Jump to content

Lyddemper til 308/.223


Maverick

Recommended Posts

Ser det er noen tråder her om lyddempere, men trenger det inn med teskje... :oops:

 

Har bestilt meg en Tikka T3 Light SS i .223, denne skulle jeg gjerne hatt en lyddemper på og fra før av har jeg en Savage 308 som jeg også kunne tenkt meg demper til. Om ikke annet for treningsskytinga. Spørsmålet er jo da, kan jeg bestille demper til 308'en og samtidig bruke den på .223'en eller vil dette gi merkbart forskjell kontra en demper som er beregnet på en .223. Det er i hovedsak den rifla jeg vil ha dempet, men det ville jo vært et pluss om jeg kunne bruke den på begge.

 

Forøvrig lurer jeg på de demperne som villmarksdepotet har inne, er de gode nok eller er det noen som har dårlig erfaring med de? Ellers lurer jeg på hvor godt vil man kunne få dempet en .223? Regner med du ikke vil få den lydløs da kulen fortsatt er overlydshastighet på.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjerne gjenge den opp på begge våpen men i og med den er tilpasset diameter til 308'n vil hu få best effekt med den men den tar jo av en del på 223 og men er du ute etter det optimale blir det for stor lekkasje mellom kule og baffler ,derfor mere kruttgasser ut og strkere smell . Jeg har prøvd denne forskjellen i praksis .

Mitt tips til deg er en VMAC2 , den deles midt i to så du bruker bakre del på begge våpen og skifter fremre del etter kaliber . En lett (530 g) teleskopisk demper som demper like bra som allle de andre typene av samme størrelse . Billig er den også ca. 2500.- komplett for ett kaliber og ca. 1500 for frontdel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Fant A-tec, litt dyr men ser bra ut. Jeg kunne ikke finne noen som hadde den VMAC2 demperen, noen som har en link? Ser forøvrig at jaktdepotet har en BR Reflex T8 til 2995,- som også inkluderer fresing av gjenger på våpenet. Er det noen som har erfaringer med denne?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Fant A-tec, litt dyr men ser bra ut. Jeg kunne ikke finne noen som hadde den VMAC2 demperen, noen som har en link? Ser forøvrig at jaktdepotet har en BR Reflex T8 til 2995,- som også inkluderer fresing av gjenger på våpenet. Er det noen som har erfaringer med denne?

 

Søk på VMAC3 istedet... Jaktpartner Gjøvik som er importør av denne...

Link to comment
Share on other sites

Var inne på Jaktpartner Gjøvik, men det eneste jeg fant var forskjellige Hausken dempere (Mulig en av disse var demperen jeg var ute etter) men for den beste med to deler var prisen 5000(!),- det var litt i meste laget... Billigste lå på over 3000,- :)

 

Svarte for en hobby dette er, trodde fluefiske var dyrt... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har valget falt på en Tikka T3 Light SS. :D Men jeg ønsker å få montert lyddemper med det samme. Etter å vært i kontakt med Jakt og Friluft har jeg fått vite at det kun er Hausken som lager tilpasset kaliber 223.

 

Personlig liker jeg ikke utformingen på Hausken utseendemessig men det betyr jo selfølgelig mest at den fungerer bra.

Hva har dere montert på deres 223.rem ?

Link to comment
Share on other sites

her er en av 100 like tråder om lyddemper jeg fant....;Innleggets emne: Hvilken lyddemper til Tikka T3 super varmin...

søk og finn!!! :roll:

 

Har søkt og lest den tråden, der er det snakk om kaliber 6,5. Hvist du har lest min tråd så søker jeg til 223. Man må da kunne starte en post uten vær gang å få den leksa. Når jeg snakker lyddemper til 223 så tenker jeg på hva man kan få kjøpt til kaliber 223, Evt. erfaringer andre som har 223 og andre dempere tilpasset andre kalibere på sin rifle. Om du svarer jeg har "#()%/)( på min 308 hjelper det meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av bruken av rifla,men vis du stort sett skal bruke den til jakt så har jo A-tec noen fine dempere i alu (TMM-5), skal du skyte mye så ville jeg nok gått for cmm-6 demperen

 

TMM-5 finnes vel ikke til kaliber. 223.rem i følge jakt og friluft. Er det til 6.5 man bør gå for da ?

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er stort sett ingenting alikevel på ein .223, så der har eg ikkje merka forskjell. På lyden derimot, så kan du trygt sei at den funker bra. Som eg skreiv i forrige post, så merker eg ikkje store forskjellen på smellen om eg skyt med ein .223 eller 6.5x55. Så det funker veldig bra det.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er stort sett ingenting alikevel på ein .223, så der har eg ikkje merka forskjell. På lyden derimot, så kan du trygt sei at den funker bra. Som eg skreiv i forrige post, så merker eg ikkje store forskjellen på smellen om eg skyt med ein .223 eller 6.5x55. Så det funker veldig bra det.

 

Har du noen bilder med denne montert på rifla ? du har ikke kappet løpe eller noen like endringer ?

Link to comment
Share on other sites

Skal legge ut bilde om et par minutter, skal ta eit bilde av den no. Rifla er ei Star Baikal IJ-18, as cheap as they come, men løpet er orginal lengd på og eg meinar det var 57 cm ganske nøyaktig.

 

Her er bilde av "skjønnheita" host... :lol:

Star_demper.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikkje værst det der Chiperon. Eg går vel i tanker om å få fiksa det avtrekket mitt på den børsa, då skal den gå an å bruka til et eller anna. Pr. i dag så slit eg med å få gode samlinge med det elendige avtrekket som er på den. Ellers så har det gått med ein tennstift ( litt for tidlig ) utover det, så er eg fornøyd med ei rifle som kosta 990.- i sin tid. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal legge ut bilde om et par minutter, skal ta eit bilde av den no. Rifla er ei Star Baikal IJ-18, as cheap as they come, men løpet er orginal lengd på og eg meinar det var 57 cm ganske nøyaktig.

 

Her er bilde av "skjønnheita" host... :lol:

Star_demper.jpg

 

Den der dempern så "bøs" ut :) , likte det! Det er vel ikke en slik teleskop demper?

Link to comment
Share on other sites

Hallo,. Jeg har prøvd Br reflex, A-tec tmm-5 og Hausken på min t3 i cal 223.

Jeg er absolutt best fornøyd med Hausken må jeg si. Demper veldig bra og er lett. Vær klar over at det finnes flere utgaver, den nyeste veier under 400g.

Synes det er litt synd at tmm-5 ikke lages med mindre hull, da dette nok hadde hjulpet betraktelig på dempingen. Ellers er jo det en skikkelig fin demper.

Refleksen er nok en veldig solid og bra sak, men blir virkende veldig tung på så lett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...