Jump to content

Løvenskiold skytebane og innskyting av .308


superted

Recommended Posts

Hei

 

Kom nettopp fra løvenskiold skytebane, skuffende opplevelse.

Noen som har en manual jeg kan lese vedr. elektronisk skive?

 

Skulle skyte inn ny rifle med nytt sikte. 30 skudd og null treff.. I alle dager....

Prøvde 4 ytterpunkt på blink og resten i ytterpunkter på skiva. Fortsatt null treff.

Deretter startet jeg å stille på siktet.. Fortsatt null treff.

 

Aldri vært borti noe lignende.

 

Har skutt inn 22 kaliber takedown til å samle innenfor 10cm på 100m med billigammo før, sett bort fra uregemlessige kuler. Startet da på 50m pappblink. Kan det være at han som var der før meg hadde stilt inn til Fin kaliber? Han ene personalet der satte den til Grov uten at det hjalp etter første 3 skudd.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Antar du har testet i benken på banen da du skulle skyte inn, (vet skivene helt til venstre kun er opp til 6,5mm) men du er helt sikker på at du skøyt på rett skive? Evt testet en annen skive for å se om det var tilsvarende der? Har selv klart å sette skudd i naboskiva og sett flere gjøre det samme.

 

 

Men hvis du har mulighet til å skyte på papp et sted eller generelt et sted med voll så kan du legge frem et blink/skive og begynne å skyte med en som står siden av å ser innslaget i vollen. Er du langt unna senter da så får du hvertfall hjelp til å komme deg inn på skiva

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, elektroniske skiver viser treffpunkt i mm langt utenfor blinken. Ta en tur til en bemannet skytebane og spør om hjelp.

På min skytebane, Høgåsbanen rett nord for Sollihøgda har vi vært borti mange slike tilfeller. Alle har havnet der de skal etter under 10 skudd. Skulle det være aktuelt er jeg standplassleder der førstkommende onsdag fra 1700 til ca 2000.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en merkelig opplevelse i benken på Løvenskiold selv med en Blaser R8 i 6,5x55 for et par år siden. Rifla samler meget bra, selv med meg som skytter, men i benk på Løvenskiold satt skuddene i hytt og pine (var riktignok på skiva). Valgte å ikke gjøre noe mer før jeg kom på en bane med mulighet for å skyte på papp fra benk. Der siktet jeg på en klistrelapp på 100m og første skudd satt midt i lappen og de påfølgende skuddene satt ikke mange mm unna.

Umulig å trekke noen konklusjoner ut fra denne ene gangen, men jeg kan ikke skjønne annet enn at den skiva på Løvenskiold ikke var helt som den skulle.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grovstille som jonasten skriv er ein god start. Om du då fortset med å skyte på ei pappskive, (t.d. ei 100m DFS-skive) på om lag 30 meters hald med ein jordvoll bak, skulle det vera håp om å finne retningen. 30m innskyting tilsvarar omlag 0 på 100m, og 12cm under på 200m. Kortare hald gjev deg betre feilmarginar, og jord eller grusvoll rett bak gjer at ein ser nedslaget om ein mot formoding skulle vera utanfor.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode tips her. Takk!

 

Vet at jeg skjøt på riktig blink :) Forsøkte å grovstille den før jeg dro hjemmefra, men vanskelig å grovstille løp til kikkert når man ikke har en benk å sette det på eller boresighter.

 

Visste ikke at dem har en egen benk for innskyting på Løvenskiold, tenker jeg skal be om det neste gang jeg er der.

 

Skulle gjerne hatt en DFS bane der jeg kan skyte med .308 på papp i Oslo området på 50-100m. Liker ikke usikkerheten fra elektroniske skiver kjenner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode tips her. Takk!

 

Vet at jeg skjøt på riktig blink :) Forsøkte å grovstille den før jeg dro hjemmefra, men vanskelig å grovstille løp til kikkert når man ikke har en benk å sette det på eller boresighter.

 

Visste ikke at dem har en egen benk for innskyting på Løvenskiold, tenker jeg skal be om det neste gang jeg er der.

 

Skulle gjerne hatt en DFS bane der jeg kan skyte med .308 på papp i Oslo området på 50-100m. Liker ikke usikkerheten fra elektroniske skiver kjenner jeg.

 

En kan lage seg en ganske stabilt feste med det en har i kjøkken skapet.. Ta en stor påse med ris og dander den til slik at forskjeftet ligger igodt nedi.. Ta en pose med makaroni og gjør det samme under skjeftet..riflen ligger nå stabilt ta ut sluttstykket og kikk gjennom løpet på et punkt ca 100 meter unna.. Juster kikkertsiktet slik at korset og det en ser i løpet er likt.. Vips så er en som regel inne på det sorte på blinken..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...