Jump to content

"Beste" skumring og langholds kikkertsikte, kombinert.


Oddbjorns

Recommended Posts

Hei

Er som tittel seie på jakt etter eit godt kikkertsikte til skumring og langhold, men ønsker helst noe under 30 lapper.

 

Det aller viktigste er skumrings egenskapen, da dette blir brukt mest, men skal ha god mekanikk og forstørring.

 

Er interessert i alle merker, untatt Zeiss. Hensoldter vel samme ulla, så dei blir ikkje aktuelle heller. (har dårlig erfaring med service)

Men ein kan godt samanlikne med Zeiss sikter for all del, dei er jo tross alt en av dei betre når det kjem til skumring.

 

Har sett litt på:

Kahles K624i

Swarovski X5(i) 5-25x56

Swarovski Z8i 2,3-18x56

 

Og eit par andre, men er vanskelig å finne tester på alle, og komme fram til ein konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Til LH hadde jeg styrt unna swaro.. Lite elevasjon og ikke medforstørrende retikkel(Det er smak og behag forøverig).. Også må jeg bare få si jeg syns Swaro X5 er noe av det styggeste jeg har sett! Tårnet ser ut som en dårlig prototype:p Z8 er jeg redd blir enstremt trang uten og prøvd den.. Men den kikkerten er bare en tynet Z6 som allerede er i grenseland trang med høy forstørring..

 

Jeg har hatt Kahles624i og jeg skal ha det igjen når det blir midler!! Den kikkerten brukte jeg til alt! Rådyr fra 5-300m+, rev på åta i svarte natta og stål til lang forbi 1000m:) Byttet bare fordi jeg ønsket annet retikkel og ccw tårn og tenkte brøvde derfor noe annet(angrer litt;).. Veldig fornøyd med IOR kikkerten som har det beste LH/jakt retikkelet jeg har hatt og man får mye for pengene! Men Kahlesen er uten tvil en bedre allrounder som er lettere og smekrere på rifla. Den er også bedre i skumringa..

 

S&L 4-16x56 PM ii Ultra Bright bør man også vurdere om skumringsegenskapene er viktig! Der har du nok noe av det beste for LH/Skumring! Men om prisen blir under 30K er jeg neimen ikke sikker på..:/

 

Kahles624i Gen3 er nok bankers!!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Siden du har hatt k624i, korleis er den samenlignet med andre sikter som er i toppsjiktet?

 

Siktet kommer til å stå på rifla som blir brukt til "alt", utenom langturer.

Så blir primært hjortejakt om kvelden på innmark ol, men også en del gjess seint vår / tidlig sommer (skadeløyve), desse blir felt på lenger hold så meir forstørrelse kommer godt med.

 

Men kva er forskjellen på ccw og cw tårn? veit kva det står for, men ikkje kva som er vanlig, og kva en foretrekker.

 

Har i dag en Meopta R1 3-12x56, og har klart meg fint med den i 2 sesonger. Men nå som det blir meir langhold skyting så føler eg behov for noko med ballistikk fårn og meir forstørrelse.

 

 

 

oddbjørn

Link to comment
Share on other sites

Når man er oppe på dette prisnivået her er den optiske forskjellen så marginal att det er håpløst og skille den ene fra den andre. dvs. jeg kan mene att Kahlesen er skarpere og bedre i skumringen enn PM2 men du vil høre like mange si det motsatte! Så derfor må man nesten ta ett valg selv ift. finesser, utseende og tekniske løsninger, Retikkel, tilgang..

 

PM2 og Kahlesen er to kikkerter som ofte blir satt opp mot hverandre og personlig velger jeg Kahlesen da den er smekrere, lettere, bedre plassering av parallakse(man kan justere alt med en hånd) og har tårn som ikke bygger så mye(relevant da riflene mine er med meg på jakt). Synes JEG! Ingen av de blir feil uansett!

 

cw og ccw er også personlig preferanser og hva man er vant med. I mitt hode er det logisk att ting flytter seg opp når jeg skrur mot klokka(Sånn som det gjør når man skrur en skrue) andre har ikke denne tilnærminga og syns cw er mer logisk. cw er det "vanlige" i Europa men man har totalt sett flere kikkerter og velge mellom med ccw..? Tenker du litt på det har du sikkert en liten kobling som sier deg hva som er mest logisk for deg:)

 

Skal du skyte langt bør du se litt på de forskjellige retiklene du kan velge mellom og, begynner du og bruke retikkelet aktivt kan det være lurt og ha valgt ett retikkel du mener passer deg! MSR er jo en sikker vinner og kanskje det mest brukte i LH gamet og her er det en liten forskjell mellom PM2 og Kahles som lett gjør att jeg velger den ene foran den andre! Kahlesen har en liten dot i senter på MSR retikkelt sitt mens PM2 har et helt kryss. Til jakt(spesielt) syns jeg det er helt konge og ha en dot!

