Jump to content

270win vs 6,5x55


meoptikka

Recommended Posts

Er vell mest for å ha noe som ikke alle andre har og å få noe mer v0 uten å måtte opp i magnum kaliber:) åsså leste eg meg fram til at det var bare å presse om 30-06 hylser til 270, så da er det jo ganske lett å få tak i hylser. Men bare kom med andre forslag! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er riktig, men føler at når dette kaliberet kom, var det veldig populært og mange skulle ha det. De i min omgangskrets som hadde det, bruker vell mest 6,5x55 idag, men vet om en eller to som har det :-)

Når det er sagt, så er kaliberet helt topp det! Velter både hjort og det som er, kjapt og presist. Kule tilgangen er vell noe begrenset i forhold til de 3 mest brukte kalibrene her til lands.

Link to comment
Share on other sites

270win er et kjempekaliber det, men jeg ser ikke helt poenget med å bytte til det fra 6.5x55.

Til det er de alt for like i praktisk bruk.

Men å gjøre det bare for å være litt forskjellig fra de aller fleste på skytebanen, kan alltids være god nok grunn det :)

 

Personlig mener jeg at dersom du først skal bytte til noe annet enn 6.5x55 for å få litt mer fart og trøkk, så er 7x64 som vavlo og 7mm Rem mag som Generaldfeld foreslår, to mye bedre valg enn å gå fra 6.5x55 til 270win.

Link to comment
Share on other sites

Selv om 270 ikke akkurat er ukurant er det mindre kurant enn 6,5. Ukurante ting innebærer i en eller annen grad å male seg selv inne i ett hjørne, et valg jeg og mange med meg tar ved flere av livets korsveier, selv om jeg har til gode å velge 270.

 

Hvis målet med kaliberbytte er å være spesiell vil jeg foreslå noe litt spesielt, men fortsatt veldig praktisk, så er det i alle fall sagt:

Hva med 6,5x55AI (da kan du beholde løpet du bruker nå) eller 30-06AI? Da får du mer fart og energi, og du kan fortsatt kjøpe god og relativt rimelig standardammunisjon som kan brukes i det nye kammeret. Så kan du lade selv hvis du har tid og gidder, eller kjøpe på banen og få skyteformede hylser til egen lading med deg hjem igjen. Og tomhylser blir aldri noe problem.

 

 

P.s: Hvis det hadde vært større korrelasjon mellom å være spesiell og intelligent hadde jeg vært en langt større fan av det. Eventuelt er jeg ikke intelligent nok til å se korrelasjonen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er riktig, men føler at når dette kaliberet kom, var det veldig populært og mange skulle ha det. De i min omgangskrets som hadde det, bruker vell mest 6,5x55 idag, men vet om en eller to som har det :-)

 

Du må ha en noe alderstegen omgangskrets, siden mange ville ha 270Win når den kom. Så vidt jeg husker ble 270 Winchester lansert i 1925.. :wink:

 

Uansett , et fint kaliber, som jeg vurderer opp mot 7x57 og 6,5x55 når jeg skal ha nytt løp i en Ruger No1 jeg har stående.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som 270 win er perfekt for din bruk, sammen med 7x64 og 280 rem.

 

Så lenge Norma leverer jaktmatch i et kaliber så vil jeg vel heller si at det er meget kurant.

270 win er vel ikke akkurat upopulært i junaiten heller. Har ekstremt vannskelig å se for meg et scenario, der du ikke får tak i ammo og komponenter til 270.

Link to comment
Share on other sites

Etter ein kjapp sjekk av ferdigladda ammunisjon og ladekomponentar hos Jaktdepotet og Jakt og Friluft, ser det ut som om både utvalg og pris er betre på 7mm Rem Mag enn på 270W. (Eg mistenker Jaktdepotet for å brenne inne med eit parti Partizan kuler.)

 

Men ja, du får vel alltids fatt i eit eller anna.

 

Tilgangen på ting i USA er vel forøvrig ikkje så veldig relevant, så lenge dei kun eksporterar småpakkar over ein gong kvart jubelår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...