Jump to content

Noen som vet noe om denne? Mauser 98K


Litago

Recommended Posts

Hva skal du med den Litago? Skal du bruke den som den er, samle på den eller bygge på den? Jeg er ikke kjent med historik og samle verdier men jeg kan ikke forstå att en gammel Mauser som ikke er nr. Lik og med er løp som ikke er tipp topp kan være verdt over 4000,-?? Att den nesten er nr. lik hjelper ingen verdens ting i samle sammenheng..

 

Som sakt tidligere ligger en ikke nr. lik mauser på rundt 500,- så vis denne ikke har noe ved seg som jeg ikke har greie på vil jeg absolutt anbefale deg og heve kjøpet..

 

Edit: er det satt inn nytt løp på den og du skal bygge eller skyte med den er ikke prisen så ille! Det er vel omtrent prisen på løpet:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Dere må ikke blande sammen HV Mausere som har vært innom Kongsberg for norske tilpasninger med en Mauser som faktisk fremstår nesten helt original. At den ikke er nummerlik trekker ned fra et samlerperspektiv, men den vil fremdeles ha en større verdi enn en som er vært innom Kongsberg. Om den bør koste 4500,- eller 2000,- skal jeg ikke uttale meg om, men det som er sikkert er at disse ikke er like vanlige som de som er merket etter besøk på Kongsberg. Bruksgleden vil nok være den samme som med en Marine mauser merket med KNM da de fleste av disse beholdt originaløpet og slik sett er lite modifisert. Siden du sier at du har et ønske om en "tysk" mauser ser jeg ingen grunn til at du skal vurdere å heve kjøpet. Kos deg med den du. (Om det viser seg at løpet er ubrukelig stiller jo saken seg annerledes).

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok jeg til dels skrudd i toppen når det gjelder eldre infanterivåpen. Noen velger en topp moderne bil, andre en gammel 50 - 60 talls amerikaner i garasjen som tillegg til noe nyere. Hva skal man med en Mustang fra 50 - 60 tallet eller en gammel T-Ford? Kjøre på jobben?

 

Jeg forstår Litago godt, eldre infanteririfler er reflekterende og interessante. Jo mer originale de er jo bedre, eks Mauser i 7,62x63 kontra 7,92x57=(ekte vare). Det som fasinerer er historien bak, og skjebnen den utkommanderte (ufrivillige eller frivillige) møtte med disse riflene på slagmarken. Det å holde å bruke slike ting "Back to basic", kjenne å mestre dette. Det er noe mange liker å prøve uten å romantisere krig. Jeg har stor respekt for slike våpen i original stand.

 

Gratulerer med ditt valg Litago! :D

Link to comment
Share on other sites

normal_K-98.JPG

 

 

Jeg tillater meg å sitere Nils Kvale fra boken "Om krutt og børser":

Det sier seg selv at kvaliteten på Mauseren sank etter 1942 eller etter Stalingrad i 1943. Dette er godt kjent.

Når denne Mauseren du har godtatt prisen på er produsert burde selgeren nevnt. Personlig mener jeg at Kr.4.000,- er litt stivt. Nå er du som kjøper etter selgerens utropspris. Uansett er en 7,92x57 Mauser K-98 mer verdt (affeksjonsmessig) enn en Kongsberg-Mauser i 7,62x63. Ut fra bildene ser Mauseren ut til å være godt holdt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil legge til en ting til:

Jeg har sett mange stygge løp fra våpen fra denne tidsepoken, tennhetter med kvikksølv og skitt som spiser løp innvendig. Enfield og Mausere samt Krag.

Mangel på puss og slurv satte sine spor. De som har kost seg med gratis ammo etter flyslipp og tyskere etter krigen og ikke tatt puss på alvor har gitt visse resultater.

 

Vurderer man å kjøpe en Mauser i 7,92x57 eller en Enfield i .303 British bør en være ekstra påpasselig med å sjekke løp innvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...