 

Kahles MSR

kahles-msrki-msr-scope-reticle.png

 

S&B MSR

schmidt-bender-msr-scope-reticle.jpg

 

Små ting, Stor forskjell.. Du er den enseste som vet hva som passer deg best!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å bestemme seg for hvilken løsning man velger på justeringen og så tilstrebe å anskaffe sikter med samme løsning på alle en bruker. Merkes godt når synet svekkes, og det ikke lenger er mulig å lese av skalaen på tårnet uten lesebriller, eller når siktet skal brukes i dårlig lys, at sikter med forskjellig løsning lett fører til tull når en bare teller knepp. Fucka opp en jaktfelt pga dette i vår. Enda verre er det selvsagt om miseren skjer på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Aannerud, takker for svar igjen.

 

Enkel å greit forklart med cw kontra ccw, å har funnet det som blir logisk for meg.

 

Men har funnet flere tester av Kahles'n som ikkje eg begeistret for optikken, att den ikkje blir skarp ol. Er dette noe du har erfart? eller andre?? Optikk i denne prisklassen MÅ vere skarp i dagslys.

 

Har også sett litt på S&M PM2 UB slik som nemnt, men finner alt for lite om denne, samt ingen pris i norge?

 

Er det andre kikkerter som er verdt å kikke på? Er Vortex razor hd gen ii 4.5-27x56 noe å vurdere i det heile tatt? Amerikanere er jo ikkje til å stole på når det kommer til kva som duger i dårlig lys. Noen som har nemnte kikkert?

 

Oddbjørn

Link to comment
Share on other sites

Tror ærlig talt du har lite og bekymre deg for! Og kjøper du Gen. 3 er den enda bedre optisk enn Gen. 1 og 2(som er like optisk) Jeg hadde Gen. 2 og hadde ingenting og utsette på optikken! Men det finnes sikkert skarpere kikkerter der ute, men de har kanskje mindre forstørring, dårligere skumringsegenskaper, Mer kilene på øye plassering osv.. Jeg kommer ikke på noen kikkerter som er suverene på alle punkter..?

 

Vortex Razor hd gen. 2 er nok en grom kikkerter, og den har en suveren garanti! Og mange sier den er god i skumringa.. Men den er TUNG og stor! Og lyser opp hele retikelet, noe som jeg personlig syns er helt ubrukelig til skumrings jakt! Mange mener noe annet:) Men man etterstreber alltid ett så svakt lys som overhode mulig i retikelet når man jakter om natten/kvelden og da kan jeg ikke skjønne det er noe fordel att det blir mye som skal lysesopp..? Jeg har bare kikket kjapt i en Vortex Gen. 2 og følte den var litt kilen på øye plassering(men rifla var ikke justert for meg så det kan være en årsak..?) Syns klikkene var litt "slappe" men det blir flisespikkerier.. På Kahlesen syns jeg på klikkene var litt små/trange, fort gjort og klikke forbi dit man skulle. Har hørt dette er bedre på gen. 3.?

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Elendig service instilling sammen med uvitenhet blandet med "verdensmester / altviter" er en dårlig kombo for en som jobber i service bransjen.

 

Velger heller å bruke opne sikter enn zeiss. Det seie vel sitt?

 

Hadde skrevet et lengre innlegg. Men når man blir irritert og lettere forbanna er det best å ikkje poste.

 

Men veit om andre som har fått dekka brukerfeil og skade av livstidsgarantien. Så er vist ekstreme forskjeller ute å går.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje høyrt om noen som har så dårlig erfaring som det eg opplevde.

 

Fattern mista ned handkikkerten sin fra eit jakttårn. Dette slapp han å betale. Så eg blir ikkje klok.

 

Men nå som alle ser kvifor eg vil halde meg unna zeiss kan vi heller prøve å komme tilbake på tema :)

Link to comment
Share on other sites

Elektronikken er som regel en liten modul som kan byttes. Det er ikke mange merker som har Vortex sin garanti. Du får nytt uansett hva som har skjedd, så lenge du ikke har gjort det med vilje. Om du så har ramla i ei steinrøys og knust siktet. Jeg vet kun om at Steiner og Leupold har lignende garanti på visse sikter.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå handler denne tråden ikkje om vår erfaring ang service til Zeiss. Vi får prøve å komme inn på topic igjen.. Vist neon føler for det så går det vel an å starte en tråd om service hos Zeiss. Men eg blir ikkje med.

