Jump to content

Kjøpe S&W modell 66 eller 27?


AEM

Hvilken er mest holdbar?  

12 members have voted

  1. 1. Hvilken er mest holdbar?

    • S&W modell 19/66
      1
    • S&W modell 27/28
      7
    • Begge er meget holdbare
      2
    • Begge er søppel
      2


Recommended Posts

Jeg har planer om å gå til innkjøp av min første revolver om ikke alt for lenge, og i den anledning konsulterte jeg hickok45 (YouTube). Denne pekte meg i retning S&W modell 19(66). Revolveren appellerer absolutt, men jeg er bekymret for hvorvidt K-frame er egnet for langvarig bruk av 357 mag. Jeg har lest at det er en del problemer med skade på disse som følge av nettopp denne ammunisjonen.

 

Derfor lurere jeg på om modell 27(28), som virker relativt lik men benytter seg av en N-frame er et bedre valg med tanke på holdbarhet.

 

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte ryktene rundt dette? Jeg ville også satt pris på personlige erfaringer med begge revolverne. Generell holdbarhet og slitesterkhet er av spesiell interesse.

 

Mvh

~AEM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Jeg har tittet på flere L-frame revolvere, men jeg mistenker at de veier litt mer enn jeg er komfortabel med.

 

EDIT: Beklager, jeg som var på villspor her. Ja, L-frame er i grunnen ikke utelukket. Jeg går utifra en anbefaling jeg fikk fra hickok45, men hvis noen ønsker å anbefale en L-frame så er det absolutt helt greit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utfra hva jeg har greid å lese meg til er det magnum ladninger i kombinasjon med lette kuler som lettest tar knekken på k ramme/mod19, er ikke ramma som da ryker, men overgangskonusen(er det ikke det de heter :D ?) Denne er noe tynnere/flatslipt på undersiden og dette blir da et svakt punkt. Tror allikevel en mod19 kan holde svært lenge dersom den fores med moderate magnum1 ladninger med 148_158ish grn kuler.

Mod 19 er vel kanskje noe av det mest estetiske s&w har laget i Mine øyne. Tipper noen her inne har skutt nok magnum ladninger gjennom en til å gi et svar basert på erfaringer på det du lurer på :D

Link to comment
Share on other sites

Utfra hva jeg har greid å lese meg til er det magnum ladninger i kombinasjon med lette kuler som lettest tar knekken på k ramme/mod19, er ikke ramma som da ryker, men overgangskonusen(er det ikke det de heter :D ?) Denne er noe tynnere/flatslipt på undersiden og dette blir da et svakt punkt. Tror allikevel en mod19 kan holde svært lenge dersom den fores med moderate magnum1 ladninger med 148_158ish grn kuler.

Mod 19 er vel kanskje noe av det mest estetiske s&w har laget i Mine øyne. Tipper noen her inne har skutt nok magnum ladninger gjennom en til å gi et svar basert på erfaringer på det du lurer på :D

Det er jo håpet, og ja, mod 19 er absolutt en nydelig revolver – noe av grunnen til at jeg inkluderte mod 27 siden den har noe av det samme utsende og følelsen. Det og det faktum at jeg tror jeg har fått en god anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

TS. Revolverene med K ramme, har vel aldri vært brergnet for langvaring bruk av magnumpatroner. De var beregnet for politiet og at de skulle trene med 38SP og ved behov, kunne bruke 357 MG. Men etter min mening, så går det heller ikke ann å sammenlige styrken i mod. 19 og mod 66, selv om begge er bygget på K ramma. Jeg mener bestemt, at den rustfrie, tåler mer "juling". Jeg har hatt begge.

 

Men uansett, skal du bassere deg på 357 MG patroner, bør du gå for L- , eller N ramme. De er begge bygget for langvarig bruk med 357 MG. Har også hatt en 6" med L ramme.

 

Personlig så vill jeg annbefale deg en rustfri, med L ramme. Og det er vel 686 som er model betegnelsen. Eventuelt en 586. Men jeg tror den rustfrie er seiere og tåler noe mer.

