Jump to content

Ferdigrullet 6.5 til "langhold"


msteiro

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å teste skyting på litt lengre avstander i vinter for å variere litt, men lader ikke selv.

Noen ferdigrullet ammo som er dugandes?

 

Er en lett rem 700 med 50 cm løp og 1,5-6x42 kikkert, så ikke noe LH monster akkurat ;)

Kina lisens/kopi av en Atlas tofot blir montett as we speak.

Tenkte maks 4-500 meter hvis jeg får muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Norma 130gr DL Felt

Lapua 120gr Felt "920m/s"

Lapua 123gr Felt "920m/s"

 

 

Disse er DFS-feltpatroner, og er ladd til høyt 800-tall - 900m/s. Det varierer litt hvordan de går i det enkelte løp, men det skulle overraske meg om ikke en av den går bra i ditt. De koster 9,- per smell alle sammen ± noen øre.

Landrø har de to første, og Norma den siste.

 

Ellers så duger nok all DFS/skytterlagsammo på 4-500m, du må bare skru litt mer opp. Det fins/fantes en TopShot/Frankonia 130gr som var nokså bra selv om den er slapt ladd, og alle banepatronene:

Lapua 139gr

Lapua 136gr

Norma 130gr DL

Norma 130gr GT

Lapua 123gr

Lapua 120gr

 

Disse jeg nevner her vil ikke være optimale på 1000m for å si det sånn, men på 500 - helt ok. De er ladd til 800 - lavt 800-tall m/s.

 

Styr unna "Rekrutt", og "Jaktmatch", iallefall Norma sine. De er ladd med ei 100gr (fins også med 120gr, men den har jeg aldri sett i bruk) kule som er helt uegnet til langhold. Lapua sin Rekrutt kan kanskje virke i et nødsfall.

Norma har en "NP Trainer " med "8g" kule, Den er juryen litt ute på, det jeg har sett av den på 600m er "ubrukelig" - men det er ikke basert på mange skuddene.

S&B har en 123gr "Trainer" som kan gå bra i enkelte våpen, men som også går helt utrolig dårlig i noen.

Og så selger Norma en Fiocchi som er ladd med 140 SMK, den har jeg aldri sett i virkeligheten.

 

Fabrikk hjemmeladd i 6.5x55 så ville jeg prøvd å finne de i ca. den rekkefølgen jeg nevner dem her. De er så lette å få tak i at det skulle være unødvendig å komme langt ned på lista.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville unngått kuler med molycoat i første omgang. Jeg synes det bruker å bli slengere over og under de første ti-femten skuddene når man bytter mellom Norma DL og vanlig ammo. For ei rifle som du skal bruke til litt jakt og litt blink kompliserer DL unødig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det bruker å bli slengere over og under de første ti-femten skuddene når man bytter mellom Norma DL og vanlig ammo

Ja, jo - noen sier det der.. Jeg tror vel egentlig ikke noe på det - slengere får man gjerne uansett. Iallefall gjør jeg det :roll: Uansett så er det jo bare å pusse i mellom, så slipper en å lure.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7g

7g patronen tar 6.5x55, med muligheten til å skyte 8.4-9.3 kuler med høy BC og lav vindavdrift - ned til 308-nivå og under det. 7g har betydelig lavere BC enn alternativene. Siden en får 130gr DL med over 20% høyere BC, og samme fart - valget er temmelig enkelt... Men er opptatt av rekyl, så er 7g kula fin.

 

Hva er forskjellen på denne og OTS?

Hva er OTS?

 

K

Link to comment
Share on other sites

7g

7g patronen tar 6.5x55, med muligheten til å skyte 8.4-9.3 kuler med høy BC og lav vindavdrift - ned til 308-nivå og under det. 7g har betydelig lavere BC enn alternativene. Siden en får 130gr DL med over 20% høyere BC, og samme fart - valget er temmelig enkelt... Men er opptatt av rekyl, så er 7g kula fin.

 

Som jeg skrev, ville IKKE ha 7g. Eneste grunnen til at jeg ikke linket til 8g er at siden ikke ville laste.

 

Hva er forskjellen på denne og OTS?

Hva er OTS?

 

My bad, mente OTM. Står som et alternativ til HPBT på nedtrekkslisten.

Link to comment
Share on other sites

My bad, mente OTM. Står som et alternativ til HPBT på nedtrekkslisten

Aha :idea: OTM er et nytt og mye bedre navn på HPBT :roll: Jeg har ikke funnet noen annen forskjell iallefall?

 

OTM = Open Tip Match

HPBT = Hollow Point Boat Tail

 

Det er kanskje ikke nødvendigvis boattail på ei OTM-kule, men i praksis er det det. Jeg har iallefall aldri sett ei kule med betegnelsen OTM, som ikke har BT.

For alle formål som jeg kjenner til, så er OTM og HPBT det samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det som er forskjellen på de Lapua patronene det er snakk om her (OTM vs HPBT) er kulene. De som av Landrø benevnes HPBT har 123gr Scenar mens OTM har 120gr Scenar L. Ifølge Lapua har 123gr Scenar høyere BC enn 120gr Scenar L (BC G1: 0,527 vs 0,497 og BC G7: 0,263 vs 0,246), og derfor teoretisk et lite overtak når de sendes ut i samme hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun skytt Lapua ferdiglada 9g/139gr. Med tikka'en gjorde jeg førsteskuddstreff på 942m. Veldig fornøyd med det. Den hadde jo 60cm pipe da.

 

Jeg kjøpte en eske av hver, 8g, 8,8g og 9g for å teste. Så valgte jeg den som gikk best og kjøpte ett stort parti. 500m Bør ikke være noe problem. På den avstanden ville jeg prioritert fart over BC (ingen av scenar-kulene er direkte dårlige uansett). 8g 920m/s patronen er det beste valget IMO.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...