Jump to content

Går Steyr- og KV-produserte Kragdeler om kvarandre?


joska

Recommended Posts

Det er to typer krag låskasser, mod 94 rifle og karabinlåskassene som kom senere. Steyr låskasser kan bruke sluttstykket og deler fra Kongsberg mod 94 men ikke fra karabinkasser fordi utdrageren er ulik.

Det er ikke alltid delene er helt tilpasset, men det er oftest en enkel sak å ordne.

Magasindeler går normalt ok mellom alle typer.

At gjengene på Steyr og Kongsberg rifler er ulike er nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Steyr låskasser kan bruke sluttstykket og deler fra Kongsberg mod 94 men ikke fra karabinkasser fordi utdrageren er ulik.

 

Takker :)

 

At gjengene på Steyr og Kongsberg rifler er ulike er nytt for meg.

 

Steyr-Kragen har trapesgjengar, medan KV-Kragen har firkantgjengar.

Link to comment
Share on other sites

Det er en rekke forskjeller mellom låskasser fra Steyr og Kongsberg.

Sluttstykker (inkludert utdragere) kan ikke brukes om hverandre uten til dels betydelig tilpasning.

En del andre deler kan enten benyttes uten videre, eller må korrigeres/tilpasses.

Forskjellene er grundig beskrevet i boken "Norske Militærgeværer etter 1867" side 189-191.

Se: http://www.nb.no/nbsok/nb/e6ab9b57bcbf3 ... ndex=1#191

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykker (inkludert utdragere) kan ikke brukes om hverandre uten til dels betydelig tilpasning.

 

Det er godt å ha i bakhovudet til evt seinare prosjekt. I første omgang skal eg ha tak i eit (fortrinnsvis defekt) sluttstykke som skal pynte lang-Kragen når den heng på veggen. Eg tenkte å ta vinkelsliperen fatt og øydelegge sluttstykket permanent ved å skjære bort sluttstykkehodet. Det går vel under kategorien "betydelig tilpasning" :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en rekke forskjeller mellom låskasser fra Steyr og Kongsberg. Sluttstykker (inkludert utdragere) kan ikke brukes om hverandre uten til dels betydelig tilpasning.

Jeg mener at Kongsberg og Steyr låskasser skal være bygget etter samme tegning, og alle deler går om hverandre.

De senere karabinkassene fra Kongsberg er en annen modell, og det er ikke 100% ombyttbarhet mellom delene som på mod 94..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte KV-avtrekk til min Steyr og det funka som snus det.

Men kan være litt tilpassning som må til og en kjent børsemaker sørpå sa til meg at kongsberg sluttstykke ikke gikk i min steyr.

Mulig jeg fikk avtrekk fra en karabin, det var iallefall ulik lengde på biten som går frem og fester i utsparingen foran avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Det er to typer krag låskasser, mod 94 rifle og karabinlåskassene som kom senere. Steyr låskasser kan bruke sluttstykket og deler fra Kongsberg mod 94 men ikke fra karabinkasser fordi utdrageren er ulik.

Det er ikke alltid delene er helt tilpasset, men det er oftest en enkel sak å ordne.

Magasindeler går normalt ok mellom alle typer.

At gjengene på Steyr og Kongsberg rifler er ulike er nytt for meg.

 

I boka til Hanevik står det at sluttstykket har annen vinkel på skruesegmentet i låseklakkene , og det står at det var flere detaljer som også var litt forskjellig laget enn på de Kongsbergproduserte geværene . Ikke min påstand at dette er den eneste sannheten, men det står nevnt i "Norske militærgeværer etter 1867" av Karl Egil Hanevik .

Link to comment
Share on other sites

At gjengene på Steyr og Kongsberg rifler er ulike er nytt for meg.

 

Ikke min påstand at dette er den eneste sannheten, men det står nevnt i "Norske militærgeværer etter 1867" av Karl Egil Hanevik .

 

Står vel også om gjenge-forskjellen i nevnte bok.

Link to comment
Share on other sites

Hanevik pleier å vite hva han skriver om, jeg har ikke sjekket i boken.

Men jeg har slitt ut noen kragløp, og det er samme løpene som ble brukt på både Steyr og Kongsberg så forskjellen kan ikke vær stor.

Jeg har også prøvd å bytte om sluttstykker, det fungere uten problemer, men jeg skal finne frem noen Krag og teste igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...