempe 1 negativt, hvis dere er med på min tankegang.

Pressedekningen er slik jeg ser det ikke i det hele tatt på "vår" side, hva kan vi gjøre for å snu denne trenden?

 

Landskytterstevnet gis årlig mange gode pr timer på TV, blir denne gratis pr brukt for det den er verdt?

 

"Støyplagen" er også et flittig brukt argument for å jage oss skyttere. Hvilke tiltak kan vi komme med for ikke å ende opp med å kun skyte .22, luft eller laser i fremtiden?

 

Er det noen som har tanker om det er noe man kan gjøre med målmateriell, skyteøvelser etc som vil gjøre sporten vår mer publikumsvennlig?

 

Inntoget av elektroniske skiver vil jeg tro ga et lite løft for de som var lei av å sitte i grava og anvise. Treningen ble mer effektiv ettersom 2 timer på skytebanen resulterte i 1 1/2 time skyting og ikke 30 min skyting og 1 1/2 time på anvisning og klargjøring av utstyr. Men forsvant litt av det sosiale aspektet?

 

Kom gjerne med egne tanker, vurderinger og tiltak. Det er faktisk viktig at vi har noen tanker om hvordan vi bør promotere vår idrett i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man må prøve å være mere synlige i lokale media, små lokalaviser lager mer enn jerne reportasjer om lokale tilbu og lag/foreninger osv. Ring lokalavisa og iviter dem på på trenig, stevner og jakt, sørg ofr å gi dem et godt inntrykk av spenningen og det sosiale ved sporten. når man har en jornalist for seg selv er det også lett å påvirke denne til å se det positive og dermed skrive posittivt om dette.man kan også skrive små artikler selv å sende inn bed bilder, er det bra så kommer det fort på trykk også. Vi har gode erfaringer med dette fra speidern og har klart å bortimot et titalls artikler i året i lokalavisa der gruppa mi holder til. Nå er jo ikke speidern helt i samme situasjon siden de fleste er positive i utgangspunktet, men jeg tror det er en metode som kan fungere for skytesporten også. De fleste foreninger har sikkert noen som kjenner noen som kjenner noen i lokalavisa, og det er kontakter man bør bruke. De fleste, utenom storbyene verfall, er jo ikke så alt for negative til dette.

 

Et tiltak til støyprolemet kan jo være å sette opp støyvegger rundt skytebanen, kan sikkert gjøres relativt rimelig på dugnad. En annen mulighet er å endre lovverket så man kan bruke lyddemper på skytebanen for å redusere forstyrrelsene,.

 

Bare hiver ut noen ideer her, konsruktiv kritikk tar jeg gjerne imot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det hadde hjulpet om vi somjegere og skyttere hadde en sterk ryggradsorganisasjon som hadde talsmenn som kunne komentere de sakene som måtte oppstå i media. Noen som hadde peiling på hva de snakker om.

Se på NRA for eksempel, som er verdens største. De er en sterk ryggrad i det Amrikanske skytter miljøet som har både advokater og talsmenn som kan snakke for seg. Hadde man hatt en slik sterk organisasjon kunne neste steg blitt å reklamere for den organisasjonen i TV og aviser. Disse reklame innslagene måtte selfølgelig ha vært gjort orntlig ellers ville det nok ha motsatt effekt. Se på reklamefilmen til "Natteravnene". De har en "bra" reklamefilm om noe som vi egentlig ikke har så mye intresse av, men som selger seg selv pga at det er så proffesjonelt laget.

 

Hadde vi kunne selge oss med proffisjonalitet hadde vi fått frem det budskapet vi ville å vist jegere i media med riktig vinkling.

 

 

BrunoMY$0.2Engerdal

Link to comment
Share on other sites

Informasjons arbeide er det viktigste vi kan gjøre. Å etterstrebe at vi som er skyttere, samlere, jegere osv er helt normale mennesker uten noen kriminel tilknytning. Vi må fortelle at det er lov å eie både glock i 9mm og .44 magnum i Norge. Vi må vise at det går ann å eie en pumpehagle uten at man er "gangsta" at det vi har, er en hobby ikke samfunnsfientlig aktivitet.

 

Jeg tror også at vi må vise mangfoldet i "skytter norge", alt fra sosialistiske rugerfetishister til godseiere med graverete haglegevær osv.

 

Å forholde seg til lokalpressen er nok et lurt utgangpunkt, og så gjelder det å holde sin egen sti ren og ikke snakke dritt om andre bare fordi man ikke er helt enig med alt.

Link to comment
Share on other sites

uten noen kriminel tilknytning.

 

Hva skal defineres som kriminel tilknytning :?: Kjøre fortere enn lovlig hastighet :?: Importere og bruke utstyr som ikke er godkjent for bruk i Norge (ref Garmin hundepeiler..) :?: Ran :?: Ulovlig jakt :?: Eller skal det være opp til "hvermansen" å definere dette :?:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger en samlende organisasjon, en slags paraply. Totalt er skyting en stor sport i Norge men vi er splittet i så mange forbund at vi fremstår som en litt sær mini-sport.

Link to comment
Share on other sites

Hva menes med skytesportens anseelse. Har vært mer og mindre aktiv skytter og jeger i over 30 år og kan ikke se at det er noe direkte behov for økt anseelse i betydningen "stueren". Den norske jeger og skytter er nok ikke særskilt uglesett av den ikkeskytende del av befolkningen. Utfordringen er vel heller å opprettholde eller helst øke antall skyttere/ jegere i årene som kommer. Blir vi for få som driver med dette i et stadig mer urbaniset samfunn blir vi marginalisert og da er løpet snart kjørt i forhold til myndigheter og grupper som i gitte sammenhenger kan se det formålstjenelig å innføre enda mer restriksjoner i forhold til skyting/ jakt/ våpeninnehav.

