Jump to content

Problemer med kammring av Mega 6.5 kuler


sporhundenLeo

Recommended Posts

Col i ladeboken er 76mm

 

Col i vihtavuori reloading manual (http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... auser.html) er 73mm

 

Col fabrikkammunisjon (egen måling) er 71mm

 

Slutter meg til råd om å måle col ved friflukt 0 i egen rifle, jeg ville satt col til friflukt minst 2mm (ta høyde for unøyaktighet ved måling), men husk at kortere col ->mindre forbrenningskammer ->høyere trykk; start pent og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har satt noen kuler på 73 mm etter VV/Lapua sine tabeler.

Vurderte om jeg slukke se hvordan 76 MM ble men fikk svar her på hvor lang en frabrikk ladet var, 71mm.

Men jeg fikk testet 2 skudd hvor sluttstykke "buttet" litt når jeg de presset inn. Kunne ikke se noen tegn til slitasje på hylse.

 

Ble ikke noe klok på det med ladeboken og måle friflut.

 

Kule, Mega 6.5 10.1g

Krutt, VV160

Rifle, schultz & larsen classic dl

Pipelengde, 56cm

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke noe klok på det med ladeboken og måle friflut.

 

 

Du måler ikke friflukten. Du måler maks patronlengde du har plass til i ditt kammer med aktuell kule.....og trekker fra den friflukten du vil ha.

Måler du maks tilgjengelig patronlengde i ditt våpen til f.eks 75 mm med den aktuelle kula, trekker fra 2 mm friflukt om du vil ha det.

Da skal du sette patronlengda di til 73 mm.

 

Måla er bare som ett eksempel.

 

Oppgitte patronlengder i tabeller trenger ikke stemme med ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

"Ble ikke noe klok på det med ladeboken og måle friflut."

 

Oppskrift, for å måle patronlengde ved friflukt 0mm (også kalt "maksimal COL", som er et begrep jeg misliker- man kan forledes til å tro at dette er en patronlengde man faktisk kan bruke- hvilket man normalt ikke skal. Friflukt 0 er for BR- skyttere med spesialkammer og svart belte i lading, evt folk som synes de har for mange fingre eller øyne)

 

Du trenger:

- pussestokk

- tusj

-tape, gjerne maskeringstape

- aktuell kule (målet gjelder kun for den spesifikke kula)

- aktuell rifle (målet kan ikke overføres til andre rifler)

 

1) Foran på pussestokken er det et hull. Dekk det med tape (ellers kan det gi feilmåling med spisse kuler- dog neppe med Mega)

2) Lukk sluttstykke med tomt kammer

3) Sett inn pussestokken fra munningen til den butter mot støtbunnen i sluttstykket. Sett en strek på pussestokken der den forlater munningen (jeg setter litt maskeringstape rundt pussestokken på dette nivået, da blir streken lettere å se, og ikke minst lett å fjerne- så unngår jeg forvirring neste gang jeg skal måle)

4) Slipp en løs kule inn i kammeret (altså kun kule, ikke patron). Gi kula en liten kakk, slik at den sitter litt fast mot riflebommene i kammerhalsen.

5) Sett inn pussestokken fra munningen igjen, til den butter mot kulespissen. Sett nytt tusjmerke på stokken. Nå kan du kakke løs kula igjen med pussestokken

6) Nå har du to tusjmerker på pussestokken. Avstanden mellom disse merkene, er patronlengden som gir friflukt 0mm. Du kan da vite (omtrent) hvilken friflukt de ulike patronlengdene gir. Hvis, f.eks du måler "maksimal COL" til 77mm, kan du lade til COL 75 mm, med friflukt 2mm.

 

 

Håper dette var til hjelp! Hvis du skulle gjøre en slik måling, så skriv gjerne hva du fant (nyskjerrig, vet du)

Mvh Spindrift

Link to comment
Share on other sites

Det er mange veier til Rom (eller COL i dette tilfellet)

 

Jeg ble lei av pussestokktrikset og benytter heller en hylse som er presset bare litt i halsen, eller at halsen blir splittet med en avbitertang slik at kula sitter ganske løst, men fortsatt trenger litt trykk for å bli presset ned i hylsen.

En hylse som er bare presset litt ytterst i halsen kan bli litt ekkel om kula har krymperille.

 

Uansett, jeg velger altså en hylse der kula bare trenger litt press for å bli dyttet ned i hylsa. Kula settes langt ut og patronen legges i kammer, når sluttstykket lukkes blir kula presset mot bommene og ut kommer en patron med en COL der kula sitter helt i bommene. Om du er redd for at kula skal bli trukket litt ut av hylsa når du drar ut patronen, så kan kula med fordel sotes over et stearinlys, da ser du med en gang hvor langt inn den ble trykket i hylsa.

 

Dette er nok litt mer nøyaktig enn pussestokken, men begge er nøyaktige nok om man velger å lade med litt friflukt (1mm eller mer)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...