Jump to content

Langhold Tyskland innendørs


Jim114

Recommended Posts

2,5 m tak høyde? Da er det vel begrenset hva man kan skyte med,før kula kommer borti taket

Du skal vel ikke skyte stående :wink:

 

Her kan du se hvor høyt over siktelinja kula (ikke) er på vei til 500m :wink:

 

Skyter 338LM i ruslefart (300gr NCC i 790m/s) på videoen, og det er 560m. Kula er vel såvidt en meter over siktelinja på 260-270m, og det meste en vil finne på å skyte 500m med skyter vel flatere enn det der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det bygges ny tunnell i nærområdet mitt, Ljøbrekk- og hamregjøltunnellen erstattes med en ny (aner ikke hva den blir hetende). Den nåværende tunnellen har et rett strekke på mellom 1000 og 1500 meter med litt fall. kan hende et langholds-forbund kunne fått sin spede start der?

Link to comment
Share on other sites

5meter på 1000m sier strelok med min 300wm ladning

Da lader du slapt. Såvidt jeg kan se er min 6.5-ladning såvidt 3.7m over siktelinja på vei til 1000m. Tar en utgangspunkt i 600m, så har jeg stilt opp 10mil, som er 5.5m på 550m, det er dit løpet peker. Men på 550m har kula falt 180cm, så det er 550 - 180 = 370cm. Faktisk maks er vel et sted i nærheten, min hoderegning er ikke akkurat fasit her :roll:

Tilsvarende tall for 500m er 60-70cm over siktelinja, rundt 250-300m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Antagelig mer enn det vil koste å bygge et langt nok bygg over bakken, med hardox langs vegger og tak og bakstopp som takler 12,7 AP. Selv om du regner inn tomtekostnad.

 

Her er en tunnell på ~2km, med helt vanlig vestlandsfjell.

 

Så godt som all tunnelldrift i Norge er sprenging, store TBM-rigger er så mye plunder med at det som regel ikke svarer seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det for f.eks. ammunsjonsprodusenter, eller våpenprodusenter, er et behov for å kunne teste under kontrollerte forhold - og å demonstrere presisjon på langt hold. Og at en innendørsbane er interessant.

For skyttere, som trener eller konkurrerer i disipliner der DEN sentrale ferdigheten er en tolking av vind, ser jeg ikke poenget med en innendørs bane.

Et langholdsstevne slik som vanlig, UNL, eller F-class - er i fravær av vind redusert til å se hvem som har den mest presise rifla. Og jeg skjønner at det er interessant for børsemakere. For skyttere, not so much.

Historien om japanerne som kom på VM i Benchrest og gav opp etter første serie kan jo nevnes, de hadde trent innendørs... (jeg vet ikke om den er sann, men tror det)

I andre skytegrener er sentrale ferdigheter å holde rifla i ro, og klare å trekke av mens man holder i ro. Det trenger man ikke 500m for å få til, og der vind er del av gamet, der en skyter fra 3 stillinger utendørs og langt, treningen må skje i vind, eller skan den like godt skje på 15m.

En DFS-skytter som kun har trent inne, vi være nokså sjanseløs selv på 200m, på en stor del av stevnedagene ila. året.

 

Det hadde vært gøy å prøve å skyte i en slik tunnel, men jeg tror det jeg skriver er grunnen til at de er såpass sjeldne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

på sentrale østlandet er det vanskelig med lange baner, men tenkte mest på kortere hold, vinterbaner.

 

tunellen det ble linket i havnet på ca. 140 millioner kroner med alt, tilførselsveier elektro, slitedekke osv. kr 73K pr m.

 

4,4Mill for en dynamisk bane f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Én ting er å bygge hall, som regel er det ikke klubben som betaler men f.eks en kommune som vil ha dem vekk fra jordens overflate. En helt annen ting er å betale for drift og vedlikehold mhp ventilasjon, vannpumper for kondens og bergvann og strømutgifter. Den regningen tipper jeg kan knekke ryggen på de fleste klubber rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Holder jo på med prosjekt Skytebane selv, og her har kommunepolitikere vært stort sett greie å ha med å gjøre. Uansett om det er snakk om å bruke en tom tunell eller spare vegvesenet masse penger ved å ikke fylle igjen, så høres det oppnåelig ut i mitt naive sinn. Eneste jeg kan tenke meg at en nedlagt tunell skal kunne brukes til er lager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt andre fantasere om innendørs helårs skianlegg, så jeg trøster meg med at jeg i det minste ikke er den verste :lol:

 

Tunnellen ler i slik form at det antagelig ikke er så mye som må til for å bruke den til skytebane, så lenge man ikke stiller krav til Apple-interiør og flombelysning i hele lengden. Dreneringen er antageligvis god, men det drypper en del fra taket. Ville ikke hatt noe lagret her, akkurat.

 

For øvrig er man bare et par store plexiglassplater unna å ha panoramautsikt til åknes-raset fra den ene enden av rettstrekket :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...