 

Editt: En revolver i 357 MG med N ramme, er bare en stor tung "kladd". Den er ok., med det tykkere løpte for 44 MG. Men, det er jo ikke det kalibret du søker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en mod 19 med 6'' og en mod 66 i 2,5''.

Har også en mod 29-2.

 

Har tenkt samme tankene som deg, og mener å ha funnet en løsning:

-hvis du, som jeg, primært skal skyte 38spes med blykule, og skyte litt 357 for moro, så holder mod 19/66 i massevis.

Jeg lader 125grs JHP kuler med 16grs N110/evt 150grs LRN med 13grs N110, og de innehar så lavt trykk og har så lav intensitet på stikkflammen at revolveren tåler en del skudd. Jeg har hatt min mod 19 siden 1990 og skyter ca 100 skudd 357 pr sesong.

 

Hvis du skal trene mye og skyte stevner i 357 bør du vurdere en mod 586/686, en Ruger eller en Dan Wesson.

Jeg har brukt en DW mod 15 en god del, og den konstruksjonen har både presisjon og slitestyrke :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

L-ramma er enkelt forklart en "forsterket" K-ramme som er laget for å skyte .357 dagen lang.

Har også lest rundt omkring på nettet at en K-ramme ikke tåler dette, det var nettopp derfor S&W begynte å produsere L-ramma.

K / L- frame har nøyaktig det samme grepet.

 

Sammenlignet 686-6'n min med en klubbkompis sin 66-1, og 686'n er etter min mening betydelig kraftigere bygget.

 

N-ramme er konstruert for .44 magnum, og blir da unødvendig tung og klumpete når den er kamret for .357. N-ramma har også et større grep enn K / L-rammene.

Link to comment
Share on other sites

K-ramma tålte ikke mengdeskyting med den gamle trykkstandarden til 357mag. Dette er en av årsakene til at trykket i fabrikkammo i 357mag ble senket for si sådær 20/25 år siden. (Det samme skjedde i 44mag pga S&W 29).

 

Dagens 357mag ammo har altså et redusert trykk tilpasset mod 19/66.

 

Gammel ammo, feks Norma, var ikke sunn for mod 19. Jeg jobbet på den tiden med salg av S&W og det var ikke tvil om at mod 19 tålte mer enn første generasjons rustfrie revolvere som mod 66.

 

Noen ganger glemte S&W å lage overgangskonus i løpet på 19/66 og da forsvant av og til toppen av ramma. Referansegrunnlaget er 4 eller 5 revolvere i løpet av en 3 års periode rundt 1980.

 

Skulle jeg velge mellom 19 og 66 hadde jeg uten tvil tatt 19. Så hadde jeg sørget for en lang og fin overgangskonus i den for å unngå unødvendige peak i trykket.

 

Jeg har en håndplukket 4" 28-2 fra den tiden og den bytter jeg ikke. 27/28-2 veier mye mindre enn L-ramme pga tynn pipe. 627 med underlug er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

K-ramma tålte ikke mengdeskyting med den gamle trykkstandarden til 357mag.

Jeg jobbet på den tiden med salg av S&W og det var ikke tvil om at mod 19 tålte mer enn første generasjons rustfrie revolvere som mod 66.

 

 

Skulle jeg velge mellom 19 og 66 hadde jeg uten tvil tatt 19.

Jeg er dypt uenig med deg, at mod. 19 tåler høyer trykk enn mod 66, selv om du hevder å ha et referansegrunnlag. Hva er det refferansegrunnlaget?

 

Jeg har hatt begge modellene. Og da jeg kjøpte en mod 66 (av det første partiet som kom til landet), hadde jeg allerede hatt mod 19 i en del år. Og med kruttørke, måtte vi også benytte krutt som N14 (i dag N310).

 

Jeg har flere bekjente som har sprengt div. våpen. Og jeg har ved en feiltagelse ladet 357 MG en god del over, det som ble brukt i den avbildede og sprengte mod. 19, i Våpenjournalens Ladebok. Samme krutt, samme kule, god krymp og mer krutt, men min mod 66, tålte alle 6 skuddene. Heftig rekyl og da det smalt første gangen, trodde jeg at jeg stod med kun skjeftet hånden og at våpnet fløy til h... Selv om det kan være forskjell fra våpen til våpen, lademetode, kuler, m.m., tviler på at mange mod 19 hadde tålt dette.

