Jump to content

6.5-06 langholdspatron?


schultz_30-06

Recommended Posts

På langhold stilles det krav til presisjon og hastighet, når du presser hastigheten opp og forbrenner mer krutt så får du kortere levetid.

Et løp i 6,5x55 holder 4000-5000 skudd på baneskyting, og 6,5-06 bruker mer krutt.

Jeg har brukt flere kuletyper, 130-140 gr matckuler. Sierra, Hornady, Norma og Berger, hvert løp har sine favoritter, det må du prøve i ditt løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå en 6.5-06 som har gått godt over 3000 skudd og den samler da fortsatt bra :)

Og da snakker vi heller ikke om puseladninger.

 

Men dette er selvsagt forskjellig fra løp til løp.

Løpet jeg har er en stainless Shilen pipe som er særdeles glatt og meget presis.

Nå samler den kanskje ikke fullt så godt som den gjorde i starten, men fortsatt betraktelig bedre enn de fleste Sauere og annet folk velger å bruke til langhold.

 

Nå bruker jeg ikke rifla til langholdskyting noe mere, da jeg har gitt meg totalt med det.

Jeg bruker per idag kun våpnene mine på jakt og langholdsjakt er ikke min greie, og da trenger jeg ikke å trene på det heller.

Til vanlig jakt på korte og moderate hold, vil nok løpet sikkert holde i mange år til, spesielt med tanke på at jeg mengdetrener(i den grad man kan kalle skytinga jeg holder på med idag kan kalles det :) ) med andre våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Nå samler den kanskje ikke fullt så godt som den gjorde i starten, men fortsatt betraktelig bedre enn de fleste Sauere og annet folk velger å bruke til langhold

 

Haha, den samler betraktilg bedre enn sauere og andre LH rigger etter at presisjonen ikke er like god som den var... Fytte hællsikke og den rifla di går godt! Man ser ofte Sauere leverer 5/10 skudds serier med ett frynsete hull.. Jaja, du har vært heldig med den riggen der!

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

serier med ett frynsete hul

 

Det er vel mer vanlig enn det er uvanlig. Seriene under representative for 5 Sauerpiper jeg har hatt de siste 7-8 årene. Slike samlinger er vel bortimot normalt når folk går inn for å tune Sauerene sine, så om den riggen til Norwegianwoods går "betraktelig" bedre så er det synd at vi ikke har fått se den (og skytteren) på BR/UNL-stevner. At et customløp, godt eller heldig kamret, kan være eksepsjonelt presist, slik Norwegianwoods sier, er jo heller ikke uvanlig. det som er mest vanlig, uansett rifle og pipe, er jo at skytteren ikke henger med. Men av og til er man heldig. (og jo oftere man skyter, jo oftere er man heldig - det er litt som å kjøpe lodd...)

 

IMG_0036.jpg

5sk /100m

 

IMG_0037.jpg

5sk /100m

 

IMG_0044.jpg

5sk /100m

 

07012012239.jpg

5sk /100m, denne mener jeg å huske ble underkjent som konkurranseladning...

 

EF929FB0-70D2-4938-906E-FE38D1EC2193_zpskfezq9up.jpg

5/ 300m

 

B04824BB-AE65-496F-869E-D724E3BC9758_zpsw9ygizoc.jpg

10/ 500m

 

Hvis jeg skal si noe om 6.5-06, som jo er trådens tema - så må det være at jeg ikke skjønner poenget. Per-S og jeg har skutt side om side ved en rekke anledninger, -06 og x55, og jeg kan ikke si at jeg så noen forskjell i presisjon og treffsikkerhet. Per?

Ønsker man seg noe mer spesielt, har hauger av 30-06 hylser (lag en 30-06 :wink: ), en lang Remington, og vil ha litt mer energi så selvsagt, men det å tro at man får noen merkbart bedre ballistikk eller treffsikkerhet - det er nok litt optimistisk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er sårt å måtte innrømme det, men 6,5x55 er så nær i ytelse at arbeidet med å få til 6,5-06 ikke er verdt det.

Jeg får litt høyere hastighet, men etter ca 50 m er hastigheten sunket til det samme som en 6,5x55 har ved munningen. Samme kulen brukes i begge.

Når målet så er på 1000 m blir forskjell i flygetid så liten at det har kun akademisk interesse.

