Jump to content

Duejakta 2016


MetalMorty

Recommended Posts

Drar igang årets duejakt-tråd :) Greit å være tidlig ute ;)

Selv har jeg fått prata med nabobonden som har jorder rett der jeg bor. Duene trekker alltid inn til et par av skogskantene langs jordene hans. Går å tripper og bare gleder meg til høsten og treskerne kommer igang:) Fulgte med på trekkrutene i høst, så har gode planer og forventninger til årets jakt :)

 

Har planer om å få kjøpt meg ei halvautohagle til jakt. Har flydd med sportingbørsa i skauen i vinter på revejakt, og merker jeg er synes det er fælt å gå med den fine børsa, tilfelle jeg skulle tryne å klare det store. (Veldig fint treverk på den) Bedre med ei børse det ikke er så nøye med, så kan den andre knuse duer på compak sporting, sti stevner og trening ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei :winke1: er ny på kammeret, i østfold og duejakt.

 

Jeg og kompisen min skal jakte due til høsten, men som finnmarkinger flest har vi kun sett kebabduer i oslo.

Jeg har erfaring fra rypejakt, mens kompisen er fersk jeger.

Vi leter etter steder å jakte på, hvem man må spørre osv... Evt. om det er noen som kunne tatt oss med på jakt i østfold området?

Vi bor i trøgstad og fredrikstad, så østfold/akershus er aktuelt for oss.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett så er det ut å se hvor duene trekker og oppholder seg. Gå onn på kommunale kart og gårds-, bruksnummer og adresser. Stikk bort til eierne og spør... Jeg pleier å avslutte året med å gi grunneieren en fleske med noe godt, om jeg ønsker å jakte der mer + litt duer i ny og ne...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har sådd 4 mål med havre i år til duene. Eneste kornåker inne en mils omkrets. Tenker å kjøre over åkeren med beitepusseren når kornet er modent etter 21.august slik at alt kornet havner på bakken. Burde gi noen skuddmuligheter

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld, men har du sådd 4 daa havre kunn for duene? Isåfall hadde jeg banka te med skikkelig erteåker/ til nøds hveteåker, og ikke havre.. Jakta duer te og fra i 15 år snart, å rimelig amatør er jeg æv.. Og det er 1-erter/raps, 2-hvete, 3 bygg, og havre.. Ser det ut som etter duespaning som "fritidsaktivitet" under og etter jobb fra Østlandet/Vestfold-Østfold..

 

Det å treffe på egen åker er vanskelig. Stort sett er duene hos naboen viss man ikke spaner godt i forveien. Viktig å snakke med bøndene, ordne avtaler gooooooood tid i forveien over litt større arealer..Opplevd at duene har vært på en åker torsdag kveld, og fredag mens jeg jobbet. Lørdag å megagira i kamuflasjen kl 0430.. Kunn få overflygere som ble felt..

 

Får man noen gode legder i åkeren, samt har tilgang på apportør, kan dette være triks i ludo, spesielt 21 aug og tresking ikke er skikkelig igang, før duene flokker seg for mye senere i jakta.

 

Duejakta har en stor plass hos meg, uansett og det felles 0 eller 80 :), å sitte der med kaffikoppen, halvauto'n mata med BLY... Følelsen av første jaktsesongen hver gang :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal prøve meg på duejakta i år og har ordent meg med jorder og sitte på. Så nå sitter jeg på gårdskart og vurderer plasser poster med tilstrekkelig sikker bakgrunn, men lurer på åssen dere som er erfarne i gamet regner med sikkerhetsavstand.

Er 100xdiameter på hagl tilstrekkelig eller legger dere til noe? Tenkte å jakte med bly.

 

Har prøvd å søke på forumet uten å finne noe klart svar.

 

Henning

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe konkret svar annet enn at man bruker sunn fornuft. 350-400 m bør i de fleste tilfeller være nok. Dette avhenger selvfølgelig av om du primært skyter "flatt" på duer over lokkeduene, eller om du skyter høyt på overflygere.

 

Svært kjedelig om man er uheldig og det ramler ned hagl inne på gården med biler, traktorer, blikktak og ikke minst mennesker. Nytter ikke å forklare de som blir rammet at dette er "ufarlig". Og et blyhagl i øyet er svært ubehagelig selv om det bare faller med terminalhastighet...

