Jump to content

Hjemmeladning i hybelen??


kaffekopp1

Recommended Posts

La meg bare gå rett på sak her. Noen som vet hvordan jussen sier når hylsene går under kategorien som ammunisjon? Sitter som student og kjenner på følelsen at jeg har en del hylser som ligger og bare venter på å bli gjort noe med... Problemet er bare det at jeg ikke har noe våpenskap (eller noe annet låsbart skap til ammunisjon...) så det jeg da undres over er om når man kan kalle ammunisjon for ammunisjon? På hvilket stadiet av hjemmeladning vil den måtte bli låst inne? Er det i det det står et skarpt knall i hylsa eller er det i det prosjektilet blir satt i, eller det hele en ren avgjørelse som må bli gjort på skjønn? Det jeg håper på er at jeg kan få satt inn nye knall slik at de er klare for samlebåndseffekten til jul :D

 

Ja ja vet at jeg burde ringe onkel blå og eieren av hybelen før jeg begynner å gjøre noe :)

Link to comment
Share on other sites

j-aa, hvordan kan loven tolkes til å si at kuler skal låses inn?

 

Tennhetter og krutt er å regne som eksplosiver inntil de er deler av en ladd patron og skal oppbevares etter gjeldende regler for oppbevaring av slikt.

Å oppbevare krutt og tennhetter innelåst sammen i et skap = dumskap.

Bruk nå i alle fall et treskap eller et åpent stålskap..

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_7" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Trådstarter, du sier du ikke har våpenskap. Regner med du ikke har våpnene i hybelen?

 

Det er som ammunisjon å regne når hylsen er isatt tennhette, krutt, og kule.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig logikken bak at kuler må oppbevares låst mens hylser slipper unna?
Dessverre er det mange logiske brister i norsk våpenlovgivning. Det at du kan kjøpe utstyr til å støpe eller dreie (lage) dine egne kuler, helt "lisensfritt", gjør dette til en av dem. Grunnen er enkelt å greit: at når loven ble skrevet, var det ingen som var smarte nok/eller hadde baller nok til å si: "Hei, dette blir for dumt!". Derfor ble det bare slik.
Link to comment
Share on other sites

Pressa fester du på en passende treplate med boltene forsenket.

 

Da kan du feste det hele med 2 små skrustikker du kan kjøpe på Biltema.

 

Passende skap finner du hos naboer eller på finn.no

(Husk å begrense søket til der du bor.)

Da mangler du bare hengelås og beslag hos Clas Ohlson eller noe.

Kanskje ett brukt arkivskap eller ett småskrapet garderobeskap i stål.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

j-aa, hvordan kan loven tolkes til å si at kuler skal låses inn?

 

Kuler/prosjektiler er definert som ammunisjon, og skal låses ned på lik linje med skarpe patroner:

 

Våpenloven:

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

 

§ 27 a.Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig logikken bak at kuler må oppbevares låst mens hylser slipper unna?

 

Alt du må vise våpenkort for å kjøpe låses inn, heldigvis, låse inn blykuler tar liten plass, men ørten kasser med hylser hadde blitt masete.

 

Kuler = våpenkort

 

Hylser = bare metall

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har full oversikt over definisjonen; forsvarlig nedlåst for ammunisjon?

 

Jeg har ett lite rom, hvor safen står, og jeg holder selve rommet låst til enhver tid. Må ammunisjon / ladekomponenter også låses ned seperat eller kan man anse det lille rommet som er låst, som forsvarlig?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har full oversikt over definisjonen; forsvarlig nedlåst for ammunisjon?

 

Jeg har ett lite rom, hvor safen står, og jeg holder selve rommet låst til enhver tid. Må ammunisjon / ladekomponenter også låses ned seperat eller kan man anse det lille rommet som er låst, som forsvarlig?

I Våpenforskriftens §80 står det: "Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen." Lenger nede i paragrafen er ordet forsvarlig brukt i sammenheng med ammunisjon som medbringes under jakt eller i konkurranseøyemed: "Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn." Begrepet "ovennevnte regel" viser til de låsbare innretningene. Lovgiver mener alså at dét er forsvarlig oppbevaring av ammunisjon. Heller ikke Rundskriv 2009/009 fra POD nevner "forsvarlig nedlåst".

Link to comment
Share on other sites

Reglene er referert over. Min tolkning er at jeg setter en ekstra innstikkslås i dørlåsen inn på våpenrommet, så kan jeg ha ammunisjon og ladekomponenter ulåst inne i rommet. Ekstra innstikkslås bruker jeg fordi jeg ikke anser det som låst når tilsvarende nøkkel er tilgjengelig i døra til badet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...