 

Vet om flere mod, 19 som er sprengt, men ingen mod 66. Selfølgelig vet ikke jeg om alle sprengte våpen. Men er de sprengt, så er det viktig å vite "av hva og hvorfor", ikke i første rekke antall.

 

Kan opplyse deg om, at den sprengte mod. 19 fra V.L. hadde ok ovegangskonus og det hadde også de andre jeg kjenner til. Jeg har skutt en del av den"gamle" 357 MG, fra Norma og hjemladd som var hardere ladd.

 

Reduksjon av trykk standard, hadde da ingen ting med mod 66 å gjøre, men derimot mod. 19 og noen 357 MG våpen, fra andre fabrikanter. Å jobbe som selger, betyr ikke at en vet annet, enn det andre forteller. Men det finnes og det fantes da selgere som kan og vet mye. (har kjent noen gode, men mange udugelige). Men det er ikke noe argument, for at en kan så mye.

 

Og skulle jeg velge nå, av de våpnene som tåler høyest trykk (og langvarig bruk), ville jeg igjen valgt rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

nå kjenner jeg ikke til disse modellene personlig, men jeg forsto det slik at problemet var om disse ble skutt med høytrykk ammo over tid , og rett og slett ble slarkete i låsing osv...?

 

vil tro at sprenger man en av disse er det ammo som også ville fart stygt med en 5/686 / ruger osv...?

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker ein M27 og liker den svært godt. Ser enkelte seier den har stort grep og er tung. Eg har ikkje store hender og eg har aldri tenkt på grepet som stort. Eg har bytta løp og no har den eit 8" tjukt løp så den er lang og tung :-) Avtrekkar er fila den slik at den er smal og glatt. Det einaste negative er tønna som neppe er maskinert perfekt. Den subbar i mot for eit par kammer og med ein del bruk har eg opplevd at den har låst seg heilt. Har kjøpt ny tønne men har ikkje somla meg til å byte den. Om den er betre eller dårlegare enn t.d. 586/686 skal eg ikkje uttale meg om, men eg syns det er moro å skyte med noko som ikkje så mange andre gjer :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å gå til innkjøp av min første revolver om ikke alt for lenge, og i den anledning konsulterte jeg hickok45 (YouTube). Denne pekte meg i retning S&W modell 19(66). Revolveren appellerer absolutt, men jeg er bekymret for hvorvidt K-frame er egnet for langvarig bruk av 357 mag. Jeg har lest at det er en del problemer med skade på disse som følge av nettopp denne ammunisjonen.

 

Derfor lurere jeg på om modell 27(28), som virker relativt lik men benytter seg av en N-frame er et bedre valg med tanke på holdbarhet.

 

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte ryktene rundt dette? Jeg ville også satt pris på personlige erfaringer med begge revolverne. Generell holdbarhet og slitesterkhet er av spesiell interesse.

 

Mvh

~AEM

 

hadde spurt meg selv hvor mye 357 mag du egentlig kommer til å skyte, på skytebanen går det jo stort sett i 38 special.

 

ser etter ny revolver selv etterhvert og det blir en av disse her og, model 60 3" og sp101 4.2" er og 2 stk jeg har sett på. Jeg fant ut at hvor mye 357 magnum den kan skyte egentlig ikke spiller så stor rolle. Det er "kjekt å ha" og kunne brenne av noen runder med engang i blandt, men det er ikke noe jeg hadde matet en revolver med i store mengder. Så lenge du har muligheten til å skyte 357 mag i revolveren en gang i blandt, så er den god nok etter mitt skjønn.

 

ang avtrekk så kjente jeg på en modifisert sp101 snubnose og den var herlig. dette med at ruger har så dårlig avtrekk henger vel mer i fra gammelt av. i dag sier folk som selger disse at det er omtrent hipp som happ. men klart, ruger er overpriset i forhold til s&w her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...