Jump to content

M1 Carbine


9,3x62 SL

Recommended Posts

Det korte svaret er Nei. M1 er ikke godkjent for jakt. Jeg tror, og gjentar tror, den er godkjent for praktisk skyting, og at man dersomatte hvisomatte en finner en som er kjøpt for praktisk, og er til salgs, at man da kan erverve den for praktisk. Men her kan sikkert praktisk gutta svaret bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Det korte svaret er Nei. M1 er ikke godkjent for jakt. Jeg tror, og gjentar tror, den er godkjent for praktisk skyting, og at man dersomatte hvisomatte en finner en som er kjøpt for praktisk, og er til salgs, at man da kan erverve den for praktisk. Men her kan sikkert praktisk gutta svaret bedre enn meg.

 

Det jeg mener er om man kan kjøpe en for å ta med seg til skytebanen, og prikke noen appelsiner :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er egen forskrift skrevet for å forbu US Carbine: løpslengde, den er inntil vi får ny EU-tilpasset forskrift satt til å være en halv cm lenger enn løpet på en US Carbine.

 

Årsaken er antakelig at dette var et våpen Politiet var oppsatt med og hadde endel overdrevne forestillinger om "hvor farlig" det er......

 

Det ser ut til at den nye forskriften sette forbud mot halvautovåpen overhodet. Så de som har en er neppe villig til å selge for penger......

Link to comment
Share on other sites

Det er egen forskrift skrevet for å forbu US Carbine: løpslengde, den er inntil vi får ny EU-tilpasset forskrift satt til å være en halv cm lenger enn løpet på en US Carbine.

 

Årsaken er antakelig at dette var et våpen Politiet var oppsatt med og hadde endel overdrevne forestillinger om "hvor farlig" det er......

 

Det ser ut til at den nye forskriften sette forbud mot halvautovåpen overhodet. Så de som har en er neppe villig til å selge for penger......

 

De var vel ekstra farlige i hendene på politi :D

 

Men det er nok bare å klamre seg fast til alle halvautoene man må ha ja, ivertfall frem til man får en evt. omskrevet forskrift eller noen vettuge rundskriv(hmm, det har vel forresten aldri kommet noen vettuge rundskriv....)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er om man kan kjøpe en for å ta med seg til skytebanen, og prikke noen appelsiner :roll:

 

Prikke appelsiner :!::?: Det nærmeste du kan "prikke" måtte være låvedører - på 20 meter. Har prøvd 2 forskjellige børser - eller rettere skrapjern - presisjonen var reddsom. Det nærmeste du kommer i dag er ruger mini 14. Presisjonen er ikke vesentlig bedret i dette våpenet - og skal du ha et bør du skynde deg - er redd børsa ikke kommer inn på dispensasjonslista når de nye retningslinjene for våpenforskriften er på plass. Kjøp europeisk - den amerikanske dritten holder ikke mål.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet er vel også pga at den er lett å mikke til å gå i helauto.

 

 

Man burde kanskje ikke skrive dette så Djevelen Selv™®© kan lese det, men feilen med den logikken er at de fleste våpen kan moddes til og skyte auto relativt enkelt, og ALLE kan konverteres med nok arbeid. I tillegg så kunne de fleste med minimal viten om metallarbeid lage en Sten e.l. med baufil og håndfil fra Biltema og avkapp fra en hvilken som helst bedrift som bedriver metallarbeid.

 

Og det er allerede forbudt og gjøre en 'vesentlig forandring av våpenets karakter', så hvorfor dobbeltforby disse spesifike våpnene (SLK og SLG).

Link to comment
Share on other sites

Forbudet er vel også pga at den er lett å mikke til å gå i helauto.

 

Har du prøvd, eller er det bare noe du tror?

 

US Carbine har HANE, som må utløses av ei spennro, det er ikke så enkelt å få til som mange tror.

Personlig ville jeg mye heller ha prøvd en Ruger 10/22 eller noe slikt, en US Carbine er en ganske intrikat konstruksjon......

 

Holder det derre for å være en mye, den er IKKE lett å bygge om.

Unødvendig også : det holder i lange baner, mer enn moro nok, å skyte en helt vanlig, fullt lovlig US Carbine i ei vanlig feltløype for pistol med korte skytettider!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er om man kan kjøpe en for å ta med seg til skytebanen, og prikke noen appelsiner :roll:

 

Prikke appelsiner :!::?: Det nærmeste du kan "prikke" måtte være låvedører - på 20 meter. Har prøvd 2 forskjellige børser - eller rettere skrapjern - presisjonen var reddsom. Det nærmeste du kommer i dag er ruger mini 14. Presisjonen er ikke vesentlig bedret i dette våpenet - og skal du ha et bør du skynde deg - er redd børsa ikke kommer inn på dispensasjonslista når de nye retningslinjene for våpenforskriften er på plass. Kjøp europeisk - den amerikanske dritten holder ikke mål.

