Jump to content

Skjevt kammer, Sauer 200 STR


Hans Kristian

Recommended Posts

Så lenge ingen har målt ubearbeidede hylser, kan man ikke konkludere med at løpet produserer skjeve hylser. Og selv om hylsene blir skjeve, hva er normalen for 200 str løp når det gjelder skjevhet på hylser? Når man vet dette, kan man begynne å vurdere om det er "utenfor" eller "innenfor" normal skjevhet.

Du mener for eksempel noe slikt som dette? :winke1::winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Begynte såvidt på testen i dag.

Brukte 9,3gram Norma Sierra(fabrikk).

Brukte 3 skudd til innskyting, så fire serier av fem skudd, 23mm, 17mm, 8mm og 11mm. Presisjonen er helt klart på plass.

Hylsene er halspresset, kjørt i trommel, forsiktig tatt grader og renset hettelomme, satt stand. rem. LR hetter, fylt på med 47,0grain N560(alle er veid), så til slutt satt 139grain Lapua Schenar, OAL 78,0mm.

Helt nye dier i dag, Forster BR.

Er ikke superoptimist, ser noe kast, omlag 1mm på patronene når jeg triller dem over skjermen på

I-paden.

Får jeg tid i morgen tar jeg de tre hylsene som er igjen og dreier forsiktig av halsene for å se om det blir jevnt med spon rundt hele halsen.

 

For tidlig å trekke noen konklusjoner, men problemet er i patronene jeg har ladd.

Så enten kødder jeg det til i ladeprosessen, eller så kødder pipa med hylsene slik at det ikke lar seg gjøre å få ladd rette patroner!

Det er vi vel enige om, eller?

 

Jeg ser at noen trekker målingene til BM i tvil, det gjør ikke jeg!

Han ble selv overrasket, har ikke sett dette før!

BM skal få lov å være anonym, men han er blandt mest kjente og brukte i landet, det får rekke!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

47,0grain N550(alle er veid), så til slutt satt 139grain Lapua Schenar, OAL 78,0mm.

 

Ha på deg briller. (håper det er 47gr 560) :wink:

 

Kjøp en Forster innvendig brosj og forsøk og brotsje halsen innvendig etter avfyring. Da vil du se at brotsjen tar på i hovedsak to plasser hvis halsen er skeiv pga ulik godstykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Fint om du kan beskrive litt mer presist hva som blir målt, hvor, i forhold til hva og med hvilket utstyr?

 

Litt flåsete sagt er det verdens enkleste sak å sette ei pipe i dreiebenken å måle stort kast. Oppretting er viktig. Hvordan blir det gjort og hvordan vet han at det ikke er dårlig oppretting eller slakke spindellager som er deler av utslaget?

 

Hvilke dier lader du ammoen på forresten? Hender ting skjer med noen dier som kan gi veldig skjeve patroner. Så skjeve patroner som du beskriver vil f.eks knipe merkbart på vei ut av seater om du lader med forster/redding comp type dier.

Link to comment
Share on other sites

Litt flåsete sagt

Det var vel en underdrivelse. Når TS skriver "han er blandt mest kjente og brukte i landet" kan vi vel anta at han ikke er helt inkompetent? Jeg er ikke engang maskinarbeider men såpass skjønner tilogmed jeg.

 

Men jeg er enig i at akkurat hva som kaster og hvor er veldig interessant, om TS kunne fått en bedre beskrivelse av målingen ville jeg satt pris på det. Hvis løp inklusive kammer er kaldhamret er det ikke lett å forstå hvordan en slik skjevhet kan oppstå. Kan noen bekrefte at alle STR-piper er hamret?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kommer man til og får målt noe som helst i et STR kammer? Det er et stykke inn til overgangen mellom kammer og løp :wink:

 

Med relativt enkelt verktøy ser jeg bare en mulighet. Stikke en presisjonsslipt pinne med sugepasning inn i løpet og klokke løpet opp etter denne på to plasser. Deretter måle/klokke bakenden av kammeret hvis man har en vippeindikator som når inn. Hvis det er 4-6 hundredeler kast mellom disse to, hva betyr egentlig det? Det blir i hvert fall ikke rare vinkelen :wink:

 

Jeg har hatt flere skjeve STR løp! Jeg vet selvfølgelig ikke noe om kammeret, men de har vært tildels ekstremt skjevt boret/dreid. Jeg har ikke klart å se at de leverte dårligere presisjon enn de som ikke var skjeve. Det har bare vært mye mere hodebry med de skjeve når de skulle kuttes og gjenges :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slaktern ringte, har måtte ta hånd om spekepølsene i dag, 292kg.

Det tok hele dagen, så jeg har ikke noe nytt å melde.

Hvordan det er målt, vet jeg ikke, men at det er gjort ordentlig, det stoler jeg på!