Til langhold bør det velges en kule med gode flygeegenskaper. Det er mye viktigere enn høy utgangshastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

serier med ett frynsete hul

 

Det er vel mer vanlig enn det er uvanlig. Seriene under representative for 5 Sauerpiper jeg har hatt de siste 7-8 årene. Slike samlinger er vel bortimot normalt når folk går inn for å tune Sauerene sine, så om den riggen til Norwegianwoods går "betraktelig" bedre så er det synd at vi ikke har fått se den (og skytteren) på BR/UNL-stevner. At et customløp, godt eller heldig kamret, kan være eksepsjonelt presist, slik Norwegianwoods sier, er jo heller ikke uvanlig. det som er mest vanlig, uansett rifle og pipe, er jo at skytteren ikke henger med. Men av og til er man heldig. (og jo oftere man skyter, jo oftere er man heldig - det er litt som å kjøpe lodd...)

 

Hvis jeg skal si noe om 6.5-06, som jo er trådens tema - så må det være at jeg ikke skjønner poenget. Per-S og jeg har skutt side om side ved en rekke anledninger, -06 og x55, og jeg kan ikke si at jeg så noen forskjell i presisjon og treffsikkerhet. Per?

Ønsker man seg noe mer spesielt, har hauger av 30-06 hylser (lag en 30-06 :wink: ), en lang Remington, og vil ha litt mer energi så selvsagt, men det å tro at man får noen merkbart bedre ballistikk eller treffsikkerhet - det er nok litt optimistisk.

 

 

K

 

Mulig jeg bare har sett middelmådige Sauer skyttere da ;)

 

Ja, jeg har vært utrolig heldig med min 6.5-06.

Det er sånn at jeg gruer meg til den dagen jeg evt. må bytte løp på den, da jeg er redd for at jeg blir veldig skuffet.

Så jeg sparer den mest mulig og skyter i dag minst mulig med den på banen og bruker den hovedsaklig på jakt.

Så samler den forhåpentligvis fortsatt meget bra den dagen jeg havner under torva også.

Det er min gamle Tikka M65 i 6.5x55 som får ta seg av slitet på banen.

 

Min 6.5-06 samler fortsatt fint innenfor en klistrelapp(dekt med lappen) med 5 skudd på 100 meter om jeg gjør jobben min med godt anlegg.

I starten samlet den så godt at det til tider så ut som kun et smålurvete skudd ble skutt på 100 meter.

Men det var vel kanskje mer flaks enn min dyktighet, men jeg var en dyktigere på den tiden også, da jeg skjøt VELDIG mye.

Den er også veldig lite kresen på hva slags kuler jeg forer den med.

 

BR og annen konkurranseskyting har aldri interessert meg og det er heller ikke sikkert at jeg hadde hevdet meg særlig godt da jeg kanskje ikke ville ha nok kontrol på nervene.

Å skyte under press er noe helt annet enn å kose seg med skytingen i ro og mak :)

 

Min skyting har alltid rettet seg mot å gjøre det best mulig under jakt.

Og der har jeg vel gjort det ganske brukbart gjennom årene.

 

Ellers er jeg enig i at 6.5-06 ikke har noen spesiell fordel i forhold til 6.5x55 i sammenheng med langholdskyting, og vil nok anbefale 6.5x55 istedenfor 6.5-06, om rifla kun skal brukes til langholdskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
Per-S skrev (På 6.10.2015 den 11.05):

Det er sårt å måtte innrømme det, men 6,5x55 er så nær i ytelse at arbeidet med å få til 6,5-06 ikke er verdt det.

Jeg får litt høyere hastighet, men etter ca 50 m er hastigheten sunket til det samme som en 6,5x55 har ved munningen. Samme kulen brukes i begge.

Når målet så er på 1000 m blir forskjell i flygetid så liten at det har kun akademisk interesse.

Til langhold bør det velges en kule med gode flygeegenskaper. Det er mye viktigere enn høy utgangshastighet.

Er enig i disse betraktningene dine i forhold til ts spørsmål, men hva tenker du om 6.5-06 nå etter de nye nye reglene om kulevekt i 6.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke de lette kulene for jakt, det er nødvendig med en viss tyngde for å få penetasjon og tyngden holder også hastigheten litt lavere slik at det blir litt penere slakt. 

Jeg har prøvd hastigheter opp mot 1000 m/s med homogene kobberbaserte kuler. Det virket, men ofte ble det litt mye blodslått. Derfor lader jeg enten til lavere hastighet eller bruker tyngre kuler. 