 

Sjekk denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=92187

 

Det beste er å peke ut sikre skuddsektorer på forhånd for posten din, gjerne markere med noen pinner og IKKE falle for fristelsen for å skyte utenfor disse. Tenk også på at skogområder som er nærmere enn 400 m kan være "befolket" av turgåere som du ikke ser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppgradert dueparken idag. 12 nye FUDs og 12 skallduer. Har prata med en bonde, naboen min. Det er en liten skoghott der duene alltid lander i, og rett i forkant er åkeren hans, og der er det mange postalternativer, så det gledes til han får treska, men det er nok enda en 3 ukers tid til. Ny børse blir det også, har en leirduehagle, men kikker fælt på halvauto, da en Browning Maxus. Syns leirduehagla er litt for fin, vil ha et bruksjern å fly på jakt overalt med. Litt usikker på om jeg vil ha camo eller sporting carbon modellen. Begge har iallefall ikke blanke sorte løp, det har jeg sett mange ganger at duene reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Var ute tidligere i uka på skadefelling over erteåker og skøyt en 35 duer omtrent, godt fornøyd med treffprosent og få skadeskytinger også :)

Bonden anbefalte meg å sitte et sted, men jeg kunne lett se at duene ikke ville dit, de kom fra to sider inn mot det høyeste punktet på jordet hvor det også var mange fine hviletrær. Etter avtale med nabo ang støy ble det postert der, det tror jeg gjorde forskjellen på kanskje 5-6 duer kontra 35 ;)

Har jaktet duer endel år, og kan komme med noen tips her:

1. Rekognosering! Viktigste punkt. Du må vite hvilket jorde duene vil spise på, samt hvor på jordet, og hvor trekkene går.

2. Posisjonering ift vindretning og sol: Duene lander mot vinden, og du bør ideelt sett ha sola i ryggen, dette gir enklere skyting fordi duene ikke ser deg.

3. Kamo: kamonett og kit med 4 justerbare stenger, samt ansiktsløvkamohette bruker jeg. Suppler med friske kvister på nettet ved motlys. Tenk også på kamo ovenfra. Duene sirkler ofte over deg. Sitt gjerne under et tre

4. Hviletrær gir ekstra duer. Om mulig, sett kompisen under et slikt tre, elle ha mulighet til å smyge deg under treet usett.

5. Lokkefugl som skinner i sola er no go, FUDs, eller de fra biltema er bra. Xxl sine skinner. Plasser dem gjerne i en J-form, med den korte enden inne ved deg, og mot mot vinden, slik at den lange enden går ut medvinds. Skal fungere som et "ledegarn" som styrer duene inn i kroken av J-en, hvor du sitter. Husk å ha en løs og ledig plassering av duene likevel, litt i små klynger i denne J-formasjonen er bra :)

6. Kjenn din begrensing ift skyting!!!! Duejakta er skadeskytingsversting nr 1 tror jeg. Vanskelig skyting. Avstandsbedømmelse er fraværende hos enkelte. Har du gjort ting riktig med posisjon, kamo og lokkefugl, blir skytingen vesentlig enklere. Ikke plaff løs på overflygere på 35m, det er levende dyr vi skyter på. Er du fersk så bare skyt duer på bakken/ i trær feks. Gidd å trene litt på banen før jakta ;)

7. Dersom dere er mer enn en pers i kamoen med hagle, så kjør annen hver gang på å skyte først. Går begge opp blir det bare stress og bom, bom bom

8. Ha en god stol, det blir mange timer på post!

9. Forsøk å ikke skyte skogduer, de er en rødlistet art som også er glad i korn og erter! Lær deg denne å kjenne igjen, det kan være vanskelig!

10: værmessig er sol/lettskyet med 4-7ms det beste jaktværet ettee min mening :) duene flyr mer i vind. Regn demper aktiviteten.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Gode tips her, takker. :)

 

Blir det ikke mye jobb med så mange felte fugl når tiden er inne for vakumpakking? :winke1:

Selv så tar jeg ikke duejakta så seriøst, synes det å komme litt vekk fra jobb, kone og unger er premie nok i en stresset hverdag. Får jeg noen duer i tillegg så er jeg fornøyd.

 

Skal prøve litt mer duejakt til uken som kommer. Lite tresket, men mye legde kan by på muligheter ...

Lykke til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kom sent igang - litt halvhjertet......

To kvelder uten uttelling, dog så jeg en del fugl.

 

Flyttet litt på posterings sted og hvor lokekduene ble satt ut.

Torsdag forrige uke var det veldig sterk vind, men veldig bra trekk.

Duene slo blandt lokkeduene, og det ble tre stykker. Burde vært fler, men det ble noen bommer også.....

Var avsted igår, men svært dårlig trekk. Tror det er slutt på duejakta i området her nå.

 

Bilde av den ene vellykkede kvelden (jeg er fornøyd med tre....).

20160929_184803_zpsjok8u0tz.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...