 

Låvedør? Det kan jo komme av at du er for dårlig til å skyte rett og slett, eller at du har kommet over et par våpen som er pussa i hjel i det norske forvaret.

 

I løyper satt med hel og halvfigur og hvor det er lagt inn endel vanskelighetsgrader - plukk opp og lad osv ogg med 6 - 8 sekunders skytetid benyttes kun hodeboksen som poenggivende mål på US Carbine mens pistol bruker hele figuren, og hvor knappast noen klarer å fylle - men US Carbine holder fint hodeboksen....

 

Uheldig sammentreff av omstendigheter, eller rett og slett for lite trening og erfaring med våpnet, vil jeg tro. Den lille karabinene er rett og slett en noroklump!

Link to comment
Share on other sites

Forbudet er vel også pga at den er lett å mikke til å gå i helauto.

 

 

Man burde kanskje ikke skrive dette så Djevelen Selv™®© kan lese det, men feilen med den logikken er at de fleste våpen kan moddes til og skyte auto relativt enkelt, og ALLE kan konverteres med nok arbeid. I tillegg så kunne de fleste med minimal viten om metallarbeid lage en Sten e.l. med baufil og håndfil fra Biltema og avkapp fra en hvilken som helst bedrift som bedriver metallarbeid.

 

Og det er allerede forbudt og gjøre en 'vesentlig forandring av våpenets karakter', så hvorfor dobbeltforby disse spesifike våpnene (SLK og SLG).

 

 

Enig men faktum er faktum, slik er ståa.

Garand (SLG) burde selvsagt ha blitt tatt inn i DFS-skytingen på 1950 tallet og skambanka alle Krag og Mauserne i stuper'n, men det er det for seint å gråte over nå!

Link to comment
Share on other sites

US M1 er et fint og morsomt våpen.

Presisjonen på 100m er fin til type våpen å være.

Hovedgrunnen til forbudet er et hav av M2 satser som finnes

i omløp.

Ved å montere denne satsen har du en karabin med omstiller

for hel og halvautomatisk ild.

 

Et hav av deler?

 

Hvor er det? De gikk an å skaffe i forrige årtusen, dersom man tok bryet med å finne enkelt-delene, så seint som i 1998 var det ingen som solgte komplette sett i allefall.

 

Etter 091101 (Twin Towers) er det i allefall HELT UMULIG å få slikt ut av USA.

 

Og alle deler er snappet opp av amerikanske samlere i forrige årtusen.

 

Dersom det flyter NORSKE delesett rundt på markedet, stammer de fra politiets delelager, ettersom politiet overtok delelegeret fra hæren, etter at hæren faset ut US Carbine som mob-våpen.

Hvordan dette er kommet på avveie vil ikke jeg spekulere om.

 

Ikke har jeg hørt noe om det heller, så jeg personlig tror ikke det stemmer.

 

Jeg tror rett og slett ikke det er sant at det er LETT å bygge om en karabin, så mange og så mye det skytes her med slike våpen, har vi aldri sett noe til dette.

 

Dette er bare et tankespinn, en flue og et påskudd for å nekte folk å kjøpe seg et avansert salonggevær.

Link to comment
Share on other sites

Uten å si det sikkert så tror jeg ikke politiet har hatt helauto US karabiner, men det kan jo hende. Jeg vet om en hel haug med M1 karabiner som har tilhørt politireserven, hva som skjer med disse nå er uvisst men det blir vel skrapjern tipper jeg :(

 

For moro skyld kan jeg se om jeg får kikket på noen av dem, så vidt jeg husker har de en blanding av M1 og M2 deler men dette var jo standard praksis i sin tid. Altså, M1 karabiner ble reparert med M2 deler etter hvert som de gikk i stykker- men det er jo ikke full auto før ALLE M2 delene er på plass og selv da må det litt børsemakerarbeid til. Selv i USA regnes det ikke som ulovlig full-auto med mindre de spesifikke delene som ikke har noen funksjon i en M1 er på plass; der er det lov å ha de M2-delene som ikke gjør våpenet om til full auto (og som altså er vanlig å finne i en halvauto M1 hvis den har vært innom et tredjelinjes verksted).

Link to comment
Share on other sites

M2 deler på en M1?