Jeg har skutt stor hjort med hardt ladet 130 gr Swift Scirocco fra 6,5-06 og det ble mye å skjære vekk når det ble treff i bein.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo vi to diskutert dette emnet til det kjedsommelige @Per-S, og min oppfatning er vel i andre enden av skalaen. Vi er to som jakter med nesten lik patron- 270w (6.8-06), og med like løpslengder, ladninger og kuler. Stort sett så går det i 129gr Barnes LRX med V0= 1000m/s (+-). Nå er vi passert 30+ hjortevilt (hjort, rein, litt rådyr) med den kombinasjonen på hold fra 40-400m.

Erfaringa så langt;

 

1. Konsekvent gjennomskudd uansett vinkel på voksen hjort/reinsdyrbukk (skutt fire dyr på langs hittil). Ingen kuler stoppet i dyrene så langt.

 
2. Stort sett mindre blodslått enn med blykuler i «normal» fart (+-800m/s), men skuddplassering dikterer dette mer enn fart og kulevalg.

 

3. Lite kjøttødleggelse så sant man ikke treffer store bein- solid hull inn/ut som er flere ganger større enn kulediameter. 


Flere ganger syntes jeg kulehullet blir litt som når jeg har skutt rådyr med sluggs- ett godt «høl» tvers gjennom. Men når man treffer store bein i høy fart så blir det i noen tilfeller katastrofe.. som denne reinen som ble skutt forfra.. 

8261FB28-2BC2-4104-BF06-80C1CD83E7F9.png

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt en gammel m98 som trenger ny pipe. Den gamle pipa er i 30-06, så det enkleste hadde selvfølgelig vært å få tak i ei ny i samme kaliber, men jeg har en annen rifle i 300 wsm som gjør de -06 oppgavene i dag.

Har også et diesett i 6.5x55 så det kunne vært et alternativ, men dette er ei rein jaktrifle så jeg vil ha kortere pipe 55cm kanskje tilogmed 50cm som komfortabelt kan lades til 930-950ms med en 120grs homogen kule for å sikre god ekspansjon.Er dette mulig med en 6.5-06 ? Og jada 270 win er også med i vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok 6,5-06 kan drive opp en 120 gr kule til godt over 900 m/s. Det er en grei patron å lage hylser til og lett å lade.

Mine erfaringer med homogene kuler er at det sort sett blir gjennomskyting, men ikke alltid. Jeg brukte mange år en 215 gr homogen kobberbasert kule med hastighet mellom 950 og 980 m/s. Selv med den har jeg funnet kuler i dyret, noen deformert etter treff i bein og noen perfekt ekspandert. De fleste på elg og annet vilt av tilsvarende størrelse, men også i hjort når skuddvinklene ble vanskelige. Tredve dyr er nok et for lite grunnlag for statistikk, og når det er reinsdyr så er de så spinkle at det ikke blir mye å trenge gjennom uansett.

Mitt valg med å gå ned på hastighet er for å unngå de katastrofale skuddskadene som en får med høy hastighet når en treffer bein. Jeg snikjakter ofte i tett vegetasjon og da må en ta den skuddvinkelen som byr seg om det skal bli dyr. En kan ikke velge, og det blir ofte diagonalt gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 RCBS og Hornady custom grade. Jeg har brukt dem om hverandre uten å ha registrert forskjeller. Jeg mener et sett står på Dillon verktøyplate og et sett er justert for Co-ax. Det virker som standardiseringen på disse er god.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (8 timer siden):

Jeg tror nok 6,5-06 kan drive opp en 120 gr kule til godt over 900 m/s.

Burde ikke nærmere 1000m/s være innenfor rekkevidde? ..alt etter løpslengde selvfølgelig.

 

Per-S skrev (8 timer siden):

Tredve dyr er nok et for lite grunnlag for statistikk, og når det er reinsdyr så er de så spinkle at det ikke blir mye å trenge gjennom uansett.