 

Back to topic;

Prøver å finne noen med Kahles på lager så det kan vere milig å kikka igjennom før eit evt. Kjøp. S&B pm2 virker verre å finne noen som selger..

 

Får vente på svar på dei epostene som eg har sendt.

Link to comment
Share on other sites

Nå selger både Jakt&Friluft og Jaktdepotet S&B PMII 5-25x56 med P4fine til rett under 28K. Det er egentlig en "nobrainer" til den prisen hvis det er i området 30K man skal handle. Denne kikkerten er fortsatt målestokken for de andre produsentene.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft har ingen S&B sikter på nettsida som eg finner??

Prisen er no sikkert bra den, men når vi snakker denne prisklassen betyr det ikkje så mykje om en må sprenge budsjettet litt.

Etter det eg fant på nettet har S&B dårligste garanti på 2 år på alt. (Amerikansk side og litt gammelt, kan vere endra)

Vist dette ikkje er tilfelle så skal eg kontakte jaktdepotet ang 4-16x56 ub. Den virker spennende.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om kjøp av S&B er en "nobrainer" bare fordi de har kommet ned på samme prisnivå som tilsvarende kikkerter..?

 

Vil heller si den er mer aktuell til den prisen. Sånn den har vært priset ville vaffal ikke jeg vurdert den mot Kahles, Vortex, IOR og lignende. Så mye bedre har den aldri vært(om den er noe bedre..;))

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

De andre kommer og går, S&B består..

 

Hvor er Premier, Leupold og annenhåndsverdien nå? Kahles har heller ikke noen kontinuitet i dette markedet som S&B. Hvor er Vortex om 8 år?

Premier og Leupold følger ikke med i tida hvordan folk ønsker at siktet skal fungere. Det gjør Vortex og Kahles.

Link to comment
Share on other sites

Vortex har løpet av kort tid blitt det mest brukte siktet i PRS skyting i USA. Mest på bekosning av S&B. Noe må de ha gjort riktig.

 

De sponser toppskyttere men de kommer ikke inn på militærmarkedet av en eller annen grunn. I tillegg er det prisforskjell i USA. Det er det nesten ikke i Norge.

 

Premier har gått konk. Det er poenget mitt. Når jeg tenker meg om har det blitt veldig stille rundt Nightforce også selv om de har kommet med noen nye modeller.

Link to comment
Share on other sites

Vortex har løpet av kort tid blitt det mest brukte siktet i PRS skyting i USA. Mest på bekosning av S&B. Noe må de ha gjort riktig.

 

De sponser toppskyttere men de kommer ikke inn på militærmarkedet av en eller annen grunn. I tillegg er det prisforskjell i USA. Det er det nesten ikke i Norge.

De sponser ikke 50% av topp 100 PRS skyttere i USA. Militæret har andre krav. S&B retter seg nok mer mot dem enn Vortex. Militæret tildeler heller ikke kontrakter hvert år, samt at det skal litt til for at de skal bytte merke.

Link to comment
Share on other sites

De sponser nok ikke alle men de sponser en god del. Det samme gjør Bushnell.

 

Poenget mitt er bare at hvis man skal selge kikkerten om noen år tipper jeg at S&B holder seg best i verdi nettopp pga kontinuiteten. Det kan nemlig synes som om omsetningshastigheten på kikkerter av denne typen er større enn andre. Hvis interessen for langholdsskyting går over er det mange som har funnet ut at den dyreste kikkerten i skapet veier en halv kilo for mye til jakt. Da havner den på finn.no. I så tilfelle må jeg si at jeg som eventuell kjøper hadde vært mer enn forsiktig med Kahles gen 1 og 2 hvis jeg ikke hadde fått den vesentlig billigere enn tilsvarende S&B basert på noen kjappe søk på nettet.

 

Vortex veier 1kg for mye til vanlig jakt ;-)

Link to comment
Share on other sites

S&B er bra det men jeg ville ikke valgt kikkert fordi forsvare har valgt den og mtp. vidresalg..? Forsvare bruker vel fortsatt natoplank og:p kjøp kikkert fordi den har de specsa du er ute etter og fordi nettopp DU foretrekker den!

 

Og tro att Vortex og Kahles ikke er med om 5-6 år er bare tull, Kahles har vel verdens eldste kikkert sikte og har hengt med siden 1898 så de henger nok med en stund til!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid like givende å lese på kammeret når folk gulper opp den ene påstanden etter den andre om feks kikkertsikter de aldri har prøvd eller brukt. Det bare oser verdensmester. Har du bare lest og hørt om noe, så betyr det ikke en dritt før du faktisk har brukt gjenstanden så mye at du kan bevise din påstand.

