Jump to content

Enkeltrekket magasin


TTS

Recommended Posts

Jeg ser at mange rifler leveres med enkeltrekket magasin. Hva er fordelene med dette?

 

Jeg tenker at dobbelradet/zigzag magasin må være å foretrekke, da en kan stappe patroner i magasinet gjennom utkasteråpningen i en snar vending og en får plass til 4-5 patroner uten at magasinet stikker ut under rifla.

 

Men det må da være noe lurt med bare en rekke patroner i magasinet som jeg ikke klarer å se, eller?

 

Jeg har rifle med bunnklaff og dobbeltrekke patroner, pr i dag og har ikke erfaring med magasin (annet enn på automatrifle og maskinkanon ;-D)

Link to comment
Share on other sites

Det er iaf enklere for produsenten å lage ei rifle med pålitelig mating fra enkeltradmagasin. Mating fra kryssmagasin krever ofte bedre tilpassning til hver enkelt patron for å mate godt. Tikka feks bruker bare noen få magasinvarianter for å betjene hele patronspekteret de leveres i. Ikke nødvendigvis helt optimalt, men "godt nok", og det er vel det som skal til om prisen skal holdes nede.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til hvor jeg kan få tak i enkeltrekket 5-10 skudds magasin for 308 familien?

Må vel nesten spesifisere rifle?

 

Ellers så kaller man det vel normalt "enkeltrad", og "dobbeltrad", evt. "kryssmating"? Man får flere skudd i dobbeltradmagasiner (oftest), men det er og blir mer plunder med dem, det gjør dem dyrere. Hvorfor man skal kunne lade magasinet fra utkasteråpningen når en HAR utbyttbart magasin skjønner ikke jeg, det er jo uendelig mye raskere å bytte magasin.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Primær grunn til å ville ha dobbeltradet magasin er - for min del - å kunne ha fler skudd i børsa uten at det stikker ut under børsa. Det tar liksom sjarmen av den typen børser jeg har smak for å ha den klumpen under låskassa.

Jeg spør egentlig mest fordi jeg ser at mange nye børser i begge ender av pris-spektret kommer med enkeltrad magasin. Tenkte at det måtte være gode argumenter for enkeltrad da.

Mer stabil mating samt enklere og billigere å fremstille virker som de mest tungtveiende argumenter. Sistnevte veier kanskje tyngst?

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sauer har 8skudds enkelt-rad magasiner men de koster flesk sist jeg så pris. Har en Sauer 202 og kan ikke huske at jeg har hatt mate problem verken med 6,5x55 eller 8x57IS. Har brukt "normalt" spisse, butte, korte og lange kuler.

Men når jeg tenker meg om så er det 3 skudds jeg bruker på jakt og 5 skudds på banen. Så vurder bruken av børsa og ta det der ifra

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med kryssmating er at ein kan på enkel måte berre trykke patronene rett ned i magasinet. På saueren min må ein skyve dei under og bak. Med spisse kuler kjenner ein det i fingertuppen. Har aldri opplevd problem med kryssmating. Gamle M 98 mauseren min har fungert perfekt. Det same med Sakoen. Mykje meir smekker låskasse med kryssmating.

Link to comment
Share on other sites

Det perfekte Tikka-kompromisset er T3 CTR i 308Win som bruker TRG-magasiner. Matingen inn til kammeret er som et enkeltradmagasin mens magasinkropper er dobbeltradet. Dette 10-skudds magasinet går flush med avtrekkerbøylen og er laget av stål.

Link to comment
Share on other sites

TRG magasinet er ikke dumt, men det hender de ikke virker. Det er imidlertid en ting som er veldig feil med dem, det er prisen. Hele konseptet magasin betyr etter mitt syn at man skal ha flere, og jeg tar altså heller 5 STR-magasiner enn ett TRG magasin. Jeg har 10-11 STR magasiner, og for den prisen kunne jeg knapt hatt to TRG-magasiner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...