Jump to content

Hva skal man forvente av garanti på våpen?


1983

Recommended Posts

Hva kan man forvente av garanti på et våpen?

Hvor mange ganger må det være feil på det før man kan forvente seg ny vare?

Jeg har et våpen som snart er 1 år gammelt og det må nå reklameres på for andre gang, tredje gang om man regner montasjen som en del av våpen.

Link to comment
Share on other sites

montasje er jo ikke selve våpnet sin feil, om ikke det er integrert montasje i låsekassa. Angående avtrekksfeil så kan det kreves nytt våpen om det skjer en gang til etter denne gangen. ALtså den tredje gangen. Vil anta det er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på dette da det er en vare som har en forventet levetid på langt over 5 år... Dette gjelder ifra første kjøpsdato, ikke ifra dato ved forrige fiksing av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Montasjen er en del av låsekassen, men problemet var med selve montasjen og ikke låsekassen.

Kan jeg kreve at hele avtrekket blir byttet, eller må jeg akseptere at deler blir byttet?

Våpenet er vel skutt ca 300 skudd med

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Det er en vesentlig forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Lov om forbrukerkjøp gir deg reklamasjonsrett i 2/5 år, en garanti er noe selger/produsent kan gi utover dine lovfestede rettigheter.

 

Når det gjelder reparasjon så har de i praksis 2 forsøk på seg (Se punkt 7). Å kreve nytt produkt over et avtrekk etter 1 år vil nok regnes som en urimelig kostnad for selger. Men hvis montasje var montert av selger vil feil på dette telle med, da er du på 3. reparasjon og har sannsynligvis krav på nytt våpen. Siden våpenet allerede er levert inn ville jeg vel krevd helt nytt avtrekk og understreket at dette var siste sjans for å rydde opp.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett, Arnesen.

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig"

 

Å "kreve" nytt avtrekk er likevel ikke å være urimelig, om de ikke løser ting på 2. forsøk har du jo krav på nytt våpen. Så det er vel i alles interesse at de får løst problemet.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er ikke sendt inn enda.

Må nok slite med avtrekket til etter jakta.

Avtrekket har blitt reparert 1 gang. Og har nå feil igjen.

Tror jeg får prøve meg på helt nytt avtrekk nå da. Tydelig at de har vært uheldige med toleransene på delene som er benyttet i mitt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

nå har vel allerede forhandler hatt våpnet inne engang på grunn av det om jeg husker riktig ifra første innlegg, så da er di vel villig til å ordne med det... For meg høres det snodig ut, må det være voldsomt langt kryp om det skal rettferdigjøre å lage en slik sak ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt våpenet inne for kryp i avtrekket.

Jeg må ha vært uheldig med delene som er brukt i mitt avtrekk. Toleransene må være helt i enden av skalaen eller forbi grensen for toleransene.

Jeg har skutt med flere våpen av samme type og de har meget gode avtrekk, det var en av grunnen til at jeg kjøpte det våpenet jeg kjøpte.

Jeg lager ikke en sak, jeg lurer på hva man kan forvente av garanti. For min del vil jeg heller ha et nytt avtrekk enn at det blir byttet deler.

Link to comment
Share on other sites

så det du nå da skriver er at våpnet har vært inne to ganger for rep før og skal inn engang til nå. Og ingen av tilfellene er for samme feil. Altså montasjer, feil på avtrekk, og nå kryp iavtrekk. Tror nok ikke garanti/reklamasjonsrett har noe her å gjøre, er nok bare å håpe på forhandlers godvilje :)

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å smøre avtrekket :mrgreen::winke1:

 

Utrolig å litt olje i ett avtrekk kan fikse det meste :roll:

 

Kryp i avtrekk vil ikke jeg kalle en feil, men nå er nok ikke jeg så prikete med mine våpen da. Alle avtrekk under 5 kilo er gode avtrekk i min bok :mrgreen: (ok det var satt på spissen men)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en M03 avtrekk på et utstillingsvåpen i butikk. Syntes dette var skikkelig dårlig på det aktuelle våpenet i alle fall. Testet også avtrekket på en M12 i samme butikk, og det var mye bedre.

 

Om dette skyldes de enkelte våpen, ujevn kvalitetskontroll eller ulike avtrekk vet ikke jeg,- men Mauser m03 steg ikke akkurat i kurs hos meg i alle fall - selv om jeg i utgangspunktet betrakter ting fra Mauser som kurant kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har fikla med med flere Mauser M 12 og Sauer 101 og felles for dem alle er at de har ualminnelig gode avtrekk, minst like bra som på dyrere våpen. Har stusset på dette selv og forklaringen på så gode avtrekk på rimelige våpen er i flg en artikkel i Vapen at produsenten har laget negativ inngrepsvinkel på anleggsflater i avtrekksmekanismen. Det stilles her også kritiske spørsmål til hvor sikkert det er å benytte slike " triks" når delene begynner å bli slitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Akkurat investert i en Sako 85, og ved gjennomgang av manualen så ser jeg at Sako presiserer ganske tydelig at ved bruk av hjemmeladet ammunisjon så bortfaller all garanti på våpenet.

Er dette vanlig en vanlig presisering hos andre merker?

Nå har vel Sako investert i ny ammunisjonsproduksjon, og det var gode anbefalinger av Sakoammunisjon i manualen for å si det slik..

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at reklamasjonsretten gjelder på kryp i avtrekket om det ikke er noe fysisk "galt" med det.

Produsenten selv burde dog ta det som en selvfølge å fikse som Garantisak eller kundeservice om det er en produsent for dyrere våpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...