Jump to content

Bilder av fallgevir


carFun

Recommended Posts

Hei

Tenkte bare å lage en tråd på bilder av fallgevir som blir funnet....

 

Har et litt merkelig og kraftig et som ble funnet nå i jakta, har aldri sett et med så kraftig rosenkrans på disse kanter (Vest-Telemark)

8,5cm i diameter ved rosenkransen og veier 3kg

i248159557_27367_7.jpg

i248159558_74530_7.jpg

i248159556_30859_7.jpg

i248159555_12412_7.jpg

i248159554_39983_7.jpg

 

Dette var mitt bidrag enn så lenge...

Finnes det noen formel for å regne ut kroppens ca kg ut i fra gevirene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Brukt som bakgrunn for fotografering av våpen en gang i tida... Elghunden til fatter'n som fant det oppi marka her på 70-tallet. Voldsomt stort i forhold til de vi skyter nå for tida. Er ikke bare antall tagger som er bra, men det er spesielt kraftig, tungt og massivt i tillegg. Lange tagger, kraftig rosenstokk. Antakelig en skikkelig gammel gubbe dette...

 

Vapen_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig for endel år siden og finne begge fallgevir stengene til en rådyrbukk.De lå nesten rett på siden av hverandre,de har en meget fin perling gått opp på stengene og det var 8 tagger på geviret.

Jeg fikk geviret montert på en skalle og det er fint minne på flaksen jeg hadde da jeg fant begge fallgevirene til denne bukken.

Tror det var i slutten av september,starten på oktober jeg fant disse,så bukken har fellt de meget tidlig.

Ble vel beskuet av en gevir dommer en gang,og han tippet på rundt sølv medalje uten at vi hadde noen vekt å gå ut ifra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Fant ei gevirstang av en hjort i går. Hva som er skjedd vet jeg ikke, men det hadde ikke knekt av. Samme utseende som på vanlig fallgevir. 5-t med krone i toppen. Manglet issetakk. Ikke noe voldsomt stort. Så nå går det nok en bukk rundt her og føler seg litt naken.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...