Ja det er alt for lite grunnlag, men jeg ser resultatet av liknende kreasjoner i jaktlaget og det er same-same. Reinen er lettskutt, men det er ikke hav av forskjell på voksen reinsdyrbukk og hjort. Begge deler har vi som sagt skutt forfra med gjennomskudd som resultat alle gangene. Jeg har ikke skutt elg enda med den komboen, men hadde ikke nølt. Den er jo større, men ikke spesielt hardskutt. Om man følger med på diverse facebook-grupper, jaktes det i år som i fjor masse voksen elg med små 120-130gr «erter» hvor dybdevirkning aldri er tema. 
 Ellers er jeg enig i mye av det du skriver; skulle jeg valgt en patron for snikjakt i tett skog, hadde jeg ikke jaget hastighet på samme viset. Sannsynligvis en 308/7mm-08 eller deromkring, men 30-06’en med tunge kuler og 50cm løp gjør jobben godt nok til at jeg gidder å gå til innkjøp av noe nytt- pluss jeg kan bruke samme hylsa til begge patronene. Slaktene blir ikke spesielt bedre eller verre med den vs. 270w med hard kule.
 
Om neste løp blir 6.5/6.8 eller 7mm vet jeg ikke enda. De gjør jo stort sett det samme, men om jeg hadde ei rifle i 300WSM som deg @moviken så er det jo fint å kunne gå ned noen hakk i rekyl. Alle kalibrene får man ett stort og godt utvalg av jaktkuler til, men 6.5mm gir jo som kjent størst utvalg i kuler til trening og langhold. Hva med å sikte seg inn på ei bestemt kule- f.eks 127gr LRX i 6.5mm og kjøpe ett løp med snurr for den? Kan ikke skjønne annet enn at den kula med riktig løp, og i 06-hylse må være en giftig kombo på alt som finnes i skog/hei, fra nært hold til «ganske langt».  

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 minutter siden):

Jo. Jeg har tenkt å demonstrere 1000m/s med homogen 120gr kule i løpet av vinteren. Med 6.5x55.

 

K

Må man da opp på 70cm+ løp, eller kan man klare det med noen cm kortere som er mere «jakt-vennlig»? 
 

Om man tar to noenlunde like løp på 66cm i hhv. 6.5x55 og 6.5-06- hva oppnår man i hastighet med 120gr homogen kule? 

Link to comment
Share on other sites

Sako sin 120grains blade i 6,5x55 går gjennom voksen elg. Felte noen i år med denne. Men ingen skudd lavt i bogbein. Kulehull inn. Å alt i fra en 5kroning til 5-8cm hull om den treffer ribbein.. men ikke funnet igjenn noen kuler.. selv på rett over 200meter gikk den gjennom ei elgku.. 6,5-06 har jeg sett på flere ganger. Men har falt tilbake på 6,5x55..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er et resultat fra Quick Load. Det kan jo være en pekepinn på hva som er mulig å få til.

 

Kule: 120 gr Barnes TTSX

Krutt: 59 gr N560

Løpslengde: 50 cm

Utgangshastighet: 921 m/s

 

For hver 5 cm med løp du legger på øker hastigheten ca 25 m/s med denne ladningen.

 

image.png.f93e5739bd111f15281a625be4a22482.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo ett veldig godt utgangspunkt for ei relativt kort børse, med relativt lite rekyl og relativt god fart. 
 

Om holdet ikke blir lengre enn at BC er en ubetydelig faktor, så kan du jo få til det samme- med enda litt mere fart- i 30-06 og med 130gr kuler.. Fordelen da er at du har like kuler til like våpen, men WSM’en kan jo bli «langrifla». 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp likte den Quick load greia god fart i kort løp med noe som ser ut som en fornuftig ladning, ser muligheter. Hadde egentlig avskrevet 30-06,litt lei den liksom etter 35 års bruk, men ser man på ytelse er den vanskelig å komme bort ifra. Testet hastigheter med 130 ttsx i den gamle -06 pipa og mener å huske at jeg ikke fikk de hastighetene jeg hadde trodd men jeg har rotet bort notatene så jeg er litt usikker. I dag virker 6.5-06 litt mer spennende, nye kuler, andre krutt og funderinger om hvordan lage ei hendig jaktrifle av en m98

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ospa skrev (På 31.12.2022 den 15.51):

 
 

Om holdet ikke blir lengre enn at BC er en ubetydelig faktor, så kan du jo få til det samme- med enda litt mere fart- i 30-06 og med 130gr kuler.. Fordelen da er at du har like kuler til like våpen, men WSM’en kan jo bli «langrifla». 

Når man får tenkt seg litt om, blir det nok 30-06 igjen er vel et av verdens mest anvendelige kalibre som har blitt enda mer anvendelig i Norge etter regelendringen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...