Jump to content

Lade 9 major med H&N 125grs


slemmo

Recommended Posts

I min 2011 openpang med hybridhull fungerer de utmerket. De gir bedre presisjon enn Frontier og Berry. Og med Frontierkuler rundt 80 øre så er ikke forskjellen opp til H&N så stor lengre.

 

Fant noen gamle ladedata:

H&N 125 8,4grs 3N38 COL 30mm PF=162

Til sammenligning:

Frontier 124 8,4grs 3N38 COL 30mm PF=161

Partizan 125 8,4grs 3N38 COL 30mm PF=162

 

 

(Standard disclaimer: Dette er ladninger for mitt våpen, og jeg vil selvfølgelig anbefale alle å starte vesentlig lavere. )

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med H&N kulene er at de ofte må settes noe dypere enn vanlig RN på grunn av formen på kula. Hvis du har litt trangt kammer (Jfr min Czeckmate) så sitter kula igjen på bommene ved OAL rundt 29 + mm når du skal tømme for skudd i kammer. Jeg setter H&N HPHS 125 grs til 28,0 mm OAL, og da blir en 8,4 grs 3N38 ladning (major) relativt heftig komprimert og trykket kan vel fort bli noe høyt.

 

Jeg bruker forøvrig H&N kuler til presisjonskyting (PPC) med moderate N320 ladninger (4,2 grs), og så bruker jeg 124 grs AlsaPro til 9mm Major ladninger med 8,4 grs 3N38 bak ( OAL 29,5 mm) jeg synes AlsaPro samler noe bedre enn Frontier Match med samme ladning i min Sig Sauer 226 Xfive Open.

 

Jeg synes også H&N kula mater litt dårlig (stuker oftere i laderampa) på mine 1911'er ved lange OAL rundt 29 + mm. - her har magasintype antagelig også betydning.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve med OAL på 29mm og se om kammeret ditt aksepterer den lengden, men ikke lad opp hundrevis før du har testet... H&N kula koster jo nå over krona stykket og billigere kuler fra Frontier gjør antagelig samme nytta i Major ladning ( høy hastighet) - min erfaring er at H&N kommer bedre til sin rett ved moderate hastigheter ..

Link to comment
Share on other sites

H&N HPHS 125 grs er en veldig bra kule i min STI Targetmaster. Jeg trodde ikke forskjellen på Frontier og H&N var så stor før jeg prøvde en sammenligningstest på 50 yard. Jeg var som sedvanlig veldig skeptisk til de fantastiske skryterappotene fra gutta som skjøt denne kula i Ransom rest'en og fikk veldig bra samlinger. Men jeg måtte rett og slett innrømme at jeg tok feil. Forskjellen i samling var henholdsvis 16 cm og 10 cm. Dette ble gjennomført med blindtestskyting ved "barrikade" (PPC ), ikke veldig vitenskapelig, men overbevisende for meg.. Og i PPC så blir det noen poeng av det på 50 yarden. Forskjellen blir ikke veldig merkbar på 25 yarden og kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

CZ Czechmate er bygget for å tåle major ladninger, men de tidligste modellene, som denne er en av hadde svakere piper, men dette skal i alle fall være rettet opp nå.

Før så hørte man ofte om Czechmater som røyk av forskjellige orsaker, men de siste 2-3 årene har det vel ikke vært noe spesielt av det som jeg kan huske. Jeg leste veldig mye forumer og diverse før jeg kjøpte min i desember, og det er siste modell, med forsterket pipe o.l.

Link to comment
Share on other sites

Denne Czeckmate'n var en av de første som ankom landet, og har gått uten problemer av noe slag frem til pipa tok kvelden.. Det er nok ikke trykke i majorladinga som har tatt den, men at låseluggene har vært utformet på en måte som har åpnet for tretthetsbrudd over tid. Det er etter sigende rettet på og jeg regner med at Czeckmate'n er seg selv igjen om noen dager...

 

At noen deler over tid ryker må man regne med, og når CZ stadig forbedrer sine modeller og deler som de ser ikke holder ønsket mål - så er i allefall jeg veldig fornøyd. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne til alle som vil ha en fiks ferdig IPSC Open racer rett ut av esken..... men dette ble vel utenfor det trådstarter lurte på...

 

kai anbefaler RN og den henger jeg meg på, har ikke prøvd H&N RN, men H&N HP har en tendens til å stuke i laderampa på noen av mine 1911'er og den har for lang bæreflate for "normale" 9 mm majorladnings AOL uten altfor heftig komprimering av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada opp 50 stk H&N i går og tok med på en bitteliten match siden jeg var litt short på Frontierkuler, testet ett skudd på popper på 20m og den gikk ned, ingen trykktegn i hetta. Så i min Czechmate kan i alle fall Frontier og H&N brukes om hverandre. OAL på 29mm

Link to comment
Share on other sites

aps sin QL er veldig viktig for meg :mrgreen:

Det begynner også å bli så mye kollektiv erfaring med 9 major nå at det ikke er like hårete som det var for noen år siden, jeg skyter også czechmate, som er en pistol som er lik uansett hvem som kjøper den, det finnes masse ladedata på 9 major til czechmate tilgjengelig. Kjøper du en 2011 av en eller annen type, kanskje halveis custombygd, med 2-4-6 hybridporter av forskjellige størrelse sammen med en eller annen comp så må du kanskje teste en del i og med at du har en kombinasjon av faktorer som gjør at det er relativt umulig å spå hvilken pf du får på en gitt ladning.

Men når jeg ser mange har testet og bruker samme ladning i czechmate, og får ca. samme pf så er det jo en grei pekepinn på at den ladningen er trygg for min pistol også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...