Jump to content

Skogsfugl jakt


SXP

Recommended Posts

Skal ikke påberope meg noen ekspertise på området, men kan jo selvsagt dele noen av erfaringene jeg har gjort meg.

 

Jeg har sett mest fugl tidlig om morgenen og litt utpå ettermiddagen. Midt på dagen virker det som det er litt roligere og da passer det bra med en lunsjpause.

 

Lengden på turen din vil være med å bestemme hva som er lurt å ta med.

Til en dagstur så mener jeg det er viktig å ha med godt med drikke (vann) og næring. Hvis du er kjent i området du skal jakte og vet at du møter på drikkevann underveis så kan du selvsagt sløyfe å ha dette med i sekken under hele turen.

Det er heller aldri feil å fyre opp et bål og koke litt kaffe til lunsjen, hvis du drikker kaffe da selvsagt.

 

Av viktige ting så mener jeg at skotøyet kan avgjøre om det blir en fin tur eller ikke. Hvis du handler nye sko nå så gjør deg selv en tjeneste og gå inn disse før du skal på jakt. Bruk også litt tid på å impregnere disse, selv om det er gore-tex og andre hypermoderne membraner.

Noen vil kanskje anbefale støvler og det er faktisk ganske behagelig å gå med, men du får ikke noe god støtte til ankelen i ulendt terreng.

 

Til slutt så vil jeg anbefale deg å starte med lite klær på overkroppen. Det er bedre å fryse litt når du går fra parkeringsplassen enn å bli gjennomvåt av svette etter 10 minutter. Hvis du ikke er så rutinert til å kle deg så kan du gjerne ha med ekstra av innerste plagg. Da har du muligheten til å prøve og feile litt gjennom dagen uten å få en ukomfortabel tur.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Her er en bok om skogsfugljakt som kan leses på nett;

 

RETTET LINK som først ikke funket..

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/2dd7c60853cbd8dcfe4e83abeeac279e?index=1#0

 

Kapittelet "Skogsfugljakt om høsten" s.51. er greia å bla igjennom.

 

dalsbygda.JPG

 

Merk det om "vingeskutt", lar du den begynne å løpe ser du den sjelden igjen, så skyt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du tror du går for sakte så går du sansynligvis for fort!

Der er jeg dypt uenig med deg. Dette er ikke smygjakt, da får en få skuddsjanser på skogsfugl uten hund. Å gå stille er en fordel, men fremdrift er viktigere her, enn ved smygjakt på bl.a. rådyr. Så jeg anbefaler god fremdrift, når en går. Men som andre har nevt, stopp ofte og stå (minst) noen sekunder helt stille.

Link to comment
Share on other sites

Når du tror du går for sakte så går du sansynligvis for fort!

Der er jeg dypt uenig med deg. Dette er ikke smygjakt, da får en få skuddsjanser på skogsfugl uten hund. Å gå stille er en fordel, men fremdrift er viktigere her, enn ved smygjakt på bl.a. rådyr. Så jeg anbefaler god fremdrift, når en går. Men som andre har nevt, stopp ofte og stå (minst) noen sekunder helt stille.

 

Jeg fikk meg en overraskelse en del år tilbake da jeg og en jaktkompis plutselig var havnet laangt inne i terrenget og hadde kort tid på oss for å nå hjem før det ble mørkt. Vi bestemte oss for å avslutte jakten, og gikk i meget hurtig marsj retning bilen. Vi holdt ca 30m mellom oss, og vi støkket flere fugl og fikk hhv to orrhaner og en tiur! Har aldri gjentatt dette da jeg ikke hadde følelsen av å jakte, men du verden så effektivt det var den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Når du tror du går for sakte så går du sansynligvis for fort!

Der er jeg dypt uenig med deg. Dette er ikke smygjakt, da får en få skuddsjanser på skogsfugl uten hund. Å gå stille er en fordel, men fremdrift er viktigere her, enn ved smygjakt på bl.a. rådyr. Så jeg anbefaler god fremdrift, når en går. Men som andre har nevt, stopp ofte og stå (minst) noen sekunder helt stille.

Og da er jeg litt uenig med deg. Men det finnes vel neppe noen fasit. Først må man skille mellom å gå med/uten hund. Uansett er det nok slik at de aller fleste går for fort. Jeg jakter alltid med stående fuglehund, og min erfaring er at bikkja skal springe, jeg skal rusle. Og stoppe ofte. Fokus på bikkja, lytte etter bjella, forsøke å lese adferden utifra hva jeg hører. Gå kanskje bare 50 meter, stoppe igjen, gjerne flere minutter. Når ting skjer, når jeg merker på bikkja at det er fugl i nærheten, kanskje stand-justering-ny stand etc, da er det tid for å få fart på beina. Ned og rundt er stikkordene. Indianerløping, mao stille men fort. Men under søk streber jeg etter å bevege meg langsomt og gi bikkja tid til å søke.

En ønsket bivirkning av denne tilnærmingen er etter min erfaring at bikkja holder bedre kontakt. Med mindre bjella blir stille oppsøker ikke jeg den. Det er hunden som må holde styr på hvor jeg er. Og den veit godt hvor jeg er og hvordan jeg beveger meg. Dukker det opp noe interessant langt unna, kommer`n inn og henter meg. Jakter forøvrig aldri med hunde-GPS, som jeg anser som beste måte å drepe rapport og samarbeid.

Mitt råd til TS er å bli kjent i terrenget. Studer kartet og bruk maaange timer på kryss og tvers i terrenget. Oppsøk små bekkefar, mørke juv/små dalfører, gjerne østvendt. Ofte gode storfuglområder. I blandingsskog, myrkanter og slikt finnes ofte orre. Bli kjent er kluet.

Link to comment
Share on other sites

Og du får kjøpe deg nye lesebriller, Geco. Har aldri påstått noe annet. Kanskje TS har en duganes fuglehund. Eller onkelen.

Jeg tror uansett en nybegynner med kort fra Inatur i ukjent terreng på støkkjakt kommer til å gå for fort.

Men uavhengig om man bestemmer seg for å beinfly terrenget, gå på henda eller hva som helst, så er det et godt tips å gjøre seg kjent på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Og du får kjøpe deg nye lesebriller, Geco.

 

Jeg tror uansett en nybegynner med kort fra Inatur i ukjent terreng på støkkjakt kommer til å gå for fort.

Tror ikke jeg trenger de brillene. :) At du er uenig med meg, angående støkkjakt, er greit det. Men, du begrunner det ikke. Du bare beskriver hvordan du bedriver skogsfugl jakt med hund, som om det vil hjelpe en nybegynner på støkkjakt. Støkkjakt og jakt med både stående- og støtende fuglehunder, er noe helt annet.

 

Hva du tror, er opp til deg. Kanskje du skulle prøve litt støkkjakt selv, eller lytte til bekjente som har erfaring. Det er forskjell på, "å beinføy" og det å ha god fremdrift. Jeg har ikke kommentert det med kjennskap til terreng, det er vel en selvfølge, for all jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...