Jump to content

Hva er mest "bang for the buck" til 308 hjemmelading?


crimar

Recommended Posts

Jeg er kjempefornøyd med den jeg har.

 

Men, i ditt tilfelle ville jeg ikke brukt "pinnen" før du har en del timer med hjemmelading på nakken, siden du skal begynne å lade selv for første gangen. Det er veldig typisk for nybegynnere, der de vil ha ei fullauto presse og om ingen får stoppet dem i tide, har de allerede kjøpt utstyr og klart å lade 500 patroner som i beste fall kun ødelegger løpet. På ei enstasjonspresse blir det kanskje 5-10 patroner som blir ubrukelige.

 

Jeg tror jeg allikevel, selv om alle forholdsregler var tatt, ville valgt en enstasjonspresse til å lade 308. Det eneste riflekaliberet jeg lader på turretpressa mi er 223 og du vil ikke få full utnyttelse av turretpressa sine funksjoner på et kaliber som 308, der du gjerne må smøre hylsa, trimme den osv.

 

Jeg konkluderer det slik;

 

Du skal kun lade riflekalibre: Gå heller for ei entasjonspresse.

Du skal lade riflekalibre og mye håndvåpenskudd: Gå for turret og ta bort pinnen når du skal lade for rifler der du må smøre hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også sterk tilhenger av at nybegynnere bør starte på enkelpresse, men lee classic turret kan jo brukes som enkelpresse hvis du napper ut pinnen. Jeg har ladet mye på den og syns den er riktig så grei. Du går kanskje glipp av litt ekstra trening i å justere inn diene, men det er veldig lettvint å bytte skiva på toppen når du bytter kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 Lee classik turret presser.En står montert hjemme og en på jobb :D Synes dette er ei fin presse for all lading .Den kan som nevnt ovenfor brukes som enstasjonspresse og det er bare å sette inn rotor pinnen når man skal lade raskere etter at man har lært seg litt om lading og får litt erfaring.På min har jeg montert et dobbeldisk sett.Jeg har åpna hullene i autodisk målet så den dumper 45gr med N11 og det passer allt av 150/155 gr kule i 308.Nå har det også kommet et Lee drum kruttmål som er laga spesielt for denne type presser .I stedet for å kjøpe en enstastasjons presse og så kjøpe en turret etter 6mnd ville jeg gått for classik cast pressa med en gang og brukt den som en enstasjons presse intill jeg følte meg trygg på hjemmeladinglading og så begynne å bruke rotasjons funksjonen.I tilleg er denne pressa genial når det gjelder å bytte kaliber.Man kan kjøpe flere løse 4hulls dieplater og montere opp dier og kruttmål.Min har komplette sett i 308,6,5x55,243 og223.Kaliberbytte skjer på under 15 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Eg har både brukt både RCBS einstasjonspresse og Lee Turret. Mi anbefaling er utan tvil Lee-pressa, men som andre skriv utan den pinnen som får den til å rotere. Nettopp fordi det er raskare og enklare å dreie turreten eit hakk enn å skru ut og inn dia. Men ikkje kjøp den som sett, dei fleste delane untatt sjølve pressa er skrap. Det einaste av mitt sett eg ikkje har skifta ut er kruttrakta og smørebrettet.

 

Jim114 har mange postar her i forumet der han forklarer korleis du får denne pressa billegast mogeleg.

Link to comment
Share on other sites

Om du startar med ein skikkeleg god enkeltstasjonspresse, vil du ha eit godt verktøy til å bruka seinare som eit komplement til ei progressiv presse. Ei Lee-presse fungerar den, men eg vil tilrå den einskilde å kikka litt ekstra på økonomien og vurdera om ikkje ein Co-Ax er oppnåeleg, og så kan ein heller spara litt på andre ting til å byrja med. Co-Ax er ei fantastisk presse å jobba med. Eg har faktisk ei lita Lee C-presse i tillegg som eg brukar til småting som swaging av tennhettelommer og kuleuttrekking. Så ladar eg volum for dei to patronane eg skyt suverent mest av på ein Dillon 550, og mindre kvanta (100-200 patronar) på Co-Ax av patronar eg skyt færre skot med.

 

Eg meiner sjølv at det beste for ein som startar i gamet er å jobba enkeltstasjon. Å setta opp og lada med ei progressiv presse er ein jobb ein ikkje skal kimsa av. Då er det greit å ha basiskunnskapane på plass.

Link to comment
Share on other sites

Einig med aps her. Men ein skal lade temmeleg mykje 308 for å forsvare ei 1050, evt. 650. Co-ax er ei suveren presse, men for meg er hylsehaldarsystemet ei stor ulempe, og den er treig.

No veit eg ikkje noko om kva volum trådstartar seg for seg, men 550B er kanskje den pressa som er mest tenleg. Denne er ikkje progressiv og kan nyttast nærmast som ei enkeltstasjonspresse, og kan likevel spytte ut mange hundre i timen. I tillegg er kvaliteten ein heilt annan enn Lee, og prisen, spesielt brukt, er overkomeleg.

Link to comment
Share on other sites

100 patroner lader du på 90-120minutter med en vanlig enstasjonspresse og kruttmål. Da er det tid til noen slurker kaffe og bytte radiokanal underveis også.

 

 

Enkelt og fungerer; Lee Classic cast presse, Lee diesett, Lee kruttmål (det nye "dyre).

 

Utstyret inntjent på noen år:-)

Link to comment
Share on other sites

Gløym progressiv presse.

 

Chiefens oppsett manglar ei vekt. IKKJE kjøp Lee, heller RCBS. Andre mekaniske vekter har eg ikkje erfaring med.

 

Elles trur eg som sagt at du kjem til å ønske at du hadde ei Classic Turrent (i 1-stasjonsmodus) i staden for Classic Cast etter at du har bytta dier nokon gongar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...