Jump to content

Kjøp av våpenrelaterte deler i USA


Kamigawa

Recommended Posts

Hei.

Jeg reiser veldig snart en tur til USA og har lyst til å benytte anledning til å kjøpe litt diverse våpenrelaterte deler. Ser for meg å handle litt magasiner, en kolbe eller to og diverse småplukk til avtrekk og liknende. Tenker med andre ord ikke å handle vitale, registreringspliktige deler.

Delene skal medbringes i innsjekket bagasje.

 

Er det noen her som kjenner til lovverket rundt slikt? Jeg er klar over at magasiner over 10sk er trøblete i enkelte stater, men vil jeg bryte andre lover ved å kjøpe våpenrelaterte ting til personlig eksport?

Alle tips og råd tas imot med glede :)

Link to comment
Share on other sites

Det bør du ikke ta sjansen på. Selv om alt du kjøper hadde vært lovlig, men du hadde blitt stoppet av en misforståelse, kan advokatregninga være ruinerende før du kommer ut av USA. Jeg kjenner en som har en Sauer STR i 22lr i USA og det er ikke snakk om å ta med eller sende Engbo magasiner til ham selv om de koster under $100 pga risikoen for misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Tja, en kompis var der borte i sommer å ville kjøpe rail til en Benelli hagle........we need to see Your american gun permit var svaret han fikk, ta i det minste med deg våpenkortet ditt. Export av våpendeler er strengt regulert der borte som du allerede vet.....jeg ville nok heller sendt tingene hjem som post med ditt eget navn som avsender og mottager, tror ikke du vil trives med å bli stoppet av 10 bevæpnede vakter i innsjekk fordi du har "ulovlige" våpendeler i kofferten, det er nemlig mange der borte som mener at er delen til et våpen ja så er det en våpendel, selv om det er en skjefteskrue til en 1911

Link to comment
Share on other sites

Ladepresser for privat bruk er spesifikt unntatt i ITAR-bestemmelsene. Selv ville jeg ikke risikert å tolke det til noe annet enn en enstasjonspresse. For alt annet er det bedre å finne nettbutikker i Canada eller andre vettuge steder. Også EU kan være kranglete når det gjelder fjernsalg. New Zealand er antagelig ikke like grinete, men portoen vil nok få deg grinete i stedet...

Link to comment
Share on other sites

fjærsett og smådeler er jo ikke underlagt ITAR, men det er ikke sikkert at du som utlending får kjøpt det over disk der borte

 

Var ikke noe problem for meg å få kjøpt slike ting over disk, i hvert fall i Texas når jeg bodde der i første halvdel av 2016.

Basspro-shop, Full Armor Firearms, carters country, Gander MTN osv

Link to comment
Share on other sites

rail til en Benelli hagle........we need to see Your american gun permit var svaret han fikk,

Må ha vært i en kommuniststat, det finnes ingen føderal tillatelse for å eie vanlige våpen og frie stater har heller ikke noe slikt i sitt lovverk. Eventuelt prøvde de seg på en spansk en for å slippe å komme i klemmen selv ved å ha solgt varer som krever eksportlisens til en fyr med rar aksent.

 

De fleste steder får man nok kjøpt alt som ikke krever NICS-sjekk, i alle fall hvis man betaler kontant og sikkert i mange tilfeller med kredittkort også - selv om ITAR-varer som betales med utenlandsk kort skal få røde flagg til å sprett ut så er det neppe alle lokale våpenbutikker som har implementert systemer for å fange det opp.

 

Men en rail omfattes av ITAR mtp eksport og det ville i utgangspunktet være ulovlig for en privatperson å kjøpe en rail og ta den med ut av landet uten at US State Dept ga eksporttillatelse. Anbefaler at man leser regelverket før man handler, for den regelen om unntak for varer med verdi under $100 gjelder ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var i New Jersey og de er vel kanskje litt ekstra strenge.

New Jerseys våpenlover er helt hinsides, staten har blitt beryktet bl.a. fordi folk fra nabostatene havner i trøbbel hvis de finner på å kjøre gjennom NJ med sine lovlige våpen... De har også gjengproblemer så det holder, men det er lettere å springe etter vanlige folk for de pleier ikke å skyte tilbake.

 

Men altså, pga de mulige konsekvensene av å forbryte seg mot eksportlovgivningen (som ER føderal) ville jeg ikke giddet å handle noe som kanskje kan tolkes til å være på ITAR-listen av en nidkjær tjenestemann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...