 

Når i prosessen er løpet innvendig formet, og kammeret, samtidig?

Det er beskrevet som "veldig merkelig, akkurat som det skulle vært kammret med en brosj uten ordentlig styring!"

Ute på glattisen her, men er det mulig at det har vært verktøybrudd under produksjon?

Link to comment
Share on other sites

Ladde hylsene hjemme på RCBS RC pressa for et par dager siden.

Kjøpte en LEE "nøtteknekker", pakket ladeutstyr, rifle og div på morgenen i dag og reiste på banen!

 

Er nå hjemme, og må konkludere med at den skjeve ammoen min ikke har noe med kammeret/pipa og gjøre.

Etter fem omladninger er ammoen rett og fin, samlingene har ligget jevnt på 10-20mm, med unntak av to hvor jeg klønet det til med 23 og 31 mm.

 

Jeg har fortsatt masse skjev ammo stående.

Nå må jeg velge mellom å lete etter forklaringen på dette et annet sted, eller gi f, glemme det hele, trekke alle kulene og begyne på nytt!

Link to comment
Share on other sites

glemme det hele, trekke alle kulene og begyne på nytt

Tren de opp stående da vel. Av og til lader man skjev ammo. Det er bare sånn, klart det er grader av det men likevel. Jeg ladet opp noen testladninger her om dagen, 30 skudd 6.5x55, jeg har aldri blitt helt fornøyd med rettheten av 6.5-ammoen min. 338en blir mye rettere, samme med 308.

Men disse 30 - de er så rette at jeg lurte på om viseren på måleklokka satt fast! Men jeg aner ikke hvorfor?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda kammeret er skjeft, men det gjør seg ikke utslag på presisjonen, og det er ikke årsaken til den skjeve ammunisjonen.

Hva den skjeve ammoen da kom av vet jeg ikke sikkert, det jeg lader nå er ok!

Var på banen i dag igjen, hadde vakt, men fikk skutt litt selv også. Nyladede patroner går gått, "skjev-ammoen" ble prøvd igjen og er fortsatt helt håpløs.

Tittet på hylseholderene mine, 308, 30-06, 222, 223, 7x57, 7mmRM, 358win 9,3x62 og 300win har alle en "fas" under, på ca 45grader. Den hylseholderene jeg oftest har brukt til 6,5x55 har underside som avsluttes i rett vinkel. Den er derfor bredere under og har en større flate på undersiden. Jeg lurer litt på om den kan ha ligget ann mot noe drit i sporet den skyves inn i på toppen av stempelet i pressa. Da kan den muligens ha blitt stående på skakke. Det er bare en hypotese, men det var en hel del drit inni der, også harde partikler som spon. Har aldri gjort rent inni der før på de 25 årene jeg har hatt pressa!

Link to comment
Share on other sites

Riktignok er jeg litt klønete på "data" og synes det er no' herk å legge inn bilder på kammeret!

Men ved ladebanken er jeg Ikke helt grønn, jeg har spurt etter innspill på noen tekniske betraktninger omkring patroner som ble skjeve, mange og over flere måneder. Jeg har ladet 7300 skudd fra Mars i fjor og frem til nå.

Kun jaktfeltSaueren' har gitt meg problemer. Derfor mistenkte jeg våpenet fremfor ladeutstyret!

Mistanken til våpenet var et blindspor.

Etter at jeg demonterte og gjorde ren den gamle RCBS Rock Chucker pressa mi, for første gang på de 25 årene jeg har eid den, har problemet "forsvunnet". At det har fylt seg opp med en del dritt i alle kriker og kroker etter nesten hundretusen ladde patroner så jeg selvfølgelig, men oppfattet det som uproblematisk forde jeg ikke hadde problemer med ammo til noen av de andre riflene, revolver eller pistol. Jeg har et diesett satt opp til hver rifle/pipe som er i bruk for å slippe å jusstere verktøyet.

Hver eske med dier har en egen hylseholder, og den til jaktfeltriggen min skiller seg ut!

http://www.hjemmelading.no/redding/hyls ... -7-redding

Denne typen hylseholder er det jeg har brukt til "problempatronene" mine. Den er bredere under enn de andre jeg har brukt

http://www.hjemmelading.no/rcbs/hylseholder-2-rcbs

Disse som jeg bruker til nesten alle de andre diene mine, har fått runnet av kanten under. Derfor har de nok ikke ligget og ridd på den "kaka" av dritt som lå i hylseholdersporet på samme måte som hylseholderen med større diameter på "annlegsflata på undersiden"!

 

Joda, jeg var på villspor, og det er faktisk mulig jeg fortsatt er det!

Men problemet er borte og dette er den mest troverdige forklaringen jeg klarer og komme opp med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...