Jeg jakter og skyter året rundt med 3 stk Vortex Razor HD Gen2 kikkerter, de fungerer helt topp både om dagen og om natta. Belyst retikkel er en vanesak. Optikken er dessuten så bra at jeg omtrent ikke slo på lyset på retikkelet under månen i fjor høst. Og det ramla mange og 20 dyr for børsa mi. Kikkerten er tung ja, men ikke for tung. Da bør folk heller komme seg vekk fra nettet og heller trene litt, om de syns det blir slitsomt med 500 gram tyngre jaktrigg.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er einig med att en må uttale seg om det en har prøvd, å ikkje kun kikket igjennom hos en forhandler når vi diskuterer optikk for skyming.

Men sjølv seier du kun att den er god nok, uten å samanlikne med andre kikkerter.

Min erfaring tilseie att kvart minutt teller, og en kommer kanskje ut en dag tidligere på måneskinnsjakt med virkelig god optikk. (Ut ifra kortid andre jegere lokalt er ute)

Så korleis er Vortex'en mot en 56 zeiss som "alle snakker om"? Eller andre kikkerter.

 

Ellers prøver eg å få testa kikkerter nå. Men er jo ikkje letr i Førde (sfj) området. Har kun Våpenloftet som forhandler.

Må eg kjøpe på nett for så å bruke angrerett?? Er vel å dra det litt langt?

Link to comment
Share on other sites

Eg trur kanskje det er lettere å bli skuffa eller missfornøgd når man kjøper kikkert i den prisklassen. Vart godt fornøgd med Meoptaen til ~10.000 når den var omtrent like god som en Zeiss i skyming. Har hent eg har gitt meg seinare enn en kompis med Zeiss.

 

Men dette er jo mi meining.

 

Var innom Våpenloftet, dei ville jo helst selge meg en Zeiss, men etter litt diskutering så bestilte dei en Steiner Millitary 5-25x56 så eg kan kikke i, noen som har sett i denne å har mulighet å sammenlikne den med noko anna?

Dei hadde også mulighet å skaffe Kahles men dette var bestilling hos Schau (?) Så det vart ikkje bestilt inn.

 

Sånn etter det som er kommet fram i denne tråden er det S&M pm2, k624i. Vortex gen2 og muligens Steiner som kan vere av interesse. Har eg glemt noen?

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid like givende å lese på kammeret når folk gulper opp den ene påstanden etter den andre om feks kikkertsikter de aldri har prøvd eller brukt. Det bare oser verdensmester. Har du bare lest og hørt om noe, så betyr det ikke en dritt før du faktisk har brukt gjenstanden så mye at du kan bevise din påstand.

Jeg jakter og skyter året rundt med 3 stk Vortex Razor HD Gen2 kikkerter, de fungerer helt topp både om dagen og om natta. Belyst retikkel er en vanesak. Optikken er dessuten så bra at jeg omtrent ikke slo på lyset på retikkelet under månen i fjor høst. Og det ramla mange og 20 dyr for børsa mi. Kikkerten er tung ja, men ikke for tung. Da bør folk heller komme seg vekk fra nettet og heller trene litt, om de syns det blir slitsomt med 500 gram tyngre jaktrigg.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Ingen grunn til å bli snurt pga Vortex. Oddbjørns sier han skal ha en kikkert til det meste av jakt unntatt langturer. Da regner jeg med at noen av jaktskuddene kommer til å bli tatt på frihånd uten hjelp av tofot eller annen støtte. Da er en Vortex som veier 1375 gram ingen hjelp overhodet. Nevnte S&B og Kahles er også alt for tunge.

 

Hvis man trener og skyter nok under kontrollerte forhold for å se hva vekta på kikkerten har å si for resultater på frihåndsskyting vet man at tunge kikkerter er en ulempe hvis man skal holde seg innenfor en realistisk totalvekt på en rigg. Hvis man picrailer flere rifler for å flytte kikkerten rundt blir det som regel enda verre. En 1kg+ kikkert på en std Sauer 202 eller Blaser retrekker forbedrer ikke akkurat treffprosenten på frihånds jaktskudd.

