Jump to content

Regler ved import av kikkert


.475 A&M

Recommended Posts

Er usikker, men er jo en regel for hvor mye man kan ta med seg inn. Feks er man på en kjapp harrytur i Sverige, så kan man ta inn varer for 3 tusen kroner inn til Norge. Er man over et døgn, så kan man ta inn varer for 6 tusen uten å betale toll.

Kikkert skal være tollfri etter det jeg har forstått, så om prisen på kikkert går inn i verdigrensen på 6000 er jeg svært usikker på.

 

http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok trygt stappe det i kofferten. Om det får deg til å føle deg bedre, om det står "gun" eller "tactical" med store bokstaver på boksen, så la vær å ta med boksen.

Tja.. Hvis det er et sikte som står på den berømte ITAR lista så ville ikke jeg stappet det i kofferten. Ikke verdt potensielt trøbbel i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

TSA vil nok bare referere saken til US Customs når/hvis de finner noe de er usikker på.

 

Og er det ett ITAR sikte vil jeg tro at det blir en reaksjon.

Best case er vel at du slipper med beslagleggelse og beskjed om at du ikke trenger å tenke på å besøke USA flere ganger.........

Finner de på å statuere ett eksempel kan du vel regne med fengsel og store bøter.

 

er det virkelig verdt det?

Link to comment
Share on other sites

Kva slags sikte er det som står på denne ITAR lista? Det bør vel gå greitt med "normale" jaktsikter, om det er det trådstartar er ute etter.

Betyr tollgrensa på 6000kr at om du tar med eit sikte til max denne summen og ikkje noko anna så slepp ein moms?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å finne ut av om det ville være mulig å ta med hjem et skjefte til en 10/22, fasiten ble at ingen ønsker å ta i deg om du har slike planer. Hjemmeladingsutstyr er spesifikt unntatt ITAR, men regelverket er så gjennomsyret komplisert og gir så mange muligheter for å "ta" deg at om du først blir stoppet av feil mann så er et bare å be om vaselin med det samme. De som sjekker deg på flyplassen er TSA, og de bryr seg ikke om ITAR i det hele tatt. Det er tollerne som har den jobben. Grovt forklart sjekker TSA om du kan finne på noe på flyet, tollerne sjekker om du har noe som du kan finne på å peke i retning av en amerikansk interesse etter du har landet.

 

Det er litt som risken ved å ta med for mye sprit over Svinesund, bare med mye større konsekvenser. Om det passer seg slik, kan du stikke til Canada og kjøpe der og sende det i posten hjem.

Link to comment
Share on other sites

Typiske jaktsikter er som regel ikke regulert. Typiske langholdskikkerter står som regel på lista og krever eksporttillatelse. Det at folk her inne har tatt med seg ting flere ganger uten problemer ser jeg på som anekdotisk bevis. Det er det samme som å si at fordi bestemor på 105 har røykt sigaretter hele livet uten problemer, så er det ikke helseskadelig. Folk får gjøre som de vil, men her er det fullt mulig å havne i "deep shit" som de sier der borte.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dollaren er vel så høy at det knapt lønner seg, med mindre du er ute etter noe jalla greier da.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Tja, det kjem litt an på kva ein meiner med jalla. Eg handla nyleg eit sikte på supertilbud ifrå USA, inkludert frakt sparte eg nesten 50% på billegaste butikkpris eg har funne i Norge. Då må det og nemnast at dette siktet er mykje dyrare i Sverige og andre europeiske land. http://media.repro-mayr.de/41/235741.pdf siktet er nr 3 frå høgre i denne nokre år gamle tyske testen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...