Jump to content

Kule til 3006 !


knutslin^

Recommended Posts

Ja er det ikke fortreffelig å kappe løpet for en patron med stort hylsevolum (for så skru på en stor, klumpete og unødvendig demper). Før i tida var det om å gjøre å ha lengst mulig løp og høyest mulig utgangshastighet. Ungdommen i dag...

 

Du får prøve med ei 100 grains kule og N-110 :P

 

Spøk til side: Med kort løp trenger du hurtigbrennende krutt - og dertil hørende lette kuler.

 

Gratulerer med 308-LIGHT!

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten har jeg ingen problemer med, men vi er to voksene karer på laget som sliter med

Jeg har en tikka med 47cm løp. Og andre mann en sauer med 52cm løp. Vi bruker samme kule begge to.

Hvordan krutt type han har er jeg usikker på!

Vi syntes slaktet blir forferdelig stygt og blodsprengt..

Her lurer jeg på om folk har noen gode erfaringer, IKKE en hel del svada som posten over!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja er det ikke fortreffelig å kappe løpet for en patron med stort hylsevolum (for så skru på en stor, klumpete og unødvendig demper). Før i tida var det om å gjøre å ha lengst mulig løp og høyest mulig utgangshastighet. Ungdommen i dag...

 

Du får prøve med ei 100 grains kule og N-110 :P

 

Spøk til side: Med kort løp trenger du hurtigbrennende krutt - og dertil hørende lette kuler.

 

Gratulerer med 308-LIGHT!

 

 

Hvorfor må du bruke raskt krutt og lett kule når du kapper løpet?

Om du hadde best hastighet med MRP før du kapper, så har du best hastighet med MRP etter du kapper også.

En 30-06 har ingen problemer med å få nok fart på 165-180gr kuler uansett løpslengde (selvsagt over 40cm om noen skal spikke fliser)

 

Til TS hva med 165 eller 180gr Hornady interbond? Hastighet rundt 800m/s

Link to comment
Share on other sites

En 150gr TTSX med 60gr N160, burde gi rundt 850 m/s i løpene deres. Presise kuler, som kanskje er de kulene som gir penest slakt. Samtidig slipper man bekymringen med bly irundt skudd såret. Hvis du skal ha blykule er Swift scirocco, Interbond, A-frame, Rhino, Woodleigh og north fork gode alternativ. Hvis dere skyter ut til ca 200m +/- bør du ha v0 ca 800/ms for å sikre skikkelig ekspansjon på de hardeste bonda kulene, velg en vektklasse hvor du klarer det.

 

Når det er sagt så har skuddplassering minst ti ganger mer betydning enn kulevalg, ett eksempel: I år har jeg testet Accubond LR i 7mm rem mag, v0 925 m/s, hold fra 30m og langt utover. Dette er en bløt kule hvor bare bakdelen er bondet. På de ti dyrene jeg har skutt med den i år har jeg Ikke mistet særlig mye mer kjøtt enn med en TTSX. Blod i hinner kommer ofte av at dyrene ikke går rett ned, når de løper/ligger å sparker virker det som det pumpes blod ut i hinnene. Det er her en bløt kule kommer til sin rett, skudd høyt bak bog med bløt kule gir ofte splinter som tar med seg underdelen av ryggraden, da går de rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Du får prøve med ei 100 grains kule og N-110 :P

 

Skyter med det i 30.06 jeg og det er en utmerket plinker kombinasjon. 100meter skyting i lite vind er også en fryd med en slik ladning.

 

Men til TS siden slaktene ser stygge ut så har dere to valg. Ned i hastighet med den kula dere bruker eller velge ei hardere kule.

Link to comment
Share on other sites

Flere jeg jakter med som er fornøyd med Lapua Mega ferdigrulla, brukelig slakt blir det også.

Når du lader sjøl så blir ikke 150 grs tsx veldig feil. Hvis du har lyst på noe mer tradisjonelt så kan du jo prøve 165 grs Blaser cdp. Bruker den i 7mm v0 litt over 800 m/s, det er ei god kule.

Link to comment
Share on other sites

Jakta elg med 30-06 tidlegare og har no konvertert til 9.3x62 mest pga. totalt ufornuftige årsaker :wink: , men ser at kulefart har sin virkning på slaktet.

 

Seiste åra med 30-06 vart det jakta med A-frame i 200gn kulevekt. Desse kulene rusla gjennom det meste og fant dei aldri igjen, men ga greie slakt. Farta vart redusert og lange hold vart prioritert vekk til fordel for tyngda.

Einkelte slit med å få gode samlinger med a-frame, men i Tikka T3 går dei fint.

Ferdigladd fusion i 180gn ga også fine slakt. Nosler partition og Oryx gjer knall og fall men mykje blodslått og fragmentering.

Har også sett elg skutt med Partizan dog kun ei gong, men både kule og slakt såg betre ut enn etter partition og oryx...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sauer med helstokk og omlag 50 cm pipe. I denne bruker jeg 165 GR. A-Frame med 59 gr. Norma 204 bak. Kula har jeg funnet i skinnet på utgangssida. Og restvekta var på 98% (målt på justert vekt på jobb). Jeg tror ikke det er noen hensikt med å bruke tyngre kuler, basert på "godt nok prinsippet". Presisjonen er upåklagelig, og slaktet er pent. Kulene kjøper jeg på xxl til 11 kr stk, som er et røverkjøp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har de siste åra bukt Hornady Interbond 180grs lada med 57grs N-160 i min Sako 85 med 57cm løp. Sitter i tillegg en demper i enden og samlingene er upåklagelige. Hastigheten på denne ladningen i mitt våpen ligger i snitt på 834m/s. Skyter rådyr, rein, hjort og elg med denne ladningen og kan ikke si at jeg har lagt merke til unormale ødeleggelser på slakta. De skal jo helst ned for telling så noe ødeleggelser må det jo bli :)

 

Løpet mitt er forholdsvis "langt" nå i disse demper tider, så hvordan denne ladningen går i et kortere løp har jeg riktignok ingen formening om.

 

Lykke til med valget!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...