 

Jeg var med på langholdskyting på Hengsvann for noen år siden. Der hadde jeg vel ca 40-50% treff på 5 og 600m gongene stående med lang arm med ei metallsiluettrifle på 4,6kg og dot-kikkert. Det hadde jeg aldri greid med samme rifle med en kikkert på 1kg+ og juletreretikkel på toppen. Vanligvis skyter jeg løpende viltmål med top of line utstyr selv om jeg har vært skytepensjonist i mange år. I fjor oppgraderte jeg kikkerten for å prøve og kompensere for alderssvekkelse.. Vekta på kikkerten gikk opp fra ca 400g til 850g. Jeg har hittil brukt minst 3000 skudd på elektronisk skive for å nullstille computeren i hodet for å prøve og komme tilbake til samme resultat som jeg skjøt med den gamle kikkerten. Jeg sliter fortsatt fordi balansen i denne nå 5,5kg riggen er veldig topptung. Jeg er ikke den eneste som har denne erfaringen.

 

I tillegg er jeg så heldig at jeg konkurrerer i viltmål mot engelske skyttere som også skyter langhold. Noen av disse gutta har ikke et vanlig forhold til penger slik at jeg har prøvd det meste i England som jeg ikke har testet eller har eid her. Nå har jeg ikke kikkerter som veier mer enn ca 800g pga de begrensningene vekt påfører mine skyteegenskaper. En av disse kikkertene er en S&B 3-12x50 PMII med gammeldags mildot som jeg bruker til jakt. Skulle gjerne hatt en 4-16 som nesten har samme vekta. 5-25 er for tung for mitt bruk. Grunnen til mildot er at når jeg skrur forstørrelsen helt ned for korte raske skudd har jeg et symmetrisk retikkel som er synlig og enkelt enkelt å oppfatte. Mange av ffp-langholdsretiklene er ganske ubruklige på lav forstørrelse. De samme kikkertene har også retikler som er ganske ubruklige på raske skudd på oppdukkene mål hvis man igjen tester det under kontrollerte forhold mot det prosaiske duplexretikkelet. Jeg var tilfeldigvis på Bisley i England for noen få år siden når det var VM i F-class der. Da snakket jeg med den engelske vinneren som brukte en Leupold 8,5-25x50 med fine duplex. Hans argumenter for å bruke den kikkerten selv i f-class var omtrent de samme som jeg bruker relatert til frihåndsskyting og symmetriske retikler.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje eg vil ha noko problem med vekta når det kommer til jakt. Skyter stort sett med anlegg på en eller annen måte. Og rifla er alt for lang i skogen. Der har eg en rem. Seven på under 3kg med kikkert. Så alt til sitt bruk.

 

Men er med på det du seier. Meoptaen veier jo 7-800g, så kva er 2 hekto til?

 

Men en vortex på 1300-1500(?)g er litt vel mykje. ..

 

Eller mener du 1000g kikkert blir for mye sjølv om eg "aldri" skyter stående?

 

Edit: kom over denne artikkelen / testen. Kva meiner dere om den. Er den reel og pålitelig??

 

Link:

http://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary

 

Føler den er bra forseggjort. Men samtidig stemmer ikkje den optiske delen med kva folk her på forumet seier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn etter det som er kommet fram i denne tråden er det S&M pm2, k624i. Vortex gen2 og muligens Steiner som kan vere av interesse. Har eg glemt noen?

Tja. Minox ZP 5 kanskje. Test av 3-15 modellen i siste DWJ. Fikk positiv omtale.

 

Edit: Rettet skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

http://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary

 

Føler den er bra forseggjort. Men samtidig stemmer ikkje den optiske delen med kva folk her på forumet seier.

Det er nok fordi at de fleste som uttaler seg om sikter de har sett igjennom uttaler seg høys subjektivt :wink: Det er stor forskjell på og bare "se igjennom" et sikte og å teste siktet ordentlig. De fleste vet ikke en gang hva de skal se etter. (Det gjelder selvfølgelig ikke alle). Jeg er heller ikke ekspert, men er kommet så langt at jeg ser noen forskjeller og skjønner litt mere enn at et "klart bilde" ikke nødvendigvis er nok til at alt er perfekt.

 

Når det gjelder Khales 624i 6-24x56 vs S&B PMll 5-25x56, så har jeg prøvd 3 Khales og 4 PMll. Det som er tydelig er at Khalesen har tildels mye kromatisk aberrasjon, mens PMll ikke har noen synlig kromatisk aberrasjon. Hvorfor ingen kommentere dette vet jeg ikke, men jeg innbiller meg at forståelsen av hva man ser mangler.

Nå sier jeg ikke at Khalesen er dårlig, men optisk er den bare ikke like "heldig" designet som PMllen. Om dette er noe en vil vektlegge blir da opp til hver enkelt. Uansett hvilken kikkert en velger blir det alltid et kompromi mellom forskjellige egenskaper.

 

Apropos det! Skumring og langhold er et usannsynlig dårlig kompromi i mitt hode.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...