Jump to content

patron sitter fast.


Jgt

Recommended Posts

Hei. Har en kamerat som har kilt fast patronen i rifla si. Denne patronen har vært inn og ut av kammeret mange ganger den siste uken. Han klarer og lukke igjen sluttstykket med kraft, men han klarer ikke åpne sluttstykket og dra kula tilbake. Er den beste løsningen og avfyre skuddet og ta problemet derfra? Er vel lettere og få ut ei tomhylser enn en skarp patron.

Link to comment
Share on other sites

Om han får opp sluttstykket, ville jeg banka ut patronen med pussestanga fra løpsenden..

For all del ikke prøv dette. Hvis patronen sitter skikkelig vil du banke kula inn i hylsa og da er problemet vokst betraktelig.

Som flere sier, fyr av patronen og hylsa vil nok komme ut.

Link to comment
Share on other sites

ville jeg banka ut patronen med pussestanga fra løpsenden

Det har jeg sett forsøkt. Patronen gikk av, og pussestanga passerte vel gjennom panneluggen på han som banka. Stanga gikk nesten rett opp, men jeg målte nesten 80m til der den stod i åkeren ved siden av banen. Tung XXL-stang av stål.

Kula stod midt i løpet, og løpet var ødelagt av skuddbul der kula stod.

Sluttstykket var ikke i, og tennhetta låste ut av hylsa, hylsa var uskadet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å dunke ut me pussestokk. Endte me ødelagt pussestokk og en hel jævla masse arbeid.

Det jeg endte opp med var å skru ut løpet, fylle det med vann for å ta livet av krutt og hette. Så måtte jeg kappe hylsa rett forran hetta som jeg fremdeles ikke var trygg på og gjenge opp hylsa og bruke en hjemmelaget "stuck case remover" for diesett. Neste gang skal jeg ikke stusse et sekund. Skyt patronen!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvorfor går patronen tregt.

(Hvorfor drikker Jeppe?)

Kanskje det er noe i løpet.

 

Sett rifla i ei skrustikke og fyr av i sikker retning ved å dra av med en hyssing mens du står bak noe solid type armert betong.

Bedre føre var enn etter snar.

Almindelig feighet er sundt og næringsrikt :-)

Det der med å bruke pussestang fordrer en robot og trygg avstand for mennesker og dyr.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hadde også fyra av patrona, tipper den er lettere å få ut då.

Om du ikkje vil skyte så kan du borre høl i kula og tømme ut kruttet. Det er bare kobber og bly du skal gjennom, så du trenger ikkje nødvendigvis bruke drill. Borr monterer du i eit rør el. Då er det bare tennhetta igjen og den kan ein trygt fyre av.

Link to comment
Share on other sites

Mange fantasifulle forslag, men det er kun to brukbare måter å løse dette på.

Når patronen lar seg kamre uten overdrevet vold vil den i 99% av tilfellene komme ut ved et skarpt rapp på roten av hevarmen.

Virker ikke det, bør den skytes ut, Jim har et poeng, lys ned i løpet og se om det er noe fremfor kulen, ser det OK ut så skyt.

De andre forslagene i tråden fører lett til at patronen sitter enda fastere eller løpet blir skadet.

Link to comment
Share on other sites

Vil komme med en ADVARSEL.. Vær forsiktig med å føre en stang inn fra munningen og så banke på for å få løs en "SKARP PATRON"

Vi hadde en ulykke her i området i år,,

Er man uheldig så vil et kakk gi så mye friksjon varme eller støt at kruttet blir tent, Jævlig skummelt.

Det vart sykehus operasjon og mye styr.

 

Man kan kanskje prøve å lage en mekanisme der man fyller olje i løpet og fester så en slange og eit system som man kan tilføre trykk for å presse ut patron. :-)

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Var borti det samme for etvpar måneder siden. Jeg prøve med pussestokk, satt bom fast. Måtte til børsemaker som brukte hydraulikk-prinsippet for å fjerne den. Min erfaring

er at neste gang prøver jeg ingenting, jeg bare kjører på skytebanen og skyter det ut. Da kan man jo gjøre mye med hylsa når Den er ufarlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...