Jump to content

Hva skal jeg gjøre med min gamle BRNO?


HotShot

Recommended Posts

Har en brno zkk601 fra '83, som skal få en liten oppgradering. Som den er nå er kolben for lav, og stokken vrir seg ved fuktighet.

 

Enten må jeg bruke orginalstokken, gjøre løpskanalen større, bedde og få laga justerbar kolbekappe. Men kjedelig å koste på stokken hvis det ikke blir bra.

 

Alternativet er å kjøpe en boyds stokk og få tilpasset. Ser for meg at det blir mye mer stabilt med laminat, men må fortsatt bedde og mulig lage justerbar kolbe der også.

 

Blir vel sånn ca like dyrt i følge børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein boyds thumbhole Stock på Brnoen min :) Veldig fornøgd med den stokken. Har lagt på litt material i grepet då eg syns det var for langt bak i forhold til avtrekkaren, og bytta til tjukkare kolbekappa. Har kolbeforhøgar som er festa med borrelås. Funkar veldig bra :)

Eg hadde ein mauser stokk som var tilpassa med epoxy osv på først. Den hadde to grove sprekker fra eg overtok den frå pappa. Begge to vokste noken mm i året og tilslutt valgte eg og bytte stokk. Kjøpte då ein orginal stokk som eg fekk bedda osv. Første sesongen sprakk den og rekk bak låsekassa og ned mot grepet.

Var då eg bestemte meg for og kjøpe Boyds stokk og har ikkje angra på det :) Det at den er lakkert og dermed vedlikeholdsfri er eit veldig pluss for meg då eg bruker rifla i allslags vær og i bratte lier heile høsten. Greit og sleppe og holde stokken vedlike :)

 

Spørs litt ka stil du tenker med rifla. Eg har tenkt på ofte at eg skulle fått laga ein klassisk trestokk til rifla sida den betyr mykje for meg. Men ser liksom for meg at den blir ståande i våpenskapet då sida den er veldig god og skyte med sånn den er no.

 

Eit fantastisk våpen eg har skutt mange hjortar med :) Einaste eg savnar er lettare tilgang på dill til den. For eksempel avtrekket er slarkete. Men vanskeleg og få tak i nye delar så må nok fiske det som står på. Kunne og tenkt meg nytt underbeslag i aluminium f.eks for og spare litt vekt.

Link to comment
Share on other sites

Den er litt tung, men eg har 50cm løp med atec Maxim dempar på. Den demparen er tung så hadde nok spart litt vekt på kortare løp og lettare dempar. Sjølve stokken er ikkje mykje tyngre ein orginalt :) Kan vege den i helga viss eg husker det.

 

Absolutt ingen problem og ta ladegrep :) Tenker ikkje over det i det heile tatt, og på jakt går det fort. Det er så god plass i og rundt tommelhola at ein finner vegen tilbake naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Eg har også tommelholstokken frå Boyds til min 601. Eg har ikkje veid den men den er merkbart tyngre enn originalstokken. Dette er modellen som heiter "Varmint thumbhole", det finns ein liknande som heiter "Featherweight thumbhole" som eg då vil anta er lettare. Med kikkert (Nikon Monarch, 480 gram) og demper (Sonic 35, 300 gram) veg rifla i overkant av 4kg.

 

Den er like lang som originalstokken, i mitt tilfelle betydde det at eg måtte skøyte på kolben med 20mm. Det var ikkje behov for å gjere noko med kolbekammen. Tilpasninga til låsekassa var heilt "på trynet", eg fresa ut ein del med Dremel og bedda inn låsekassa med Biltema sin Stålepoksy og heimelaga søyler.

 

Har aldri tenkt noko over ladegrepet med denne stokken. Som volvobrage seier så er det romsleg rundt tommelholet.

 

Syns forøvrig ikkje stokken er nokon estetisk nytelse. Viss estetikk er viktig er Classic-stokken til Boyds eit betre val syns eg. Kjøpte tommelhol mest av vane, det var det eg var vant til på salongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som svarer deg har et helt annet våpen, en Browning Euorpean i 30-06 som nok har noen år på baken, kjøpte den for en billig penge med en stokk som var misshandlet til de grader. Fant en kar som hadde en laminert Boydstokk til en utgave med kortere låskasse, har selv tilpasset og beddet denne til min litt lengre låskasse. Stokken gav jeg ikke mer enn 1000 kr for, er jeg fornøyd. Stokken fungerer i massevis, men jeg synes treverket er aldeles for mykt, men at den nok er mere stabil er nok tilfelle. Tung er den også, så jeg tok ut noe materiale i bakerst i stokken for å lette den noe. Har ingen betydelse for styrken, kan i værste tilfelle påvirke balansen, slik at børsa blir noe mere fremtung, men det kan jeg nok leve med. Har limt på litt dekor ved pistogrep og forenden av stokken i et rødt afrikansk treslag som jeg ikke kjenner navnet på, smak og behag. Er det noen som vil ha bilder, kan jeg sende det til mailadresse, mestrer ikke å få det inn på dette fora dessverre.

 

Litt ok at det sitter en kolbekappe med navnet Boyd på, men hadde jeg fått velge hadde jeg nok montert en litt tykkere kappe, kanskje jeg finner en Franchi kappe en dag, og sliper til. Fult mulig å gå inn på min side på Facebook, så ser Dere litt av det jeg har gjort, flere bilder kommer etter hvert, muligens under firmanavnet Antikk Restaurering: Thomas Krüger-Monsen

Link to comment
Share on other sites

Har en brno zkk601 fra '83, som skal få en liten oppgradering. Som den er nå er kolben for lav, og stokken vrir seg ved fuktighet.

 

Jeg har et likt våpen, som jeg fikk beddet i sin tid. Grovt og raklete, men presisjonen er det absolutt ingenting å si på. Såfremt du ser for deg å fortsatt bruke våpenet, ser jeg ingen grunn til å ikke koste på bedding og evt. kolbeforhøyer, men du bør ikke forvente at våpenets verdi øker tilsvarende det du legger i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...