 

Well det er jo endel smådeler som går om hverandre eller som ikke har noen betydning for halv eller hel, feks magasinholder med støtte for 30 skuddsmagasin, men hoveddelene i en M2:

 

Selector Lever

Selector Lever spring

Disconnector assembly

Disconnector Lever Assembly

 

Dersom du har dem montert har du allerede de andre for å få det hele til å virke og da har du en M2 og da.....

 

Hammerne finnes i type 1 2 og 3 men kan brukes om hverandre og finnes montert etter reparasjoner...

 

Sear finnes i type 1 2 og 3 og type 3 kan brukes i alle de andre men MÅ værte på plass for å få en M2

 

OSV OSV

 

Hele poenget er at mens man kunne se komplette M2 delesett annonsert og solgt i USA i gamle dager, for ca 25 år siden (Numrich og Shotgun News) så er dettet borte i dag og det har blitt vanskelig å finne enkeltdeler også, for de som vil prøve.

 

Jeg har opplysningene fra bøker her bl.a. Riesch: US M1 Carbines - wartime production, som inneholder en fin deleoversikt, og fra spørsmål stilt amerikanske gunnies på nettet. I følge amerikanerne har det blitt såpass skjerpet med dette nå (BATF) og særlig etter Twin Towers, at det er nesten håpløst å finne komplette sett der borte.

 

Så muligheten for å støte på noe slikt HER er vel mindre enn å finne isfritt farvann på nordpolen tror jeg!

 

Derimot er det bare å bestille håndbøker på Amazon om hvordan man skal bygge om alle mulige .22 rifler til helauto fra Paladin Press, men i følge en god kompis er det liten vits i å kjøpe disse bøkene også, fordi de fleste ombyggingene ikke virker......rett og slett.

 

Og siden det er ulovlig å gjøre slikt, og siden det bare fører til et voldsomt overforbruk av kostbar ammo: hvorfor bry seg?

 

For folk som liker å skyte litt konkurranseskyting, taper glansen av helauto seg veldig fort, ingen har kommet opp med noe godt forslag til konkurranseskyting med slikt (det blir for mye skiveklistring!)

 

Så jeg avslutter denne for min del teoretiske debatten her. Helauto er ikke så interessant som mange tror!

Link to comment
Share on other sites

Nei, helauto er ikke innterresant med slikt! (med innlegg sett til AG derimot :D )

 

Den delen som ble satt inn på M1 fra M2 var sluttstykket. Og om det var fra M2 tviler jeg nå på, for da de utsparrede sluttstykkene "knakk"? ble utgaven fra M2 satt inn. Dette skjedde antagelig før politiets bruk, men sikkert også da.

Link to comment
Share on other sites

du får trøste deg med at m1 carabinen er i bunn og grunn et relativt ubrukelig våpen og at fasinasjonen over dette våpenet gir seg ganske raskt etter at man har skaffet et. :D

 

Uenig! Men. Det er en koselig trøstetanke.

 

Prikke appelsiner Det nærmeste du kan "prikke" måtte være låvedører - på 20 meter. Har prøvd 2 forskjellige børser - eller rettere skrapjern - presisjonen var reddsom.

 

Jeg tror du har vært ute for slitne karabiner, eventuelt mandagseksemplarer. Min holder innertieren på 100metern om jeg klarer å holde i. Dog skal det nevnes at den er i usedvanlig god stand og neppe mye brukt :)

Link to comment
Share on other sites

..da de utsparrede sluttstykkene "knakk"? ble utgaven fra M2 satt inn...

 

Hmm, de runde sluttstykkene kom vel lenge før M2 utgaven rullet av produksjonslinjen..

 

Når det gjelder dette med at US'en skal være så enkel å bygge om, så virker det som folk ofte tror dette går kun ut på å montere en omstiller.. :roll:

 

Det er nok heldigvis litt mer avansert enn det. Underbeslaget er ikke likt, Sleiden er ikke lik, stokken er ikke lik og en drøss med smådeler som er vanskelige å få fatt på.

 

Argumentet med at "denne er for enkel å bygge om, så den får du ikke registrert", holder ikke vann. Men, den er foreløpig uaktuell pga pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

...Når det gjelder dette med at US'en skal være så enkel å bygge om, så virker det som folk ofte tror dette går kun ut på å montere en omstiller.. :roll:

 

Det er nok heldigvis litt mer avansert enn det. Underbeslaget er ikke likt, Sleiden er ikke lik, stokken er ikke lik og en drøss med smådeler som er vanskelige å få fatt på.

 

Argumentet med at "denne er for enkel å bygge om, så den får du ikke registrert", holder ikke vann. Men, den er foreløpig uaktuell pga pipelengde.

