Jump to content

Dillon 550b eller Square Deal?


Bergur

Recommended Posts

Nå skal jeg endelig skaffe meg karusellpresse. Noe som er enkelt og greit. Blir en av de 2 ovennevnte. 550b har flest pluss for min del, da den kan brukes til rifle, og også som enstasjon.

MEN: Det er rett som det er slik at jeg driver med 2 ting samtidig.

Med 550 er det en mulighet for dobbeltladninger i små pistol hylser. Skulle ikke forundre meg om jeg klarte å få til det. Og det holder kanskje bare med en gang. Så har en dårlig følelse for den biten. Square Deal er vel i grunnen ganske idiotsikker slik, i og med automatisk dreining på holder plata. Dette er bare en grunn, men den er tung nok til å velge Square Deal for meg. Velger da bort mye flexibilitet ved 550b.

 

Noen av dere som har erfaringer/tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Square Deal har sine egne dier som ikke passer i noen andre presser, så når du eventuelt oppgraderer, noe du helt sikkert vil gjøre en gang :D, så må du kjøpe nye dier også

 

Om du mener du er litt distrée, så gå heller for en 650 og kjøp med krutt sjekker, så skriker og uler det når/om du har for mye/lite krutt i patron.

 

650 kan også brukes til noen av de mest brukte rifle patronene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "oppgradert" fra 650 til Square Deal. Hadde 650, for flere kaliber. Solgte den, til fordel for 3 stk Square Deal, en i hvert pistol kaliber jeg lader for. Magnum patroner og riflepatroner lader jeg på en stasjons presse. Har en plass på benken, for SD presse, og de andre to plassert på en hylle ved siden av. Betydelig raskere å bytte kaliber, en med 650 pressa, og mindre som kan gå galt. Prismessig er det omtrent det samme. Har aldri angret på at jeg byttet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ville gått for Square Deal. Har satt opp 2 stk som jeg er godt fornøyd med. Lader fire kaliber på disse to, har da ekstra kruttmål. Er vel litt mer styr med die bytte i forhold til 550?

Hette bytte er veldig greit på SD. Ikke noe problem å lade ett og ett skudd heller.

Den manuelle indekseringen på 550 gjør at den er helt uaktuell for min del i alle fall. Den ekstra arbeidsoppgaven er helt unødvendig.

Når det gjelder dier er de helt greie, så fremt man ikke har behov for noe spesielle funksjoner. Hvis mann skal bytte ut følger disse normalt med pressa ved salg.

 

Til rifle er vel en enstasjonspresse greit hvis det ikke skal være store mengder.

 

Tanken med å ha en proggresiv presse til alt, høres besnærende ut. Men en vil fort finne ut det ikke er så praktisk når en har flere prosjekter på gang samtidig.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg har / har hatt alle Dillon-pressene, og ladet mange hundre tusen i alle mulige kalibre. Jeg har endt opp med en Super1050 for volum, og to 550'er for litt mindre mengder.

 

Skal du ha en presse for alt er 550 uslåelig. Den ekstra "jobben" med indexering merkes ikke i det hele tatt, og pressa er mye mer solid en square deal.

 

Den eldste 550'en min er nesten 20 år, og har passert 250000 med margin, uten annet vedlikehold enn rengjøring og smøring en gang i året.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på dk, jeg kan absolutt anbefale 550'en. Bruker 1050 til mengdeproduksjon, og når jeg skal lade alt av rifle 9,3 x 62 - 223 eller pistol 32 - 45 / 44 magnum så finner jeg fram 550'en. Det tar 5 minutter (max) å bytte kaliber og du har full oversikt over ladeprosessen.

 

550 krever som all annen lading at du lærer deg en konsistent arbeidsprosess (rekkefølge) for hva du gjør når... og hvis du ikke prøver å multitaske (se på fotballkamp eller snakke i telefon samtidig) så er (bør) ikke feilladning (indeksering) være noe problem. Som dk sier så er vel 550 nær uslitelig, ... og den lader tusener på tusener av fin ammo uten å mukke.

 

PS smøring vil jeg være forsiktig meg - krutt og tennhetterester sausa sammen med olje kan forårsake problemer, .. minst mulig smøring er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Der er vi enige dk (mitt råd dreide seg om bevegelige deler i og rundt hette isetter og hylseplata)

 

Det er nevnt at småserie rifleladninger kan taes på enstasjonspresser. En enstasjonspresse introduserer flere mulige lademessige feilsteg. Dier må ut og inn av pressa, halvprosesserte skudd skal balanseres på hylsebrett ... I den progressive pressa gjør man seg ferdig med skudd for skudd likt hver gang... og i 550 tar innstilling mindre tid en det tar å skru inn diene i enstasjonspressa... (Jeg har ladet mye på RCBS Rock Chucker'n før jeg skaffet den første 550'en) - 550 er etter mitt syn den beste nybegynner progressive pressa fordi du må forholde deg til alle steg i ladeprosessen, og du har full kontroll med hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Square Deal og er ingen ladeekspert, men har ladet mye pistolammo i 38 special.

 

Skal du bare lade pistolammo og vil enkelt og greit produsere masse ammo er Square Deal perfekt. Den er solid og fungerer godt.

 

Personlig ville ikke jeg hatt en presse som ikke har autoindeksering.

 

Kunne tenke meg en 650, men den synes jeg blir for dyr i forhold til mengden ammo jeg lager.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her, og er enig i at hvis du føler du må ha autoindeksering så bør du kjøpe det.

 

Jeg ladet litt på en presse uten dette da jeg var yngre, og endte opp med å sitte og riste på hver patron for å sjekke om det var krutt i, og så veie resten, for å sjekke kruttmengde. Det er ikke noe som frister til gjentakelse.

 

Jeg har SquareDeal og er meget fornøyd med den (lader kun til håndvåpen). Kjøp toolheads og monter diesettene direkte på disse, så slipper du å stille inn alt på nytt hver gang du bytter kaliber. Kjøper du kruttmål til hvert toolhead så går alt automatisk, hvis du bytter kruttmålet over hver gang må du stille inn dette. Jeg gjør det sistnevnte, men jeg har kjøpt en micrometer-skrue (se link nr 1 og 2 under) som gjør at jeg kan notere meg innstillingene og raskt komme i gang der jeg slapp.

 

Edit:

Link nr 1: http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1231

Link nr 2: http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1267

 

Jeg kjøpte nr to pga at den er mer nøyaktig for finkornet krutt, som N310. Den kan droppe ned mot 0.7 gr. krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

+1 på 550. Jeg lader 4 rifle kalibere samt 3 pistol kalibere. Fine med 550 er at den bruker vanlige dier. Har quick change kit til alle kalibere, bytte tar kun ett minutt, da alt er ferdig innstilt.

Skulle jeg skutt mer volum pistol, hadde det blitt 650/1050 i tillegg. 550 er konge på rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...