Jump to content

hjelp til kaliber valg


sigvald

Recommended Posts

Søk på dei tre store, 6,5x55, 308 og 30-06, og so bestemmer du deg når du kjem over godbørsja. Prisen er den same om du leverer 1 eller 5 søknader. Velg ein av dei tre og du er sikra god tilgang på billeg og god ammo. Skjønner at mange anbefaler 6,5x55, da denne ammoen er ekstremt lett å få tak i på skytebaner, og det svært billeg. Lite rekyl er det også og lett å skyte presist. Det kjem garantert til å bli diskusjon her inne angåande om 6,5x55 er kraftig nokk til elg, og det er den, end of discussion.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 308 og 300win mag. Nå har jeg et løp i 6,5 og et i 375 jeg bruker 375 på elg og hjort. Å 6,5 på alt annet, fint kaliber det. Men personlig ville jeg ikke valgt det vist det ble mye elgjakt. Ja det funker! Ja det er lovlig! Men jeg hadde ikke turt å skutt elg med det,da den aldri kommer på sølvfat...

Link to comment
Share on other sites

Til TS, jeg ville valgt 308win! Kjempe traust og kjedelig, så lite spennende som det kan bli, det er pittelitt mer futt enn i 6,5x55, det er gode egenskaper i sistnevnte kaliber, men mitt valg ble 308. Og der blir jeg, har to rifler i det kaliberet, brukes til trening, jaktfelt, rev, rådyr og hjort. Enkelt og billig og lade, stor tilgjengelighet på det meste.

 

Til Arvid.N, hva er dine erfaringer med jakt på Hjort med H&H 375?

Link to comment
Share on other sites

.308

 

Hvis alle jaktkolleger foretrekker 6.5x55mm så kan det tenkes at du er bedre tjent med det alle andre har

hvis du ulykkeligvis skulle slippe opp for ammo.

 

Det er rikelig med kuler å velge på hvis du ender opp med å lade selv hvis du velger .308

Hvis det primært blir elg så ville jeg helle i retning av 30-06.

 

Gå med strømmen.

 

Vinterlektyre:

Versjon 4 - Ladeboken

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... fbf6098511

Versjon 7 hos din lokale kruttpusher

https://www.dfs.no/nettbutikk-og-salg/n ... ladeboken/

 

Ta uansett vare på hylsene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Når sant skal sies så har jeg kun skutt elg og faktisk en rådyrbukk med 375. Har ikke fått skutt hjorten enda.... Mye hjort på kamera men borte når jeg kommer.... Hehe

 

På elg så er det perfekt. Kommer nokk ikke til å bruke det på rådyr igjen nei.. Har hørt om folk som bruker tunge helmantel kuler på rådyr og det funker bra.

Har en kollega som skøyt endel hjort med kaliberet og sa det ble veldig bra. Han brukte 300grains kule.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt. Velg den du føler for selv.

 

Dette er inntrykket jeg har av de tre:

 

6,5x55: Førsteriflevalget for mange. Brukes gjerne på småvilt, som feks på toppjakt og revejakt. Kjøpes ofte som et alternativ til de mindre .22-kalibrene, siden den også kan brukes på storviltjakt dersom den muligheten skulle dukke opp senere.

 

.308: Steget opp for de som føler noe større blir "overkill" på småvilt, som også jakter storvilt. Er ellers den som takler løpskapping best av de tre store. Det kan jo være et aktuelt tema for de som vil ha på demper uten å øke totallengden for mye.

 

.30-06: Primært kjøpt av de som nesten bare jakter storvilt, og det har vel blitt det mest populære elgkaliberet her på bjerget. Gir litt mer punch enn de to andre, og for hjemmeladeren gir den vel litt flere muligheter i og med at den takler tyngre kuler bedre enn hva .308 gjør.

 

Alle tre har rimelig og godt utvalg i ammunisjon.

 

Det er altså mye smak og behag her. Selv har jeg .308 og er veldig fornøyd med det. Det er for meg ren stoviltrifle, siden jeg har en .222 til småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 308 så kjøper du 308. Men mitt råd er å heller kikke på kva våpen du kan få best handel på, for så å sjå om du enda opp med 6.5 eller 308.

Det er så liten forskjell på 6.5x55 og 308 at det skal du ikkje bry deg om. Begge er gode nok til elg og begge har god tilgang på rimelig ammunisjon. Begge skyter ut til 200m så det går også fint.

 

Mange seier at 6.5 er for svak for elgjakt, men det er bare tull. Har felt mang ein elg med dette kaliberet utan problem. Har no konvertert til 9.3x62 men mest pga ufornuftige årsaker :D

Har også 30-06 i våpenskapet, dette er det beste allround kaliberet blant dei 3 vanligste kalibera meiner eg. Den kan du få til å vere heftig og flattskytende, normal eller tung og skyvende alt etter patronvalg. Det er det mest vanlige kaliberet i verden og ammunisjon er meget lett tilgjengelig.

 

222 brukes kun på det som ikkje skal bli til mat etterpå :overrasket:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 308 så kjøper du 308. Men mitt råd er å heller kikke på kva våpen du kan få best handel på, for så å sjå om du enda opp med 6.5 eller 308.

Det er så liten forskjell på 6.5x55 og 308 at det skal du ikkje bry deg om. Begge er gode nok til elg og begge har god tilgang på rimelig ammunisjon. Begge skyter ut til 200m så det går også fint.

 

Mange seier at 6.5 er for svak for elgjakt, men det er bare tull. Har felt mang ein elg med dette kaliberet utan problem. Har no konvertert til 9.3x62 men mest pga ufornuftige årsaker :D

Har også 30-06 i våpenskapet, dette er det beste allround kaliberet blant dei 3 vanligste kalibera meiner eg. Den kan du få til å vere heftig og flattskytende, normal eller tung og skyvende alt etter patronvalg. Det er det mest vanlige kaliberet i verden og ammunisjon er meget lett tilgjengelig.

 

Dette er jeg helt enig i.

Folk som tror at 308 er så mye bedre enn 6.5x55 på elg, lever i en eller annen form for drømmeverden, eller så lager de seg noen egne teorier uten mye praktisk erfaring.

Dersom man skal merke noen praktisk forskjell på elg, må man gå en del grøvre til verks enn å velge 308 istedenfor 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...