 

Er det sånn det henger sammen burde det vel spøke for Krag'en og, finnes jo noen (ekstremt få) sånne helautosluttstykker til den også (eller ble det bare laget til amerikansk krag?)...

Link to comment
Share on other sites

Regner med du tenker på Pedersen device til Springfield 1903 nå?

 

Finnert ikke igjen hvor akkurat nå, men er ganske sikker på at jeg har lest om ett tilsvarende prosjekt for Krag, om det kom lenger enn prototype er derimot mer usikkert.

Link to comment
Share on other sites

..da de utsparrede sluttstykkene "knakk"? ble utgaven fra M2 satt inn...

 

Hmm, de runde sluttstykkene kom vel lenge før M2 utgaven rullet av produksjonslinjen..

 

 

De runde sluttstykkene ble visstnok utviklet for å være tyngre og dermed redusere skuddtakten på helauto. Det skadet neppe at de også var sterkere, og de ble etter hvert standard reservedel for alle utgaver.

 

Det var de runde sluttstykkene jeg tenkte på, jeg har sett dem i våpen produsert under krigen og som originalt skulle ha flate sluttstykker.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke litt nerdete.. :mrgreen:

 

..Så mener jeg å huske at de runde sluttstykkene allerede var i produksjon da M2 utgaven ble introdusert høsten '44, og var en oppgradering etter litt trøbbel med de flate boltene. De fleste slippkarabinene som befinner seg her på berget har rund bolt originalt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok litt uenige om tidspunktet US M1, uansett var det denne endringen Vargen mente. Det er også en endring som "svært" ofte ble utført på politiets karabiner. Det var i hvertfall mange karabiner her, med det utsparrede sluttstykket

Det skulle ikke forundre meg om mangel på denne endringen var det som førte til kravet om å få byttet den ut til fordel for MP5. Det ble plutselig masse klager på våpen brekasje og fare for at tjenestemenn skulle komme til skade. Da tok det ikke lange tiden før man ble oppsatt med HK.

Link to comment
Share on other sites

Den delen som ble satt inn på M1 fra M2 var sluttstykket. Og om det var fra M2 tviler jeg nå på, for da de utsparrede sluttstykkene "knakk"? ble utgaven fra M2 satt inn. Dette skjedde antagelig før politiets bruk, men sikkert også da.

 

I følge bøker jeg har om emnet, er ikke denne runde bolten, eller sluttstykket om en vil sterkere enn den orginale som har en lett kjennelig bulk eller oppsving.

 

Den ble rett og slett satt i produksjon fordi den var lettere og billigere å lage på den tids dreibenker.

 

Forandringen kom før M2 ble satt i produksjon, i forhold til de ca 6 mill US Carbines som ble produsert i løpet av krigen ble det produsert svært få M2.

 

De fleste M2 ble bygget om i 3-linjes verksteder etter krigen og de fleste kom når man bygget opp mot Korea. T3 (som også feilaktig kalles M3, og som var utstyrt med infrarødt sikte og som kunne brukes med infrarød lyskaster kom også mye senere)

 

De såkalte M2 boltene kan man finne i karabiner fra alle produsenter, det er vedlikehold.

 

Og alle bolter kan gå i stykker, det er derfor det er lurt å ha en komplett bolt med ekstraktor på luringa!

Link to comment
Share on other sites

Ja, er med bajonett feste. Hvilke år har jeg ikke tilgang på. Egentlig trodde jeg festene ble satt på seinere, men der er jeg laaangt fra sikker.

 

Bajonettfester kom seinere og ble ettermontert ja, det var endel av standard oppgraderingspakken på krigsbrukte og brekkasje karabiner, mye av arbeidet ble gjort i Belgia og Italia for å skape omsetning hos våpenfabrikker som sto stille.....

 

For å montere bajonettfeste må en slå ut en låsesplint og ta av forsiktet.

 

Svært få om noen av slippkarabinene kom med bajonettfeste, sies det. Det ble sluppet i overkant av 6000 lkarabiner i løpet av den siste krigsvinteren, eksemplarer som kom før det kom i noen svært få tilfelle i form av våpen som agenter hadde med via Shetland.

 

Det sies at gestapo-Flesch hadde en beslaglagt karabin som han medbrakte i forbindelse med helgelandsopprullingene, i søk etter våpenlager og var svært mye mer fornøyd med denne enn sin MP40, som hadde for kort rekkevidde. Fagfolk tyskerne! (det betyr at under ellers like forhold, like nye eller like ganle våpen, så gjorde sannsynligvis politiet en tabbe når de skifta til MP5..............)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...