 

De største utfordringene slik jeg ser det vil i hovedsak være knyttet til hvordan rekruteringen til skytesport og jakt kan økes samt hvordan vi kan hindre at våpenlovgivningen og tilhørende forskrifter ikke gjør at terskelen for ervervelse og innehav av skytevåpen ikke blir for høy.

 

Den nylig vedtatte våpenforskriften er på mange måter dessverre et steg i feil retning og verre blir det nok snart om vi skyttere og jegere ikke makter å stable på beina en (paraply)organisasjon som kan i vareta våre interesser.

 

Et grasrotopprør i NJFF, NSF eller DFS slik at ledelsen i noen av disse organisasjonen "våkner" og tar problemet på alvor er nok for mye å håpe på.

Link to comment
Share on other sites

uten noen kriminel tilknytning.

 

Hva skal defineres som kriminel tilknytning :?: Kjøre fortere enn lovlig hastighet :?: Importere og bruke utstyr som ikke er godkjent for bruk i Norge (ref Garmin hundepeiler..) :?: Ran :?: Ulovlig jakt :?: Eller skal det være opp til "hvermansen" å definere dette :?:

:wink:

 

muligens upressis her, men jeg tenker paa det at jeg moeter mennesker som ikke tror at det er lov aa eie pistoler i norge, og at det aa ha vaapen er en kriminell handling i seg selv (for ikke aa snakke om hva du har tenkt aa gjoere med det...)

Link to comment
Share on other sites

Angående postene som er skrevet om et norsk "NRA" så sitter jeg nå og leser i en brosjyre fra NSF som de ga ut i forbindelse med deres 50 års jubileum i 1996. Der står det;

 

"etter initiativ fra Nsf ble det i 1987 dannet et permanent fellesutvalg-Skytterforbundenes fellesutvalg-SFU, for å fremme samarbeidet og samordne innstillinger angående offentlige lover, forskrifter, andre bestemmelser, mediekontakt og PR. De samarbeidende organisasjoner er: DFS, NSF, NJFF, NFPS (praktisk sk.) NBIF (bedriftidrettsf. og NSSF (skiskytterforb.) Utvalget har ført organisasjonene nærmere hverandre i det daglige arbeid og oppnådd innflytelse som de enkelte organisasjoner ikke ville hatt alene."

 

Dette kunne jo høres litt ut som norges svar på NRA men når jeg googler etter info finner jeg absolutt ingenting av relevant info...

Link to comment
Share on other sites

I min region (Midt-Troms) har vi (pistolklubbene) etter hvert blitt mye flinkere til å formidle resultater til sportsjournalistene i avisene. Samt å sørge for forhåndsomtale i forbindelse med avvikling og deltakelse i nordnorske, norske og internasjonale (f.eks. barentskamper) mesterskap.

 

Vi oppmuntrer også journalistene til å komme og lage reportasjer fra konkurransene. For noen år siden sa en journalist: "Herregud, nå var det godt å få se noe annet enn dårlige fotballkamper!"

 

Jeg føler at vi til en viss grad har lyktes i å etablere et bilde i publikums bevissthet av pistolskyting som idrett. Nå er dette en region der skyttersporten (les: DFS) tradisjonelt har stått sterkt, så det har muligens vært lettere for oss enn for mange andre.

 

Det er i alle fall viktig at vi ikke blir oppfattet som en gjeng med særinger som møtes i det skjulte for å drive med potensielt farlige og kriminelle aktiviteter. Og la oss huske at cowboyhatt og skulderhylster neppe er det beste utstyret å iføre seg når man skal avbildes i avisen!

Link to comment
Share on other sites

Hva med en anelse selvjustis hva folkeskikk angår?

 

Siden jeg til tider har vurdert å prøve meg på pistolskyting, hender det at jeg smetter innom tråder som har med korte skytevåpen å gjøre. Å du hellige jul (!) hvor lite fristet jeg blir til å oppsøke en klubb, betale medlemsavgift pluss forbundsavgift og bli litt aktiv når jeg leser hva enkelte tilsynelatende toneangivende personer kan klare å brekke ut av seg av intolerante, utrivelige og fordømmende uttalelser. Siden jeg er jeger og rifleskytter er jeg selvsagt ikke i stand til å se det samme i disse miljøene (splinten i min brors øye og bjelken i mitt eget åssåvidere), men det ville vært overraskende om det ikke fantes like uspiselige holdninger blant langpangbrukerne.

 

Som sagt: Folkeskikk. Og apropos det: viewtopic.php?f=28&t=10919

Link to comment
Share on other sites

Hva med en anelse selvjustis hva folkeskikk angår?

 

Siden jeg til tider har vurdert å prøve meg på pistolskyting, hender det at jeg smetter innom tråder som har med korte skytevåpen å gjøre. Å du hellige jul (!) hvor lite fristet jeg blir til å oppsøke en klubb, betale medlemsavgift pluss forbundsavgift og bli litt aktiv når jeg leser hva enkelte tilsynelatende toneangivende personer kan klare å brekke ut av seg av intolerante, utrivelige og fordømmende uttalelser. Siden jeg er jeger og rifleskytter er jeg selvsagt ikke i stand til å se det samme i disse miljøene (splinten i min brors øye og bjelken i mitt eget åssåvidere), men det ville vært overraskende om det ikke fantes like uspiselige holdninger blant langpangbrukerne.

 

Som sagt: Folkeskikk. Og apropos det: viewtopic.php?f=28&t=10919

 

Du bor da vel i en hyggelig by, med hyggelige pistolklubber :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...